sierra 2.0 ohc kaasari
sierra 2.0 ohc kaasari
Elikkäs kun ostin auton niin vähän aikaa sen jälkeen kaasariin meni jokin roska jonka takia auto ei käynyt muuten kuin kaasua pumppaamalla. Vaihoimpas sitten toisen kaasarin jonka piti toimia,toimi ainakin jokin aika sitten toisessa sierrassa ja nyt laitoin tähän sekä bensansuodattimen laitoin sillä sitä ei ollut ollut ja sen takia mennyt kaasari tukkoon. Auto lähtee nyt käyntiin kun pumppaa kaasua mutta sitten käy muutaman sekunnin ja sammuu, tätä voi tehä niin pitkään ku huvittaa mutta ei se ala käymään..Bensansuodatin on täynnä bensaa sekä mittari näyttää olevan punaviivan yläpuolella että bentsua pitäsi olla, bensa myös haisee todella voimakkaasti kun käynnistää. Kun auton saa käyntiin se käy sen pari sekuntia ja kierroksia voi nostaa vaikka 5000rpm mikäli painaa starttausvaiheessa tarpeeksi kaasua mutta kun sen laittaa käyntiin ja painaa kaasua lisää sen vasta sen jälkeen kun kone on lähtenyt käyntiin niin kuuluu vaan että imee kauheasti ilmaa aivan niinkuin ei saisi bensaa, auto ei pysy käynnissä myöskään kaasua pumppaamalla toisinkuin edellisellä kaasarilla joka oli tukossa. Katselin että kiihdytyspumppu kyllä nakkelee bensaa kun pumppaa kaasua. Olisiko tämäkin kaasari mennyt tukkoon? Putsasin sitä kyllä hieman päällisinpuolin ennenkuin laitoin tähän autoon. Voiko tämä johtua mistään muusta kuin kaasarin tukkeutumisesta? Esim. tuosta moottorin ohjauksesta? Autohan on siis vuosimallia -89 eli weber dfth sähkösäätösellä kaasarilla.
Re: sierra 2.0 ohc kaasari
Onko se "paineensäädin" pönttö viellä käytössä (iskarin tolpan vieressä) ?
Jos on niin koita laittaa letku suoraan pumpusta kaasariin(ei olis eka kerta kun se kiukuttelee)
Jos on niin koita laittaa letku suoraan pumpusta kaasariin(ei olis eka kerta kun se kiukuttelee)
gti golo palloilija
Re: sierra 2.0 ohc kaasari
Eihän se ryyppyläppä ole jatkuvasti kiinni, ilmanputsari pois edestä ja kattelee...ja sitten pitäis päältä vahtia, että se toisiokurkun ufoalipaineohjattu alaläppäkin aukeaa..., kuulostais siltä, ettei se saa ilmaa jos noi em. läpät pysyy kiinni..., tulpat on myös kokoajan silloin märät ja mustat.., käy siis liian rikkaalla..
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Re: sierra 2.0 ohc kaasari
Paineensäädin on käytössä,kokeilen huomenna ilman sitä. Pitää katsella myös nuo läppäjutut,mikäs voisi olla ongelmana mikäli läpät eivät toimi kunnolla? Ohjaus sekaisin,johtovika?
Re: sierra 2.0 ohc kaasari
Mekaanisesti ne toimii, ryyppyläppää kääntää lämpöjousi, jota lämmittää sähkövastus ja alaläppä aukee alipaineella, säätöä, herkistelyä ja rasvausta.Foorrtti kirjoitti:Paineensäädin on käytössä,kokeilen huomenna ilman sitä. Pitää katsella myös nuo läppäjutut,mikäs voisi olla ongelmana mikäli läpät eivät toimi kunnolla? Ohjaus sekaisin,johtovika?
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Re: sierra 2.0 ohc kaasari
Otin paineensäätimen pois, ei mitään vaikutusta, ryyppyläppä ei ole kiinni muttei varsinaisesti aukikaan se on raollaan. Alaläppä aukeaa hieman, ei paljoa. Voisiko tämä ongelma johtua nyt sitten tuosta alaläpästä? Miten sitä voi herkistellä ja mistä se saa sen alipainetietonsa? Olen nyt hieman sinne tänne suihkutellu crc:tä ja öljyä ja meisselillä samalla liikutellut läppiä ja vipuja jne..
