Vetareiden, laakereiden yms. vaihtoa Mondeo V6

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
micic
Viestit: 3
Liittynyt: 13 Touko 2010 11:25

Vetareiden, laakereiden yms. vaihtoa Mondeo V6

Viesti Kirjoittaja micic »

Eli nyt tuli ostettua ensimmäänen voortti sitten junnuvuosien escortin.
Eli ´97 V6 Mondeo.. a.k.a. Punaanen :twisted: perkeles.

Pikkuvikaasena sai suht etullisesti eikä oikeestaan enää haittaa vaikka auton myyjä puhu paskaa suunpielet ruskeana mitä kaikkea son siihen laittanu.. Väännän nenää niskaa kohren jos tuloo joskus vastahan. :x

Tähän mennessä tehtyä:
-Syttyjohrot oli aivan entiset. Tän huomasin kaupantekotilantees ku osasin orottaa että näin on.

-Tulpista oli osasta posliinit rikki, ja jokaikinen oli ampunu kipinää posliinin läpi minne sattuu.. ja ilmeisesti jo jonkin aikaa vaikka tulpat on huoltokirjan mukahan vaihrettu 40tkm sitten. (o.O)
Vaihroon tilalle motonetistä boschin platinumit. Joku meinas että pitääs olla fortin omat tulpat? Pitääkö paikkaasa vai mennäänkö näillä? :?:

-Vasen etupyörän napa vaihrettu.
-> vetarin vaihron yhteyres oli jätetty prikat pois vetarin mutterin alta ja veretty ammattikoululaasen innolla kiriälle.. --> jenga loppuu ennenku napa kiristyy. :roll:
Onneksi ei mitää peruuttamatonta ollu tapahtunu. Uuret hilut motonetistä yht. 70e ja menok.
-Samalla vaihtu tosiaan laakeri joka siis piti olla jo vaihrettu myyjän mukaan.. ei ollu.

:!: Tästä sen verran juttua ku osa prukasta väittää ettei laakeria saa kotikonstein vaihrettua.
Motonetistä/Biltemasta saa propaanipolttimia.. siis sellaasia käres pirettäviä pikkukosaaneja.
Tolppa kätehen, laakerin segerit pois, tolpan alaosa kuumaksi ja ison hylsyn tai holkin avulla lekaa perähän.
Laakerin joutuu lyömähän ikäänkuin "sisältä" "ulospäin" pois. Rautalevyn tms päällä ensin nii pitkälle ku tuloo ja sitte ruuvipenkissä loput. Ei paha homma, mutta millää pikkuvasaralla on ihan turha koettaa. 8) Takaasin laitto onki sitte heleppoa toisin ku täälä tuntuu porukka luulevan. Segeri laakeripesän "ulommaaseen" uraan, kaasupolttimella taas tolpan alaosa kuumaksi ja laakeri menöö kiltisti käsin pesäänsä. Laiska mies pitää vielä laakeria pakastimessa yön ylitte, tai ruuttaa kylmäspraylla laakerin kylmäksi ennen asennusta ni ei tartte kuumentaa nii paljoa. :!:

Itelläni tais tolppa kuumua vähä liikaa kun laakeri tipahti pesään segeriä vasten kauniin "klop" -äänen saattelemana. :roll: Tuli hieman kiire saara tolppa jäähtymään, sillä laakerirasvat saattaa lähteä kiehumaan jolloon laakerin elinikä putoaa äkisti. Muutoonki kannattaa varata jäähytyskalustoa vierehen.

Nyt vikana on tärinä verätyksen aikana 80->120km/h:n nopeuksissa.. ja välillä tuntuu et vähä joka nopeures. Apparin puolen vetoakselis tuntuu klappia ku käsin vääntelee, joten motonetistä hain uuren vetoakselin ja tässä pitääs johnai välis se vaihtaa.

:?:
Nyt onkin hakusas vähä tietoa tuosta vaihrelaatikosta.
Mistä/Miten mä saan sinne öljyä sisälle akselin vaihron jäläkehen?
Lähtöökö tuo akseli ihan kiltisti sieltä vai pitääkö varata jotain voimatyökaluja käyttöhön?
Jotai erikoosta tuossa vaihto-operaatios?
:?:

Eressä olevia remppoja on ainakin takaiskareitten vaihto (Minkä oon mk1 farkkumondeoon joskus aikaasemmin tehny, joten kokemusta on siitäki helevetistä. :evil:), takajarrujen remppa levyjä myören (etulevyt+palat on aivan just vaihrettu) ja alatukivarsien vaihto. (Noihinhan ei saa vaihrettua noita kummiosia erikseen vai saako?)

