Stockmann-turbo

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Micker
Viestit: 6
Liittynyt: 09 Loka 2005 21:30
Paikkakunta: Espoo

Stockmann-turbo

Viesti Kirjoittaja Micker »

Paljonkos noissa Stocka-Sierroissa oli tehoa? Kertokaas joku jolla on kokemusta
moisista, että onko siitä turbosetistä mihinkään. Mitä kaikkea se pitää
sisällään, ei vissiin ainakaan ic:tä.

Tällanen vaan alko kiinnostaa, kun olis tuollanen setti kaupan. Jos sillä sais pienen teholisäyksen,
niin vois olla ihan kiva kokeilla.. Kunhan tekniikka vaan kestää :)

Itsellä se tulis 1.6 oharin kylkeen kiinni... Jos löytyy kuvia, niin ne
olis tosi kiva saada ja vaikka vähän asennusohjeitakin!
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

No tehoista en tiedä mutta 2litrasessa varmaankin ~150hv, puristuksia laskettu kahdella kannentiivisteellä ja metallilevyllä. ahtimena joko ihi rhb5tai rhb6, ilman ahtoilman jäähdytintä. paineita ei varmaan puoltabaria enempää ollut/ole. Kaasarina 1.6? & 2.0:ssa weber dat32. Sitä on vaikea sanoa onko siitä mihinkään, joillekkin riittää toisille ei mikään :wink:
Micker
Viestit: 6
Liittynyt: 09 Loka 2005 21:30
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Micker »

Kuulostaa ihan hyvältä. Mulla ei ole mielessä, kun pieni tehon lisäys
kestävyyden/ käytettävyyden kärsimättä. Jos 1.3 saa noin 2.0 tehot, niin
sitten 1.6 on ehkä vähän parempi vielä :wink:

Muuta ei siis tarvitse tehdä kuin laittaa tupla kannentiiviste..? Mitäs sanotte
mahtaisko kestää ilman tuota ihan yhdellä vaan? Noissa turboissa on vissiin hukkaportti integroituna, eikös?
Millanen tuon asentaminen sitten on, onko paineputkia sinne ja tänne?
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

Stockmann turboja on tietääkseni ollut 1.3, 1.6 ja 2.0:na.

Puristuksia yleensä kannattaa hieman laskea kun meinaa turboahtaa moottorin. Eihän se tietysti pakollista ole. Jos et puristuksia laske niin laita ainakin välijäähdytin sitten. Tuo puristusten laskeminen kannentiivisteillä ei ole muutenkaan kovin järkevä vaihtoehto, mutta toimii se varmasti tollasella pienellä höngällä. Toki muutenkin suositeltavaa laittaa se välijäähdytin, sopiva löytyy esim cosworth sierrasta.


p.s. turboahtamisesta taitaa olla jonkun verran aiemminkin keskusteltu, joten kannattaa käyttää hakua myös. :wink:
jaska74
Viestit: 2600
Liittynyt: 23 Touko 2005 15:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaska74 »

Vuoden '89 Tuulilasista löytyy Sierra 1.6 Turbon koeajo otsikolla ”Stockmannin ässä.” '88 joulukuussa tuli asetus, joka vaati että tarvitaan virallinen todistus siitä, että turboauto täyttää päästövaatimukset. Tämä oli siis käytetty VTT:n testeissä ja hyväksytty. Tehon lisäykselle asetettiin kuitenkin raja. Turboja yhtiö oli asentanut Sierroihin jo vuodesta '82. Perusteltu syy tällaiseen turbottamiseen oli, että 1,6 Turbo meni aikoinaan veroluokkaan II, kun 2.0 oli III –luokassa.

Ahtopaine rajoitettiin 0,5 bariin, kierrostenrajoitin 5900 r/min, tehonlisäys 75 hv -> 103 hv. Vääntömomentin arvioidaan kasvaneen puolella alkuperäisestä. Vetokoukun asennus tiesi takuun raukeamista.