Re: sierra 2.0 ohc kaasari
Alaläppä aukeaa näköjään välillä hieman ja välillä ei ollenkaan, auto pysyy pitempään kiinni kun pumppaa kaasua mutta ei vaikuta silti siltä että bensapuolella olisi vikaa tai kaasarissa roskaa. Miten tuota alipaineohjattua ufokakkosläppää saa herkisteltyä että se aukeiaisi jos se kerta pitää aueta?
Re: sierra 2.0 ohc kaasari
Koitas ensin saada se ryyppyläppä auki (kone lämpimänä) siten, että löysäät sen mustan kupin, johon pitäis tulla sähkö, kolmea ruuvia ja pyörität kuppia myötäpäivään, läpän pitäis kääntyä pystyyn, merkkaa jollain sen alkuasento.
Siinä ufossa, joka ohjaa alaläppää (lukee Weber kait), on sisällä alipainekalvo, johon alipaine tulee sieltä kaasarin rungosta. Sen akselin pitäis liikkua ylös ja läpän aueta, kun kaasua avaa kone käynnissä, jos kalvo on ehjä, sitä voi nostella sormilla ja herkistellä sen liikettä (se liikkuu vain jos kaasu on auki käännetty).
Joku tais täällä kertoa, että kun avas sen Weber kannen (pari ruuvia) ja sisällä oleva kalvo oli hajalla, niin paikkas sen fillarin paikalla ja taas mentiin...
Siinä ufossa, joka ohjaa alaläppää (lukee Weber kait), on sisällä alipainekalvo, johon alipaine tulee sieltä kaasarin rungosta. Sen akselin pitäis liikkua ylös ja läpän aueta, kun kaasua avaa kone käynnissä, jos kalvo on ehjä, sitä voi nostella sormilla ja herkistellä sen liikettä (se liikkuu vain jos kaasu on auki käännetty).
Joku tais täällä kertoa, että kun avas sen Weber kannen (pari ruuvia) ja sisällä oleva kalvo oli hajalla, niin paikkas sen fillarin paikalla ja taas mentiin...

Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Re: sierra 2.0 ohc kaasari
Onko se ryyppyläpän säätömoottori sellainen johon tulee yksi johto? Ainakin se on siinä läpän kohdalla. Miten saan koneen lämpimäksi mikäli se ei käy kuin muutaman sekunnin?
Mulla kyllä aukee se kakkosläppä ja se alipainesäätimen vipu liikkuu vaikka kaasuun ei koskisikaan taikka ei olisi kone käynnissä..Jos aukasen sen alipainesäädinjutun kannen niin tartteeko siihen jonkin tiivisteen että taas pitää tai jotain tiivisteliimaa tms.?
Mulla kyllä aukee se kakkosläppä ja se alipainesäätimen vipu liikkuu vaikka kaasuun ei koskisikaan taikka ei olisi kone käynnissä..Jos aukasen sen alipainesäädinjutun kannen niin tartteeko siihen jonkin tiivisteen että taas pitää tai jotain tiivisteliimaa tms.?
Re: sierra 2.0 ohc kaasari
Joo, se on automaattiryyppy, sisällä jousi, mikä kääntää sähköllä lämmetessään ryypyn auki....Foorrtti kirjoitti:Onko se ryyppyläpän säätömoottori sellainen johon tulee yksi johto? Ainakin se on siinä läpän kohdalla. Miten saan koneen lämpimäksi mikäli se ei käy kuin muutaman sekunnin? ?
Mutta, mutta, nyt tässä on semmonen homma, että jos se kone ei siis käy kun pari sekunttia aina kerrallaan ja kahella kaasarilla testattu, niin herää epäilys, että oisko se vika sittenkin siellä sähkö ja kipinäpuolella. Kaasari on semmonen, että kyllä sen tyhjäkäyntiä pitäis käydä oli ne läpät kiinni miten hyvänsä. Olikohan siellä joskus syypäänä hall-anturi vai kampiakselin asentotunnistin virranjakajan kyljessä, olikos sulla se toinen Sierra, jos siitä vaihtais koko virranjakajan tähän.
