2.0 Focus ja hajonnut hihnankiristäjä
2.0 Focus ja hajonnut hihnankiristäjä
Tuli tuossa alkutalvesta ostettua tuollainen vuosimallin 2002 Focus kaksilitraisella pannulla. Auto on sisältä ja päältä kaikin puolin siisti peli, ostohetkellä mittarissa oli vaivaiset 78tkm ja edellinen huolto tehty 76tkm kohdalla, täydellinen merkkihuollon huoltokirjakin löytyy.
Tällä hetkellä mittarissa on 92tkm ja toissapäivänä kun olin liikenteessä niin auto päätti sammua, kun ei startannut uudestaan, niin ei muuta kuin luukku auki ja tutkimaan. Jakohihnan koppaa raottamalla selvisi, että hihna oli löysällä, eli ilmeisesti kiristäjä pettänyt. Hihna on kuitenkin vielä ehjä, koska startilla pyörittäessä hihna liikkui (tämä siis ennen kuin huomattiin miten löysällä hihna on). Asian selvittely odottaa tällä hetkellä maanantaita, auto on Fordin huollon pihassa ja kunhan saavat sen sisälle ja tutkittua mikä oikeasti hajosi niin aletaan keskustelut vastuukysymyksistä. Todennäköisesti kuitenkin koko yläkerta on täysremontin tarpeessa ja korjauksen hinta sen mukainen.
Ajattelin kuitenkin tänne kertoa tuon tarinan ja kysellä onko kukaan kuullut vastaavasta tapauksesta? Päivitystä tiedossa kunhan saa asian etenemään.
Tällä hetkellä mittarissa on 92tkm ja toissapäivänä kun olin liikenteessä niin auto päätti sammua, kun ei startannut uudestaan, niin ei muuta kuin luukku auki ja tutkimaan. Jakohihnan koppaa raottamalla selvisi, että hihna oli löysällä, eli ilmeisesti kiristäjä pettänyt. Hihna on kuitenkin vielä ehjä, koska startilla pyörittäessä hihna liikkui (tämä siis ennen kuin huomattiin miten löysällä hihna on). Asian selvittely odottaa tällä hetkellä maanantaita, auto on Fordin huollon pihassa ja kunhan saavat sen sisälle ja tutkittua mikä oikeasti hajosi niin aletaan keskustelut vastuukysymyksistä. Todennäköisesti kuitenkin koko yläkerta on täysremontin tarpeessa ja korjauksen hinta sen mukainen.
Ajattelin kuitenkin tänne kertoa tuon tarinan ja kysellä onko kukaan kuullut vastaavasta tapauksesta? Päivitystä tiedossa kunhan saa asian etenemään.
-
- Viestit: 1969
- Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: 2.0 Focus ja hajonnut hihnankiristäjä
Juu, on noita sattunut, mutta usein isommilla kilometreillä. Valitettavasti voorti ei taida tulla asiassa millään lailla vastaan, kun auton varsinainen takuu on jo ummessa, kannattaahan tietty yrittää.
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
Re: 2.0 Focus ja hajonnut hihnankiristäjä
Muistan työn puolesta vuosien varrella muutamia räjähtäneitä jakopäitä joiden ajokilometrit ovat olleet luokkaa 'vaihtoväli 90tkm/7v, ajettu 75tkm/5v' ja kyllä ne on menneet ihan asiakkaan pussista vielä kuluttajaplaaplaahikäsittelyjenkin jälkeen.
Et kannattaa tossa ihan asennoitua niin että 8 vuotta vanhan auton korjauksen saattaa joutua maksamaan ihan ite. Mut noin yleiseen autoon varmasti löytyy vaihtkoneita ja nyrkkipajakin osaa vaihtaa sellasen kohtuuhinnalla.
Et kannattaa tossa ihan asennoitua niin että 8 vuotta vanhan auton korjauksen saattaa joutua maksamaan ihan ite. Mut noin yleiseen autoon varmasti löytyy vaihtkoneita ja nyrkkipajakin osaa vaihtaa sellasen kohtuuhinnalla.
Kaikenlaiset rojektini @ http://wonk.sytes.net/76s/
Re: 2.0 Focus ja hajonnut hihnankiristäjä
Soittelin hetki sitten huoltoon, sieltä sanottiin, että myyntipuolelta oli tullut käsky katsoa mitä on tapahtunut ja tehdä asiasta selvitys ja ottaa kuvan jotka lähetetään sitten maahantuojalle ja jäädään odottamaan maahantuojan kommenttia. Sinänsä mielenkiintoista, että lauantaina kun kävin myynnissä juttelemassa, niin ei sanottu mitään mahdollisesta toimintasuunnitelmasta, muuta kuin tutkitaan mitä on hajonnut.
