Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Karmea jollotus ja rahina kuuluu oikeasta etupyörästä.. rahinaa on nopeudesta riippumatta kaarrettaessa, jollotus alkaa kuulumaan kun vauhti ylittää 50km/h. Otin pyörän pois ja totesin että välystä tuolla tosiaan on ihan "mukavasti" Useamman millin pääsee liikkumaan kun jarrulevystä nappaa kiinni, enkä nyt siis tarkoita eteen/taaksepäin liikettä, vaan sivuttais suunnassa.
Videon loppupäässä demoan millaista välystä en tarkoita. Puhelimen kamera ottaa ääntä näköjään aika heikosti joten kääntäkäähän volumenuppia niin kuulette kilkatuksen
Onkos tuo kuinka vaikea vaihtaa? Takapyörän laakerin olen joskus vaihtanut MK4 Escorttiin, mutta etupyörän laakeri on tietääkseni aivan erilainen rakenteeltaan? Olisiko antaa hyviä vinkkejä kuinka vaihto luonnistuu? Korjausopasta kun en omista.. Joutuuko irroittamaan jarrusatulan? jarrulevyn? mitä kaikkea?
Viimeksi muokannut Quintrix, 25 Heinä 2010 22:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
No vähintään on irrotettava alapallo, jarrusatula ja -levy jotta saa vetoakselin ja navan irti siitä olkavarresta. Ite ottaisin kyllä koko tolpan irti - tai vaihtoehtosesti olkavarren - jotta sais pöydällä askarrella.
Ja mitä pitempään ajat risalla laakerilla ni sitä suuremmalla varmuudella myös pyörän napa menee huonoksi, niissä taitaa olla jo alkujaan aika väljä koneistus napa/laakeri välillä ja sitten kun laakeri vielä kanittaa niin sisäkooli usein pyörähtelee siinä navan päällä ja välys senkun vaan kasvaa.
Sillon kun noiden kanssa vielä pelasin niin MOTONETISTÄ!!!!!!!!!!!!!!!!!!11111 sai ainakin napaa niin edullisesti että itse ostaisin sellasen jo ihan varmuuden vuoksi ennen remonttiin ryhtymistä. Satasella niitä sai muistaakseni merkkiliikkeestäkin.
Taidampa minäkin hakea laakerin ja navan motonetistä kun hintaa ei tule kuin 55e. Sitä kun en voi tietää kuinka kauan tuo on ääntä pitänyt, ääni on kyllä todella paha joten veikkaisin että kauan, ostin nimittäin auton torstaina tuossa kunnossa.
Taidan tosin viedä auton Rämälle korjattavaksi, tuo laakerin vaihto vaikuttaa sen verran hankalalta kun ei mitään prässejä tai ulosvetäjiä omista.
Toki jos joku lähistöllä asuva kerhoveli haluaa tuon sopuhintaan tehdä niin ilmoittautukoon
Sellainen tuli vielä mieleen että miten tunnistan onko vetonivelessä vikaa? Laakerivian tunnistan kyllä tuosta jollottavasta ulinasta.. mutta tuollainen ajoittainen metallinen hankaava ääni on sellainen mitä en ole koskaan missään autossa kuullut. Liikkeelle lähtiessä ei kolahda eikä kiihdytettäessä kuulu kolinaa. Voiko kenties väljäksi sorvaantunut napa aiheuttaa tuollaista?
Ei tuossa jarrupalat laahaa? Emännän Audilla oon nyt joutunut ajelemaan ja sieltä kuulu rahinaa ja kahnutusta niin epäilin laakeria. Katottiin kuitenkin illalla niin jarrupalat siellä vaan jurnuutti. Täytyy hankkia tiivistesarja ja vähän hioskella 8) . Videopätkästä en saanu selvää että kolkkasko siinä vain jarrulevy?
EscoMatti kirjoitti:Ei tuossa jarrupalat laahaa? Emännän Audilla oon nyt joutunut ajelemaan ja sieltä kuulu rahinaa ja kahnutusta niin epäilin laakeria. Katottiin kuitenkin illalla niin jarrupalat siellä vaan jurnuutti. Täytyy hankkia tiivistesarja ja vähän hioskella 8) . Videopätkästä en saanu selvää että kolkkasko siinä vain jarrulevy?
En usko, ääni on kuitenkin sen verran metallinen. Jarrusatulakin pääsee liikkumaan ihan yhtälailla.
Kylläpä se sitten laakeri täytyy olla. Tuosta vetariviasta, niin minun escortissa oli sisemmät vetonivelet kuluneet ja kun vaihdoin viime viikolla iskarit autoon niin huomasin että tärryyttää kovasti kiihdyttäessä. Vapaalla tai kun laski kaasun niin tärryytys loppu. Vanhoillakin iskareilla olin huomannut tuon ainakin ylämäkiä ajaessani. No vaihdoin sitten nivelien maljat puolelta toiselle, mutta en ole vielä päässy testaamaan miten toimii kun meni suojakumi rikki värkätessä . Tänään pitäis tulla kuntoon kun haen foortiliikkeestä uuden kumin.
Nyt on laakeri ja napa vaihdatettu, rahina ja jollotus on poissa
Alapallo tosin osoittautui vielä väljäksi, mutta sitä ei vaihdettu, on sen verta helppo homma jotta osaan itsekin
100km oli pakko ajaa tuon väljän alapallon kanssa ennenkuin se saatiin vaihdettua, mutta ilmeisesti tuo 100km riitti rikkomaan laakerin, jo taas jollotaa! Vastoinkäymisillä alkoi tämän Fordin tarina