Vuoden '89 Tuulilasista löytyy Sierra 1.6 Turbon koeajo otsikolla ”Stockmannin ässä.” '88 joulukuussa tuli asetus, joka vaati että tarvitaan virallinen todistus siitä, että turboauto täyttää päästövaatimukset. Tämä oli siis käytetty VTT:n testeissä ja hyväksytty. Tehon lisäykselle asetettiin kuitenkin raja. Turboja yhtiö oli asentanut Sierroihin jo vuodesta '82. Perusteltu syy tällaiseen turbottamiseen oli, että 1,6 Turbo meni aikoinaan veroluokkaan II, kun 2.0 oli III –luokassa.
Ahtopaine rajoitettiin 0,5 bariin, kierrostenrajoitin 5900 r/min, tehonlisäys 75 hv -> 103 hv. Vääntömomentin arvioidaan kasvaneen puolella alkuperäisestä. Vetokoukun asennus tiesi takuun raukeamista.
Lainausta lehdestä:
”Pienet sivuhavainnot kokeilun aikana aiheuttivat omia epäilyksiä. Koeajoautossa esiintynyt suurten nopeuksien nakutus ei voi olla hyväksi moottorille. Vakiomoottorille tehty ahtaminen, ilman mäntien pohjaa vilvoittavaa öljysuihkua arveluttaa. Kestääkö kone, vaikka esitettyjä käyttörajoituksia noudatettaisiinkin (tasoittumiskäynti 20 s ja ajon jälkeinen 60 s)? Testiautomme kaasutin vuoti öljyä imusarjan juureen, Syynä ilmeisesti öljyvuoto turbon akselilla. Missä määrin nämä asiat ovat tyyppivikoja?”
”Nurinkurista kyllä Turbo-Sierran hinta on kaksilitraista korkeampi (121300 mk, 128000 mk). Turbo-Sierra tulee työsuhdeautona edullisemmaksi. Olkoonkin, että Stockmannin Ässä ei ole teknisesti täysin kypsä ja kansantaloudellisesti järkevä ratkaisu.”
Tekniikkaa: 1593 cm3, paineistettu kaksivaiheinen Weber-kaasutin, IHI- pakokaasuahdin jossa hukkaportti rajaa ahtopaineen 0,5 bariin, kierrostenrajoitin, öljynjäähdytin, suurin teho 75,5 kW (103 hv), vääntömomentti n. 200 Nm, oktaanitarve 99.
Turbopaketin lisähinta: 18500 mk asennettuna.
http://www.spinnerilehti.fi/surffaamaan ... 7633.shtml