Nyt jäädään sitten jännityksellä odottamaan, mitä pellin alta löytyy ja millaisia päätöksiä sen pohjalta vedetään.
Mikäli ei korvata suosiolla, niin olen kullä valmistautunut taistelemaan asiasta, kuitenkin puhutaan alle 60% luvatuista kilometreistä ja nekin on luvattu hihnalle, periaatteessa kiristäjänhän pitäisi kestää vielä pidempään. Lisäksi ostajan etuna tilanteessa on, että puhutaan osasta jonka kunto on käytännössä mahdoton tarkistaa (vrt. hihna), jolloin on vain luotettava siihen, että osa kestää sen mitä on luvattukin.
edit:: Vaihtokoneitahan kyllä löytyy, vaikkakin 2-litrainen on kohtuu harvinainen, mutta alle 100tkm ajettua konetta ei kovin helpolla löydä, joten sitäkin vaihtoehtoa joutuu harkitsemaan aika tarkkaan jos sille tielle joutuu.
Nyt jäädään sitten jännityksellä odottamaan, mitä pellin alta löytyy ja millaisia päätöksiä sen pohjalta vedetään.
Mikäli ei korvata suosiolla, niin olen kullä valmistautunut taistelemaan asiasta, kuitenkin puhutaan alle 60% luvatuista kilometreistä ja nekin on luvattu hihnalle, periaatteessa kiristäjänhän pitäisi kestää vielä pidempään. Lisäksi ostajan etuna tilanteessa on, että puhutaan osasta jonka kunto on käytännössä mahdoton tarkistaa (vrt. hihna), jolloin on vain luotettava siihen, että osa kestää sen mitä on luvattukin.
edit:: Vaihtokoneitahan kyllä löytyy, vaikkakin 2-litrainen on kohtuu harvinainen, mutta alle 100tkm ajettua konetta ei kovin helpolla löydä, joten sitäkin vaihtoehtoa joutuu harkitsemaan aika tarkkaan jos sille tielle joutuu.
Re: 2.0 Focus ja hajonnut hihnankiristäjä
Kiristäjiä kuulemma mennyt tuosta koneesta. Hihnallehan luvataan 160tkm/10 vuotta. Itse vaihdoin 9 vuoden ja 90tkm kohdalla. Hetken mietin mitä tehdä mutta useasta paikasta kyselin ja suositus oli että vaihda ajoissa. Samalla kyselin kuka korvaa jos hihna/kiristäjä hajoaa ennen aikojaan, autolla merkkiliikkeen huoltokirja ja kaikki tehty muutenkin ajallaan. Vastaus oli tyly: Ford ei ole vastuussa jos hihna/kiristäjä hajoaa ennen aikojaan ja kulut menee omasta pussista. Merkkiliikkeessä hihna+kiristin vaihdettiin ja autoa hakiessa sanoivat että kiristäjä oli jo selvästi kulunut. Hihna kuulemma kestää vaihtovälin. Minun onni oli, että vaihdoin ajoissa. Muuten olisi todennäköisesti hajonnut ennen aikojaan.
Itselläni hajosi apulaitehihnan kiristäjästä ja rullista laakerit vuotta aikaisemmin.
Toivottavasti pääset säikähdyksellä, eikä tarvitse koneremonttiin ryhtyä.
Itselläni hajosi apulaitehihnan kiristäjästä ja rullista laakerit vuotta aikaisemmin.
Toivottavasti pääset säikähdyksellä, eikä tarvitse koneremonttiin ryhtyä.
Ford Focus 1.5 Ecoboost Titanium STW -16
Ford Mondeo 1.8 110hv Trend 5d -04
Ex.
Ford Focus 2.0 Trend "RS-look" -01, Ford Focus 1.6 Trend -08, Ford Focus 1.6 Trend -04, Ford Sierra 2.0 Laser -85
Ford Mondeo 1.8 110hv Trend 5d -04
Ex.
Ford Focus 2.0 Trend "RS-look" -01, Ford Focus 1.6 Trend -08, Ford Focus 1.6 Trend -04, Ford Sierra 2.0 Laser -85
Re: 2.0 Focus ja hajonnut hihnankiristäjä
Sinällään mielenkiintoista mitä on nyt lueskellut ympäri nettä, niin ei tunnu olevan ihan yksittäinen tapaus. Eikös tällaisessa tilanteessa voida jo puhua väärin määritellystä huoltorajasta?