Lainausta lehdestä:
”Pienet sivuhavainnot kokeilun aikana aiheuttivat omia epäilyksiä. Koeajoautossa esiintynyt suurten nopeuksien nakutus ei voi olla hyväksi moottorille. Vakiomoottorille tehty ahtaminen, ilman mäntien pohjaa vilvoittavaa öljysuihkua arveluttaa. Kestääkö kone, vaikka esitettyjä käyttörajoituksia noudatettaisiinkin (tasoittumiskäynti 20 s ja ajon jälkeinen 60 s)? Testiautomme kaasutin vuoti öljyä imusarjan juureen, Syynä ilmeisesti öljyvuoto turbon akselilla. Missä määrin nämä asiat ovat tyyppivikoja?”

”Nurinkurista kyllä Turbo-Sierran hinta on kaksilitraista korkeampi (121300 mk, 128000 mk). Turbo-Sierra tulee työsuhdeautona edullisemmaksi. Olkoonkin, että Stockmannin Ässä ei ole teknisesti täysin kypsä ja kansantaloudellisesti järkevä ratkaisu.”

Tekniikkaa: 1593 cm3, paineistettu kaksivaiheinen Weber-kaasutin, IHI- pakokaasuahdin jossa hukkaportti rajaa ahtopaineen 0,5 bariin, kierrostenrajoitin, öljynjäähdytin, suurin teho 75,5 kW (103 hv), vääntömomentti n. 200 Nm, oktaanitarve 99.
Turbopaketin lisähinta: 18500 mk asennettuna.


http://www.spinnerilehti.fi/surffaamaan ... 7633.shtml
Focus 1.0 edition a6 2017
Avatar
siipicossu
Viestit: 169
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu »

Vääntöä jotenkin reilusti verrattuna tehoon.
Samiruoho
Viestit: 4
Liittynyt: 18 Syys 2005 19:18

Viesti Kirjoittaja Samiruoho »

heh,tämä ei nyt liity tähän mitenkään,mutta ostin Solexin 32 Dis kaasarin ja solexin bensapaineen säädin tuli siinä mukana,ollut 1.3 stockka turbossa,mutta ongelma on ettei ole mitään käryä letku liitännöistä tuloista ja myöskin paineen säätimen tulot on hukassa,viitsisikö joku hieman valaista taikka ottaa kuva omasta kone huoneesta jolla on kyseinen värkki ja nimetä letkut :roll: ei löydy sitten kirveelläkään tietoa... :oops:
Micker
Viestit: 6
Liittynyt: 09 Loka 2005 21:30
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Micker »

Kokemukset ovat siis melko positiivisia. Toi Stockan setti kuulostaa
just itselle sopivalta, sais hiukka lisää puhtia käyttikseen..

Mites on löytyykö mistään kuvia tai asennusohjeita tuolle paketille? Varmaan
muuta kovin erikoista tuossa ei ole kuin tuo kaasarin "kytkeminen".

Kuuluiko muuten kärjetön sytkä tuohon Stockan viritykseen?
jjracing
Viestit: 12
Liittynyt: 21 Helmi 2005 21:01
Paikkakunta: Hankasalmi

Viesti Kirjoittaja jjracing »

Kärjetönsytytys on sierrassa vakiona
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

Joo mun mielestä kans sierroissa on ollut vain kärjetöntä sytkää..
jaska74
Viestit: 2600
Liittynyt: 23 Touko 2005 15:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaska74 »

-82 - -83 on 1.3 ja 1.6 malleissa nähty kärkiä...
Focus 1.0 edition a6 2017
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

jaska74 kirjoitti:-82 - -83 on 1.3 ja 1.6 malleissa nähty kärkiä...
Olisiko joku ne esim taunuksesta vaihtanut siihen ??? :shock: Korjausopaskin sanoo että sierraa on vain kärjettömällä..
Micker
Viestit: 6
Liittynyt: 09 Loka 2005 21:30
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Micker »

Eli siis voisi uskoa, että turbo-setin mukana tuleva kärjetön on Sierran
vakiosytkä. No mutta kyllähän se mulle käy. Onkos siinä kärjettömäksi
muuttamisessa mitään kummallista? Kärjettömän puola on kans mukana..