Ootkos kattellu noita Etsi hakuja

Sierran kaasari
Sierran virranjakaja
Hall anturi
Automaattiryyppy
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Re: sierra 2.0 ohc kaasari
Edellinen kaasari siis toimi hyvin kunnes se meni tukkoon. Nyt vaihdoin toisen kaasarin jolla sitten tuli nämä ongelmat mitä ei aikaisemmin ollut ennenkuin kaasari meni tukkoon. Mulla on kyllä toinen sierra mutta se on vanhemman mallinen eli rakennettu ilman tätä dfth ufo weberiä joten siinä on erilainen jakaja. Ainakaan jakajan kannessa tai pyörijässä jne ei näkynyt mitään poikkeavaa. Mutta auton kun käynnistää niin se kyllä kuulostaa aivan siltäkuin se ei saisi ilmaa taikka bensaa tms. Bensa kyllä haisee voimakkaasti ja suodatin on täynnä jne että epäilisin lähinnä sitä että ei saa ilmaa. Auto käy ihan millä kaasun asennolla ja kierrosluvulla tahansa taikka tyhjäkäynnillä sen muutaman sekunnin ja sitten kuulostaa kuin ei saisi jotain ainetta ja sammuu.
Re: sierra 2.0 ohc kaasari
Ohan se kiinni se alipaineletku sieltä kaasarin juuresta, mikä menee ilmanputsariin ja just oli puhetta tekniikkapuolella siitä tyhjäkäynnin säätö solenoidista, että sille tulee kanssa sähköä ?
viewtopic.php?f=3&t=28317&start=0
Toi pitäis testata mitä tapahtuu kipinäpuolella silloin kun se muutaman sekunnin jälkeen sammuu ja jos silloin starttaa heti löytyykö kipinää ?
Ja jos epäilet ettei saa ilmaa kaasarista, niin tuet jollain rautalankavirityksellä sen ryyppyläpän kokonaan auki, vaikka sen toisen kurkun alaläppä ei aukeiskaan..ja ilmanputsarin voi heittää pois testauksen ajaksi, kun muistaa tukkia sen mainitun alipaineletkun.
viewtopic.php?f=3&t=28317&start=0
Toi pitäis testata mitä tapahtuu kipinäpuolella silloin kun se muutaman sekunnin jälkeen sammuu ja jos silloin starttaa heti löytyykö kipinää ?
Ja jos epäilet ettei saa ilmaa kaasarista, niin tuet jollain rautalankavirityksellä sen ryyppyläpän kokonaan auki, vaikka sen toisen kurkun alaläppä ei aukeiskaan..ja ilmanputsarin voi heittää pois testauksen ajaksi, kun muistaa tukkia sen mainitun alipaineletkun.
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Re: sierra 2.0 ohc kaasari
Missään nuista minun 3:sta dfth kaasarista ei ole mitään alipaineltkua kaasarin juuressa, ei mitään paikkaa letkulle tms yhtään mitään vain pelkkä tyhjä aukko kaikissa kaasareissa? Auto lähtee heti käyntiin kyllä sen sammumisen jälkeen kunhan vähän pumppaa kaasua ja jos pitempään odottelee niin sitten jo ilman pummpausta lähtee käyntiin. Ilmanputsaria ei ole ollut kiinni missään vaiheessa enkä edes tiedä minne ne kaksi alipainejohtoa siitä ilmanputsarista pitäisi mennä ja molemmat letkut on vieläpä katkaistu edellisen omistajan toimesta? Mistä navasta pitää mitata tuo säätösolenoidilli tuleva sähkö? Eikös se ole sellainen moninapaliitin? Oon nytten ihan pihalla mitä pitää minnekkin tehdä
Tuolla linkittämässäsi topikissa olevan linkin kuvassa oleva kaasari näyttää aivan erilaiselta kaikkine letkuineen jne mitä minulla? Tosin tuossa topikissa on kyse 1.6 moottorista ja ainakin alfamerin mukaan 2.0 ja 1.6 kaasarit ovat aivan erilaisia, muistuttavat kyllä toisiaan..Kaikki minun kaasarit on 2.0 ohc weber dfth kaasareita..

Re: sierra 2.0 ohc kaasari
Tulin siihen tulokseen että puhdistan paikalla ennen olleen kaasarin ja laitan sen paikalleen..Mistä tuohon saa tiivisteitä jne varaosia mitä tarvitsee kun putsaa ja kunnostaa kaasarin? Motonetistä en löytänyt..Enkä myöskään ad varaosasta taikka tarviketorilta.