Re: 2.0 Focus ja hajonnut hihnankiristäjä
Ainakin liian optimistisesta, pitihän ooppelin 1,6SH-koneeseenkin vaihtaa remmi 30000 km välein. Vanhan äitini '96 mondeosta (2 l/autom.) vaihdettiin jakopäänhihna eka kerran viime syksynä. Oli mennyt kolme vuotta yli, mutta kun autossa ei ole kuin jotain 90000 km mittarissa. Onneksi ei tullut salaattia koneesta, olisi korjauskustannukset nelinkertaistaneet auton arvon.SpeechMan kirjoitti:Sinällään mielenkiintoista mitä on nyt lueskellut ympäri nettä, niin ei tunnu olevan ihan yksittäinen tapaus. Eikös tällaisessa tilanteessa voida jo puhua väärin määritellystä huoltorajasta?
Miltei ootee eli bemarijuttua. Siivotessammme edesmenneen isäni vajaa kaikesta ryjästä, törmäsimme 520 bemarin jakohihnan kiristäjiin, joita oli ämpärillinen. Se kuutoskone söi niitä kiristäjiä kuin näkkäriä!
"Hot funk, cool punk, even if it's old junk
It's still rock and roll to me"
Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp
Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!
Ich bin ein Speedhunter
It's still rock and roll to me"
Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp
Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!
Ich bin ein Speedhunter
Re: 2.0 Focus ja hajonnut hihnankiristäjä
Tänään olivat vihdoinkin saaneet koneen auki. Kansi oli vielä paikallaan, joten tuhoja ei päässyt vielä kartoittamaan, mutta selvisipähän mikä oli hajonnut: Nokkapyörien alapuolella on molemmin puolin kaksi kiristinrullaa, taaimmainen oli hajonnut, vieläpä niin, että itse rulla oli kyllä ehjä, mutta muovinen päällinen oli mennyt säpäleiksi. Kieltämättä alkoi kyllä arveluttaa kone, jossa käytetään muoviosia noinkin kriittisessä paikassa.
Re: 2.0 Focus ja hajonnut hihnankiristäjä
Soittelin tänään myyjäliikeeseen (heidän puoleltaan ei lupauksista huolimatta yhteydenottoa tullut). Maahantuijan kanta oli tyly ei korvata mitään koska takuuaika on päättynyt. Myyjäliike lupasi tulla jonkin verran vastaan, mutta summasta neuvotellaan vielä, kunhan saadaan ensin kansi koneistamosta ja tarkka selvitys viasta.
Kaikenkaikkiaan myyjäliikkeen toiminta tilanteessa ei ole kyllä ollut odotuksia vastaavaa, kaiken tiedon on joutunut itse kaivamaan ja minkäänlaisia arvioita ei tunnu saavan missään vaiheessa, vaan jatkuvasti kommentit on luokkaa odotellaan ja katsellaan.
Kaikenkaikkiaan myyjäliikkeen toiminta tilanteessa ei ole kyllä ollut odotuksia vastaavaa, kaiken tiedon on joutunut itse kaivamaan ja minkäänlaisia arvioita ei tunnu saavan missään vaiheessa, vaan jatkuvasti kommentit on luokkaa odotellaan ja katsellaan.
-
- Viestit: 1969
- Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: 2.0 Focus ja hajonnut hihnankiristäjä
varsin ikävää, mutta näin ne asiat valitettavasti menee.. Noi tyyppiviatkin pitää itse kaivaa esiin ja huolehtia kuntoon kun auton ostaa, onneksi netti nykyisin auttaa asiassa paljon. Tämänkin ketjun voi joku uusi focus-kuski löytää, ja ehtii vaihtamaan rullan ennen koneen hajoamista...
Hyvä jos saat edes jotain korvauksia asiasta!
Hyvä jos saat edes jotain korvauksia asiasta!
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
Re: 2.0 Focus ja hajonnut hihnankiristäjä
1.6 koneissa samaa vikaa, meidän paikallisella liikkeellä antoivat huoltojen yhteydessä tietoa että hihna kannattais vaihtaa 100tkm paikkeilla juuri tuon kiristimen hajoamisen vuoksi, kun se ei tunnut kestävän hihnan vaihtoväliä. Vaimon ex focukseen vaihdatin silloin 100tmk huollon yhteydessä, koneita paukkunut kuulemma kiristimen hajoamisen vuoksi useita.