Ja niitä kuvia, onko niitä missään?
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

no mutta eihän sun mitään sytkiä tarvi alkaa kärjettömäksi muuntelemaan kun se on jo valmiiksi kärjetön.
Micker
Viestit: 6
Liittynyt: 09 Loka 2005 21:30
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Micker »

Niin mä en tainnu sanoa, että mulla olis Sierra :lol:
Taunus kylläkin löytyy..
janzamar
Viestit: 2668
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:26
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja janzamar »

ei sieltä mitään junia t...
Micker
Viestit: 6
Liittynyt: 09 Loka 2005 21:30
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Micker »

Jep jep aktiivisesti luetaan tuotakin foorumia. Ajattelin vaan, että täältä olis
löytynyt helpommin tietoa tuosta Sierraan asennetusta sarjasta.

Kiitosta vaan tiedoista!
_ilkka
Viestit: 4
Liittynyt: 29 Syys 2005 13:00

Viesti Kirjoittaja _ilkka »

Mitäköhän bensapumppua käyttivät noissa stocca turboissa? Laittovatko Is:n tankin ja pumpun vai miten??
cossu2
Viestit: 264
Liittynyt: 06 Helmi 2005 11:17

Viesti Kirjoittaja cossu2 »

Oliskohan kelläkään käryä noista letku liitännöistä solexin dis 32:lle
Bensa tulo ja paluu on selvä sekä ahtopaine tulee lisärikastimelle. kiihdytys pumppu onkin manuaalinen, mutta mites ne loput 5 letkun paikkaa.
Yks on varmaan virran jakajalle alipaine. mut muuta tarkotusta en keksi niille muille....
:shock:
jaska74
Viestit: 2600
Liittynyt: 23 Touko 2005 15:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaska74 »

_ilkka kirjoitti:Mitäköhän bensapumppua käyttivät noissa stocca turboissa? Laittovatko Is:n tankin ja pumpun vai miten??
mitsuba löytyi etulokasuojan sisältä, kuskin renkaan edestä, ja samassa paikassa oli säädinkin
Focus 1.0 edition a6 2017
tmo
Viestit: 4
Liittynyt: 06 Helmi 2005 19:14

Viesti Kirjoittaja tmo »

Nolissa stokka turboissa oli ainakin 2.0 koneisissa vaihdettu virranjakajan alipainekello sellaseen joka ymmärsi myös ahtopainetta ja näin ollen myöhästi sytkää ahdolla. Ja bensa pumppuna oli joku ruiskun pumppu, toi mitsuba kun ei oikein taida antaa riittävästi painetta ahdoilla.
voicecoil
Viestit: 306
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:40
Paikkakunta: pieksämäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja voicecoil »

no se nimikö sen pumpun tuoton ja paineen kertoo?
irc voicecoil
jaska74
Viestit: 2600
Liittynyt: 23 Touko 2005 15:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaska74 »

mitsuba mun autosta ainakin löyty, tiedä sitten oliko orkkis, mutta ainakin siltä se näytti
Focus 1.0 edition a6 2017
voicecoil
Viestit: 306
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:40
Paikkakunta: pieksämäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja voicecoil »

sillähän minä just sanoin koska kaverini sierassa oli kyllä kanssa joku mitsuban pumppu ja se oli ainaskin muuten ihan orkkis stokka turbo muuten.
irc voicecoil
tmo
Viestit: 4
Liittynyt: 06 Helmi 2005 19:14

Viesti Kirjoittaja tmo »

No empä rupea kinaamaan, mut ainakin kaikki mitsuba merkkiset b.pumput joihin olen törmännyt ovat olleet vaparikoneeseen tarkoitettuja kalvopumppuja. Oli muuten -80 luvulla yks yleisimmistä jälkkiasennus pumpuista.
Ne muutamat stokkaturbo sierrat joiden kanssa olen ollut tekemisissä ovat kyllä olleet boschin pumpuilla varustettuja.
Vastaa Viestiin