Mondeon vaihdelaatikko
Mondeon vaihdelaatikko
Kauanko Mondeon vaihdelaatikon voisi olettaa kestävän? Ei ole oikein tietämystä pitäisikö sellaisen kestää 50 000, 100 000 vaiko 200 000 kilometriä. Tietenkin kaikki riippuu ajotavasta yms. Omassa alkaa tuo 100 000 kolkutteleen täyteen lähiviikkoina ja vaihdelaatikossa on vikaa, mutta kiinnostaisi tietää onko loota hajoamassa ennenaikaisesti vai ei.

Re: Mondeon vaihdelaatikko
No onhan se ennenaikaisesti hajoamassa jos kyseessä on ihan virallisesti tuon verran ajettu auto eikä mikään mittarin ruuvaus tapaus. Ei laatikolle voi sanoa mitään elinikää, mutta uskon, että jopa kuluttajavirasto pitää tuota ennenaikaisena, joten kannattaa olla yhteydessä maahantuojaan ja tarvittaessa kuluttajaneuvojaan.
Vielä on käymättä neuvottelut myyjänkin kanssa, joten kahtotaan ne ensin loppuun mitä suosiolla tarjoavat. Auto on ostettu/myyty "viattomana" viime perjantaina.

Onkos tuo liikkeestä vai yksityiseltä? Entäs "suomi" vai tuontiauto? Nuo tuontivehkeet on hankalia kun maahantuoja nostaa kädet niiden kanssa pystyyn, ymmärrettävästi. He eivät ala korjaamaan laitetta jota eivät ole myyneet/toimittaneet.
Onko tuo manuaali vai automaatti ? Manuaaliaskin ainakin olettaisi kestävän koko auton eliniän.
Liikkeestä, manuaali ja Suomiauto. Liike vaihtaa vaihdelaatikon uuteen ja siihen asti ajellaan sijaisautolla. Liikkeen pikkiin menee kustannukset, joten hyvin päin meni ainakin tällä kertaa.

Miten MTX75:n 110 cid/1,8 litre perässä saa ajamalla rikki???
Ainoa vaihtoehto lienee ilman öljyjä ajo. Taas kerran toistan itseäni, tarkastakaa vaihteistoöljyn taso, se on helppoa ihan sellaisillekin, jotka opiskeli autosähköt kauppaopistossa 1980-luvulla (niinkuin minä).
Kuten aiemmin ilmaisin, olen täyttänyt kolme iBviitosta ja yhden MTX75:n heti ostotapahtuman jälkeen tarkistusreiän alareunaan. Mondeoon, joka tuli meille uutena, lykkäsin 3-4 desiä ölppää (autolla oli ajettu sitten 87 km). Eka huollossa auton alla huoltoneuvojan kanssa havaittiin, että monelle uudelle autolle tyypillisesti laatikon ja moottorin sauma oli märkä. Vaihteistoöljyä vuoti. No, ei hätää, huolehdittiin riittävästä öljynmäärästä ja vuoto aikanaan loppui. Loppu onkin sitten tuttua, öljynvaihto 100000 km kohdalla ja öljyntason tarkistus vähintään joka 10000 km välein (moottoriöljyn vaihto). Ja aina sieltä tarkistusreiästä on öljy pyrkinyt valumaan ulos, joten ei vuoda.
Vähän ooteetä; ostin 1997 '84 170000 km ajetun ooppelsorsan, myyjä ylpeenä sanoi, että siihen oli tehy vaihteistoremppa 165000 km kohdalla. Joojoo. Rupesin kuitenkin vaihtamaan öljyä tuohon hienoon F12/F13-lootaan. Imuvaihtajalla ei tullut mitään ulos, loota oli ns. tyhjä. Oli vaihteiston remppaaja unohtanut kiristää vaihteiston pohjan ohjetiukkutteen. No, lisäsin öljyt, kiristin pultit ja ajelin neljä vuotta ilman huolia. Koko tarinan opetus: käytetystä autosta on syytä ihan itse katsoa kaikki nestetasot kaupan jälkeen. Huono hoito ne autot rikkoo, ei kilometrit eikä aika.
Ainoa vaihtoehto lienee ilman öljyjä ajo. Taas kerran toistan itseäni, tarkastakaa vaihteistoöljyn taso, se on helppoa ihan sellaisillekin, jotka opiskeli autosähköt kauppaopistossa 1980-luvulla (niinkuin minä).
Kuten aiemmin ilmaisin, olen täyttänyt kolme iBviitosta ja yhden MTX75:n heti ostotapahtuman jälkeen tarkistusreiän alareunaan. Mondeoon, joka tuli meille uutena, lykkäsin 3-4 desiä ölppää (autolla oli ajettu sitten 87 km). Eka huollossa auton alla huoltoneuvojan kanssa havaittiin, että monelle uudelle autolle tyypillisesti laatikon ja moottorin sauma oli märkä. Vaihteistoöljyä vuoti. No, ei hätää, huolehdittiin riittävästä öljynmäärästä ja vuoto aikanaan loppui. Loppu onkin sitten tuttua, öljynvaihto 100000 km kohdalla ja öljyntason tarkistus vähintään joka 10000 km välein (moottoriöljyn vaihto). Ja aina sieltä tarkistusreiästä on öljy pyrkinyt valumaan ulos, joten ei vuoda.
Vähän ooteetä; ostin 1997 '84 170000 km ajetun ooppelsorsan, myyjä ylpeenä sanoi, että siihen oli tehy vaihteistoremppa 165000 km kohdalla. Joojoo. Rupesin kuitenkin vaihtamaan öljyä tuohon hienoon F12/F13-lootaan. Imuvaihtajalla ei tullut mitään ulos, loota oli ns. tyhjä. Oli vaihteiston remppaaja unohtanut kiristää vaihteiston pohjan ohjetiukkutteen. No, lisäsin öljyt, kiristin pultit ja ajelin neljä vuotta ilman huolia. Koko tarinan opetus: käytetystä autosta on syytä ihan itse katsoa kaikki nestetasot kaupan jälkeen. Huono hoito ne autot rikkoo, ei kilometrit eikä aika.
"Hot funk, cool punk, even if it's old junk
It's still rock and roll to me"
Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp
Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!
Ich bin ein Speedhunter
It's still rock and roll to me"
Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp
Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!
Ich bin ein Speedhunter
Tätä pitäisi kysyä edellisiltä omistajilta, mutta paljon hyötyähän vastauksesta ei enää tässä vaiheessa olisi.KajS kirjoitti:Miten MTX75:n 110 cid/1,8 litre perässä saa ajamalla rikki???

No kas kas, vaihelaatikon vaihto venyy ainakin viikolla sovitusta. No, sentään tulee ihan uusi laatikko kunhan vaihtamiseen asti päästään. 2600€ arvoiseksi sanoivat lootan (varmaan vaan silloin kun minä olisin sitä ostamassa).