Re: sierra 2.0 ohc kaasari
Moposport
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Re: sierra 2.0 ohc kaasari
Noniin puhistelin vanhan kaasarin ja kävin juuri koeajolla..Muuten toimii hyvin ei vain käy tyhjäkäyntiä vaan sammuu jossei piä jalkaa kaasulla ja kaasu on todella herkkä. Mistä alotetaan tyhjäkäynnin etsiminen? Kaasarissa tuskin vika on sillä se on toiminut hyvin ennen ja nyttenkin kävi muutaman minuutin tyhjäkäyntiä ja se on juuri putsattu. Voisiko olla että bensapumpussa ei riitä tuotto tyhjäkäynnillä? Minulla ei ole ylimääräistä bensapumppua ylimääräsenä että ei oikein voi kokeilla ellei toisesta autosta ala irrottelemaan ja sitä ei oikein jaksaisi tehä...
Re: sierra 2.0 ohc kaasari
Ei ole mitään muuta ongelmaa enää kuin että tyhjäkäynti seilaa 600-800rpm. Voisiko johtua vanhasta bensasta?
Re: sierra 2.0 ohc kaasari
Koita nostaa se tyhjäkäynti sinne 900-950.
Ei sen pumpun tuotto ole juurikaan koskaan loppunut tyhjäkäynnillä,aina kierroksilla alkaa kiukuttelemaan, ensin korkeilla ja sit kierrokset tippuu alaspäin aika nopeasti.
Ainakin itsellä tehneet näin kun orkkispumppu mennyt hengettömäksi kaasareissa.
Ei sen pumpun tuotto ole juurikaan koskaan loppunut tyhjäkäynnillä,aina kierroksilla alkaa kiukuttelemaan, ensin korkeilla ja sit kierrokset tippuu alaspäin aika nopeasti.
Ainakin itsellä tehneet näin kun orkkispumppu mennyt hengettömäksi kaasareissa.
gti golo palloilija
Re: sierra 2.0 ohc kaasari
Miten tyhjäkäynnin voi nostaa? Tuo boksihan säätää sitä tyhjäkäyntiä sillä moottorilla johon tulee se moninapaliitin.
Re: sierra 2.0 ohc kaasari
Toimiiko se tyhjäkäynnin säätö systeemi oikein ?
Monesti se hammashihna joka on siellä meganismin sisällä kulunut jostain kohtaa niin paljon ettei hampaita hihnassa ole enään.Ainakin muistan et purin omasta sen sen verran auki jotta hihna näkyi ja hampaat oli kateissa.
Mulla olis sellanen hämärä muistikuva et tyhjäkäyntiin pystyi vaikuttamaan keltaisella johdolla joka on jossain jakajan läheisyydessä(3-napainen liitin.Sininen,punainen,keltainen johto löytyvät liittimestä)Sininen/punainen sytkän säätöön eri bensaa varten.
Joko maadoittamalla tai ei niin kierrokset nousi/laski,ei muista ennään(viimeksi tainnut 2002 kaasari konetta tarvinnut enemmän ropata)
Monesti se hammashihna joka on siellä meganismin sisällä kulunut jostain kohtaa niin paljon ettei hampaita hihnassa ole enään.Ainakin muistan et purin omasta sen sen verran auki jotta hihna näkyi ja hampaat oli kateissa.
Mulla olis sellanen hämärä muistikuva et tyhjäkäyntiin pystyi vaikuttamaan keltaisella johdolla joka on jossain jakajan läheisyydessä(3-napainen liitin.Sininen,punainen,keltainen johto löytyvät liittimestä)Sininen/punainen sytkän säätöön eri bensaa varten.
Joko maadoittamalla tai ei niin kierrokset nousi/laski,ei muista ennään(viimeksi tainnut 2002 kaasari konetta tarvinnut enemmän ropata)
gti golo palloilija
Re: sierra 2.0 ohc kaasari
kyllä se tyhjäkäynnin säätö moottori liikuttaa sitä vipua ja ensiökaasuläppää. Aina kun kierrokset tippuvat niin aukasee enemmän läppää ja sitten kun nousee niin sulkee ja seilaa nyt tuossa 600-900rpm tai ainakin niillä seutuvilla. Koska se tyhjäkäynnin säätö jutun tappi liikkuu niin oletan että se toimii ja hampaat kunnossa.
Autossa on kyllä vanhat bensat jne että nekin voi varmaan vaikuttaa ja tankkiin on todennäköisesti kyllä talven aikana kondensoitunut vettä. Varmaan ajan kuluessa selviääpi.
Autossa on kyllä vanhat bensat jne että nekin voi varmaan vaikuttaa ja tankkiin on todennäköisesti kyllä talven aikana kondensoitunut vettä. Varmaan ajan kuluessa selviääpi.
Re: sierra 2.0 ohc kaasari
Jaa, mun mielestä noi bensojen vanhentumiset on vähän kaupunkilegendoja, satuja siis...
