Sivu 1/1
Stockmann-turbo
Lähetetty: 09 Loka 2005 21:38
Kirjoittaja Micker
Paljonkos noissa Stocka-Sierroissa oli tehoa? Kertokaas joku jolla on kokemusta
moisista, että onko siitä turbosetistä mihinkään. Mitä kaikkea se pitää
sisällään, ei vissiin ainakaan ic:tä.
Tällanen vaan alko kiinnostaa, kun olis tuollanen setti kaupan. Jos sillä sais pienen teholisäyksen,
niin vois olla ihan kiva kokeilla.. Kunhan tekniikka vaan kestää
Itsellä se tulis 1.6 oharin kylkeen kiinni... Jos löytyy kuvia, niin ne
olis tosi kiva saada ja vaikka vähän asennusohjeitakin!
Lähetetty: 09 Loka 2005 21:41
Kirjoittaja Jaakko85
No tehoista en tiedä mutta 2litrasessa varmaankin ~150hv, puristuksia laskettu kahdella kannentiivisteellä ja metallilevyllä. ahtimena joko ihi rhb5tai rhb6, ilman ahtoilman jäähdytintä. paineita ei varmaan puoltabaria enempää ollut/ole. Kaasarina 1.6? & 2.0:ssa weber dat32. Sitä on vaikea sanoa onko siitä mihinkään, joillekkin riittää toisille ei mikään

Lähetetty: 10 Loka 2005 09:13
Kirjoittaja Micker
Kuulostaa ihan hyvältä. Mulla ei ole mielessä, kun pieni tehon lisäys
kestävyyden/ käytettävyyden kärsimättä. Jos 1.3 saa noin 2.0 tehot, niin
sitten 1.6 on ehkä vähän parempi vielä
Muuta ei siis tarvitse tehdä kuin laittaa tupla kannentiiviste..? Mitäs sanotte
mahtaisko kestää ilman tuota ihan yhdellä vaan? Noissa turboissa on vissiin hukkaportti integroituna, eikös?
Millanen tuon asentaminen sitten on, onko paineputkia sinne ja tänne?
Lähetetty: 10 Loka 2005 09:58
Kirjoittaja Jaakko85
Stockmann turboja on tietääkseni ollut 1.3, 1.6 ja 2.0:na.
Puristuksia yleensä kannattaa hieman laskea kun meinaa turboahtaa moottorin. Eihän se tietysti pakollista ole. Jos et puristuksia laske niin laita ainakin välijäähdytin sitten. Tuo puristusten laskeminen kannentiivisteillä ei ole muutenkaan kovin järkevä vaihtoehto, mutta toimii se varmasti tollasella pienellä höngällä. Toki muutenkin suositeltavaa laittaa se välijäähdytin, sopiva löytyy esim cosworth sierrasta.
p.s. turboahtamisesta taitaa olla jonkun verran aiemminkin keskusteltu, joten kannattaa käyttää hakua myös.