Sanoo muut mitä sanoo, mutta nää voortit on kuitenki mun mielehen. Simppeleitä vehkeitä ja halapoja korjata. Suurimmat haukut tuntuu tulevan kärettömiltä persesilmiltä jotka ei osaa hehkulamppua vaihtaa. Mikään auto ei toimi loputtomiin ja tämäkin jo 13v vanha pirssi on ikäisekseen hämmästyttävän hyvässä kunnossa, mutta aikalailla kaikki kulutusosat on jääny vaihtamati viimeeseltä 100tkm:ltä :roll:
Kyyti tuossa pirulaases on jo sitä tasoa että luulen täs olevan meikälääselle autoa vielä pitkäks aikaa. :)

Ehkäpä mustakin sulkeutuu ehta ja aito voorttimies! :lol:


:shock:


Ps: Mikä on se mokkula joka on konetilas iskarin yläpään takana kuskin puolella? Siitä lähtöö vaijeri kaasuvivulle siihen koneen päälle. Oli se vaijeri löysällä (~1cm tyhjää) ja tein jarruputkesta siihen hätäapukorjauksen koska kiristysmekanismi puuttuu kokonaan. Ei tuntunu oikee olevan vaikutusta mihinkää. :shock:

(note to erellinen omistaja: Katko kätes ja myy työkalus!)
hoopee
Viestit: 606
Liittynyt: 29 Heinä 2006 11:42
Paikkakunta: K-maa

Re: Vetareiden, laakereiden yms. vaihtoa Mondeo V6

Viesti Kirjoittaja hoopee »

Mitä vaikeeta takaiskarin vaihdossa on?
Minäkin siinä onnistuin irrottelematta apurunkoja sun muita ja kaiken lisäksi yksin.
Työkalut lenkkiavain, räikkä, hylsy, pitkä ja pätkä jatkot sekä nivel.

Normiversioon (st200 eri tukivarret edessä) saa puslat vaihdettua. Myös alapallon voi vaihtaa vaikka orkkis on niiteillä. Ei tartte koko tukivartta vaihtaa.
Puslia vain montaa eri koko käytetty! Mittaa halkaisija ennen kuin ostat.

Vetarin päässä lukkosokka, pitäs lähtä nykäsemällä.

Mötikkä: Vakkari tai sutimisenesto?
Granada 2.0i zetec -82/00 Granada estate 2.0 -78
Escort mk2 1.1 "RS2000" -> 2.0 zetec kestoprojekti, co-operation with tokor,
- HeKo Performance Parts -
micic
Viestit: 3
Liittynyt: 13 Touko 2010 11:25

Re: Vetareiden, laakereiden yms. vaihtoa Mondeo V6

Viesti Kirjoittaja micic »

Kyllä ne vaihrettiin silloon kans ihan normi työkaluilla ja tais olla aikalailla nuo samat mitä sanoot.
oli vaa aika ahrasta ja opetelles meni.

Sutimisen esto löytyy kyllä.
Mitä eroa normilla on ja ST:llä?

Tuossa tutkailin tuota uutta vetoakselipakettia ja vääntelin sitä eri suuntiin.
Sisemmässä nivelessä tuntuu valmiiksi välystä kiertäessä eres takas. :shock:
Onko tää joku normi välys vai onko tuo jo valmiiksi sohlo?
hoopee
Viestit: 606
Liittynyt: 29 Heinä 2006 11:42
Paikkakunta: K-maa

Re: Vetareiden, laakereiden yms. vaihtoa Mondeo V6

Viesti Kirjoittaja hoopee »

Omassa st:ssä sutimisenesto hoidettu tietokoneella.
St:ssä samat tukivarret kuin cougarissa -> puslat on vaakatasossa.
Normimalleissa puslat pystyssä ja pultti keskeltä läpi.

Iskarin irrottaminen ahdasta, mutta ei siinä kauaa mene.

Vetarit vaan vaihtoon...tuleepa samalla vaihtettua lootaan öljyt =)
Granada 2.0i zetec -82/00 Granada estate 2.0 -78
Escort mk2 1.1 "RS2000" -> 2.0 zetec kestoprojekti, co-operation with tokor,
- HeKo Performance Parts -
Vastaa Viestiin