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Re: sierra 2.0 ohc kaasari
En viellä sanoisi varmaksi moista mutta esim. pienkoneet(moottosahat,ruohonleikkurit,perämoottorit) niissä on ollut talven jäljiltä käynti häiriöitä tai lähinnä käyntiin lähtemyyttä ja bensan vaihtamalla taas toimineet.tursas kirjoitti:Jaa, mun mielestä noi bensojen vanhentumiset on vähän kaupunkilegendoja, satuja siis...
Yhden auton omistajan kanssa jutten tässä taaannoin ja kertoili että oli syksyllä säädetty ruisku uudestaan ja hetken sen jälkeen laitettu seisontaan tankki täynnä. Keväällä otettu käyttöön ja kone suli sen ensimmäisen tankin aikana. Syyksi epäili tuota bensaa koska mikään ei ollut muuttunut talven aikana.
gti golo palloilija
Re: sierra 2.0 ohc kaasari
Tuo on tankattu viimeksi syyskuussa ja kun sitä viimeksi käytettiin niin bensaa oli about 5 litraa tankissa. Kyllähän tuon bensan pitäisi toimia, enemmän epäilisin seilailun syyksi kyllä kondensoitunutta vettä. Kaippa se siittä suttaantuu, aika näyttää mutta kiitos kaikille auttajille 

Re: sierra 2.0 ohc kaasari
Tuo sierra toimii nyt mainiosti ja kaikki pelaa mutta toisessa sierrassa on sitten ongelmia:
Vaihoin 36 DCD weberin jonka putsasin huolellisesti ja joka on tässä ollut pari vuotta sitten aikaisemman 32 dgr weberin tilalle. käy hyvin tyhjäkäyntiä mutta jos alle 3000rpm lyö kaasun pohjaan niin ensin kuulostaa ku loppus bensa ja kierrokset alkaa laskee ja sitten lähtee nostamaan kierroksia pikkuhiljaa ainakin kun paikallaan testaa ja sitten yli 4000rpm voi lyyä kaasun pohjaa ja kierrokset nousee välittömästi mutta ei silti yhtä hyvin kuin aikaisemmalla kaasarilla. Alle 3000rpm yritin ajaa mutta ei oikein päässyt liikkeellee muutaku luistattamalla kytkintä ja pumppaamalla kaasua ja silti meinas sammua. Ihan kuin loppuisi bensa rasituksen alla, tankkiin kyllä kaadoin jotain 5-10 litraa bensaa. Bensapumppu on vaihdettu sähköiseksi ja tuotto on 95 litraa/h. 32 dgr:llä toimi moitteetta mitä nyt vähän rikkaalla kävi. Mikään alipaineletku tai tiiviste tai mikään ei vuoda. 2 vuotta sitten tämäkin kaasari toimi todella hyvin ja jouduin vaihtamaan tuon dgr:n sen takia kun tässä oli hapettunut läpät kiinni mutta hapettumat on putsattu nyt!
Vaihoin 36 DCD weberin jonka putsasin huolellisesti ja joka on tässä ollut pari vuotta sitten aikaisemman 32 dgr weberin tilalle. käy hyvin tyhjäkäyntiä mutta jos alle 3000rpm lyö kaasun pohjaan niin ensin kuulostaa ku loppus bensa ja kierrokset alkaa laskee ja sitten lähtee nostamaan kierroksia pikkuhiljaa ainakin kun paikallaan testaa ja sitten yli 4000rpm voi lyyä kaasun pohjaa ja kierrokset nousee välittömästi mutta ei silti yhtä hyvin kuin aikaisemmalla kaasarilla. Alle 3000rpm yritin ajaa mutta ei oikein päässyt liikkeellee muutaku luistattamalla kytkintä ja pumppaamalla kaasua ja silti meinas sammua. Ihan kuin loppuisi bensa rasituksen alla, tankkiin kyllä kaadoin jotain 5-10 litraa bensaa. Bensapumppu on vaihdettu sähköiseksi ja tuotto on 95 litraa/h. 32 dgr:llä toimi moitteetta mitä nyt vähän rikkaalla kävi. Mikään alipaineletku tai tiiviste tai mikään ei vuoda. 2 vuotta sitten tämäkin kaasari toimi todella hyvin ja jouduin vaihtamaan tuon dgr:n sen takia kun tässä oli hapettunut läpät kiinni mutta hapettumat on putsattu nyt!