Lähetetty: 10 Loka 2005 20:00
Kirjoittaja jaska74
Vuoden '89 Tuulilasista löytyy Sierra 1.6 Turbon koeajo otsikolla ”Stockmannin ässä.” '88 joulukuussa tuli asetus, joka vaati että tarvitaan virallinen todistus siitä, että turboauto täyttää päästövaatimukset. Tämä oli siis käytetty VTT:n testeissä ja hyväksytty. Tehon lisäykselle asetettiin kuitenkin raja. Turboja yhtiö oli asentanut Sierroihin jo vuodesta '82. Perusteltu syy tällaiseen turbottamiseen oli, että 1,6 Turbo meni aikoinaan veroluokkaan II, kun 2.0 oli III –luokassa.
Ahtopaine rajoitettiin 0,5 bariin, kierrostenrajoitin 5900 r/min, tehonlisäys 75 hv -> 103 hv. Vääntömomentin arvioidaan kasvaneen puolella alkuperäisestä. Vetokoukun asennus tiesi takuun raukeamista.
Lainausta lehdestä:
”Pienet sivuhavainnot kokeilun aikana aiheuttivat omia epäilyksiä. Koeajoautossa esiintynyt suurten nopeuksien nakutus ei voi olla hyväksi moottorille. Vakiomoottorille tehty ahtaminen, ilman mäntien pohjaa vilvoittavaa öljysuihkua arveluttaa. Kestääkö kone, vaikka esitettyjä käyttörajoituksia noudatettaisiinkin (tasoittumiskäynti 20 s ja ajon jälkeinen 60 s)? Testiautomme kaasutin vuoti öljyä imusarjan juureen, Syynä ilmeisesti öljyvuoto turbon akselilla. Missä määrin nämä asiat ovat tyyppivikoja?”
”Nurinkurista kyllä Turbo-Sierran hinta on kaksilitraista korkeampi (121300 mk, 128000 mk). Turbo-Sierra tulee työsuhdeautona edullisemmaksi. Olkoonkin, että Stockmannin Ässä ei ole teknisesti täysin kypsä ja kansantaloudellisesti järkevä ratkaisu.”
Tekniikkaa: 1593 cm3, paineistettu kaksivaiheinen Weber-kaasutin, IHI- pakokaasuahdin jossa hukkaportti rajaa ahtopaineen 0,5 bariin, kierrostenrajoitin, öljynjäähdytin, suurin teho 75,5 kW (103 hv), vääntömomentti n. 200 Nm, oktaanitarve 99.
Turbopaketin lisähinta: 18500 mk asennettuna.
http://www.spinnerilehti.fi/surffaamaan ... 7633.shtml
Lähetetty: 10 Loka 2005 21:20
Kirjoittaja siipicossu
Vääntöä jotenkin reilusti verrattuna tehoon.
Lähetetty: 10 Loka 2005 21:30
Kirjoittaja Samiruoho
heh,tämä ei nyt liity tähän mitenkään,mutta ostin Solexin 32 Dis kaasarin ja solexin bensapaineen säädin tuli siinä mukana,ollut 1.3 stockka turbossa,mutta ongelma on ettei ole mitään käryä letku liitännöistä tuloista ja myöskin paineen säätimen tulot on hukassa,viitsisikö joku hieman valaista taikka ottaa kuva omasta kone huoneesta jolla on kyseinen värkki ja nimetä letkut

ei löydy sitten kirveelläkään tietoa...

Lähetetty: 11 Loka 2005 10:56
Kirjoittaja Micker
Kokemukset ovat siis melko positiivisia. Toi Stockan setti kuulostaa
just itselle sopivalta, sais hiukka lisää puhtia käyttikseen..
Mites on löytyykö mistään kuvia tai asennusohjeita tuolle paketille? Varmaan
muuta kovin erikoista tuossa ei ole kuin tuo kaasarin "kytkeminen".
Kuuluiko muuten kärjetön sytkä tuohon Stockan viritykseen?
Lähetetty: 11 Loka 2005 18:29
Kirjoittaja jjracing
Kärjetönsytytys on sierrassa vakiona
Lähetetty: 11 Loka 2005 19:26
Kirjoittaja Jaakko85
Joo mun mielestä kans sierroissa on ollut vain kärjetöntä sytkää..
Lähetetty: 12 Loka 2005 07:10
Kirjoittaja jaska74
-82 - -83 on 1.3 ja 1.6 malleissa nähty kärkiä...
Lähetetty: 12 Loka 2005 09:25
Kirjoittaja Jaakko85
jaska74 kirjoitti:-82 - -83 on 1.3 ja 1.6 malleissa nähty kärkiä...
Olisiko joku ne esim taunuksesta vaihtanut siihen ???

Korjausopaskin sanoo että sierraa on vain kärjettömällä..
Lähetetty: 12 Loka 2005 09:45
Kirjoittaja Micker
Eli siis voisi uskoa, että turbo-setin mukana tuleva kärjetön on Sierran
vakiosytkä. No mutta kyllähän se mulle käy. Onkos siinä kärjettömäksi
muuttamisessa mitään kummallista? Kärjettömän puola on kans mukana..
Ja niitä kuvia, onko niitä missään?
Lähetetty: 12 Loka 2005 10:33
Kirjoittaja Jaakko85
no mutta eihän sun mitään sytkiä tarvi alkaa kärjettömäksi muuntelemaan kun se on jo valmiiksi kärjetön.
Lähetetty: 12 Loka 2005 18:37
Kirjoittaja Micker
Niin mä en tainnu sanoa, että mulla olis Sierra
Taunus kylläkin löytyy..
Lähetetty: 12 Loka 2005 18:53
Kirjoittaja janzamar
Lähetetty: 12 Loka 2005 23:10
Kirjoittaja Micker
Jep jep aktiivisesti luetaan tuotakin foorumia. Ajattelin vaan, että täältä olis
löytynyt helpommin tietoa tuosta Sierraan asennetusta sarjasta.
Kiitosta vaan tiedoista!
Lähetetty: 20 Loka 2005 20:27
Kirjoittaja _ilkka
Mitäköhän bensapumppua käyttivät noissa stocca turboissa? Laittovatko Is:n tankin ja pumpun vai miten??
Lähetetty: 20 Loka 2005 20:51
Kirjoittaja cossu2
Oliskohan kelläkään käryä noista letku liitännöistä solexin dis 32:lle
Bensa tulo ja paluu on selvä sekä ahtopaine tulee lisärikastimelle. kiihdytys pumppu onkin manuaalinen, mutta mites ne loput 5 letkun paikkaa.
Yks on varmaan virran jakajalle alipaine. mut muuta tarkotusta en keksi niille muille....

Lähetetty: 22 Loka 2005 08:36
Kirjoittaja jaska74
_ilkka kirjoitti:Mitäköhän bensapumppua käyttivät noissa stocca turboissa? Laittovatko Is:n tankin ja pumpun vai miten??
mitsuba löytyi etulokasuojan sisältä, kuskin renkaan edestä, ja samassa paikassa oli säädinkin
Lähetetty: 23 Loka 2005 10:52
Kirjoittaja tmo
Nolissa stokka turboissa oli ainakin 2.0 koneisissa vaihdettu virranjakajan alipainekello sellaseen joka ymmärsi myös ahtopainetta ja näin ollen myöhästi sytkää ahdolla. Ja bensa pumppuna oli joku ruiskun pumppu, toi mitsuba kun ei oikein taida antaa riittävästi painetta ahdoilla.
Lähetetty: 23 Loka 2005 13:09
Kirjoittaja voicecoil
no se nimikö sen pumpun tuoton ja paineen kertoo?
Lähetetty: 23 Loka 2005 18:01
Kirjoittaja jaska74
mitsuba mun autosta ainakin löyty, tiedä sitten oliko orkkis, mutta ainakin siltä se näytti
Lähetetty: 23 Loka 2005 18:51
Kirjoittaja voicecoil
sillähän minä just sanoin koska kaverini sierassa oli kyllä kanssa joku mitsuban pumppu ja se oli ainaskin muuten ihan orkkis stokka turbo muuten.
Lähetetty: 23 Loka 2005 20:42
Kirjoittaja tmo
No empä rupea kinaamaan, mut ainakin kaikki mitsuba merkkiset b.pumput joihin olen törmännyt ovat olleet vaparikoneeseen tarkoitettuja kalvopumppuja. Oli muuten -80 luvulla yks yleisimmistä jälkkiasennus pumpuista.
Ne muutamat stokkaturbo sierrat joiden kanssa olen ollut tekemisissä ovat kyllä olleet boschin pumpuilla varustettuja.