Ford #11
Re: 2.0 Focus ja hajonnut hihnankiristäjä
Eipä ole Fordilta kuulunut vielä mtään uutta. Viimeisin tieto on, että kansi lähti koneistamolle, ilmeisesti olivat vain ottaneet sen irti ja vieneet koneistamolle sen enempää katselematta, kun eivät yhtään osanneet sanoa tuhoista, toivottavasti tarkoittaa sitä, että vauriot ovat pienet.
Soittelin tuossa vielä itse maahantuojalle, he totesivat vain saman kuin aiemmin, ei ole heidän ongelma, että sen verran selkärankaa. Sinänsä mielenkiintoista, kun on keskustellut asiasta ihmisten kanssa, on esille noussut 2 vastaavaa tapausta, toinen Fiatin ja toinen Mazdan kohdalla, kummallakin kertaa maahantuoja korvasi vahingon täysmääräisenä.
Soittelin tuossa vielä itse maahantuojalle, he totesivat vain saman kuin aiemmin, ei ole heidän ongelma, että sen verran selkärankaa. Sinänsä mielenkiintoista, kun on keskustellut asiasta ihmisten kanssa, on esille noussut 2 vastaavaa tapausta, toinen Fiatin ja toinen Mazdan kohdalla, kummallakin kertaa maahantuoja korvasi vahingon täysmääräisenä.
Re: 2.0 Focus ja hajonnut hihnankiristäjä
Näissäkin tapauksissa auto ollut yhtä vanha kuin sinulla? Vai millaiset taustatiedot niissä?SpeechMan kirjoitti: Sinänsä mielenkiintoista, kun on keskustellut asiasta ihmisten kanssa, on esille noussut 2 vastaavaa tapausta, toinen Fiatin ja toinen Mazdan kohdalla, kummallakin kertaa maahantuoja korvasi vahingon täysmääräisenä.
Re: 2.0 Focus ja hajonnut hihnankiristäjä
Nyt sai sitten asian sovittua kohtuu siedettävällä tavalla, auto vaihtoon, hyvitystä focuksesta hajonneena noin 1000€ alle käyvän hyvityksen ja tilalle BMW 116i. Yhtenä vaihtoehtona oli myös Vectra 2.2GTS, mutta niissä on kuulemma todella paljon jakopään laukeamisia, joten sen sai hylätä.
Fiat oli viitisen vuotta vanha, erona sen verran, että autoon oli juuri tehty jakohihnan vaihto (takuu oli mennyt samoissa kilometreissä umpeen). Huoltovirheestä tuskin oli kyse koska maahantuoja maksoi huollon. Mazda oli myös 5 vuotta vanha, 120tkm ajettu ja jakopää silpuksi, ketjun kiristäjä lauennut. Tämän kohdalla auto oli kuulunut takaisinkutsukampanjaan, mutta sitä ei oltu jostain syystä tehty.KiGGi kirjoitti: Näissäkin tapauksissa auto ollut yhtä vanha kuin sinulla? Vai millaiset taustatiedot niissä?
Re: 2.0 Focus ja hajonnut hihnankiristäjä
Mulla hajos hihnankiristäjän jousi omasta mondeosta, sopivasti heti kansirempan jälkeen. Piti sitten avata uudelleen koko yläkerta, vaihtaa venttiilit yms yms.
Eiköhän tässä ole kyse sellaisesta ilmiöstä, joka kulkee nimellä "paska munkki ©"
Eiköhän tässä ole kyse sellaisesta ilmiöstä, joka kulkee nimellä "paska munkki ©"
Re: 2.0 Focus ja hajonnut hihnankiristäjä
Mitä tässä nyt on ympäri nettiä lueskellut, niin Focuksen kohdalla tuntuu tuo auton käyttö vaikuttavan paljon. Itse ajan 120km moottoritietä lähes päivittäin (työmatka) ja se on myrkkyä tuolle focuksen koneelle.tytn kirjoitti:Mulla hajos hihnankiristäjän jousi omasta mondeosta, sopivasti heti kansirempan jälkeen. Piti sitten avata uudelleen koko yläkerta, vaihtaa venttiilit yms yms.
Eiköhän tässä ole kyse sellaisesta ilmiöstä, joka kulkee nimellä "läjä munkki ©"
Tuntuu lähinnä siltä, että mikäli kyseessa on autovalmistaja, kenellä ei ole vielä riittävää myyntiä (Fiat, Chrysler), niin vika korjataan maahantuojan piikkin, mutta jos maineenmenetys ei pelota (Ford, Opel, BMW), niin jätetään asiakkaan maksettavaksi. Sinällään ihan ymmärrettävä toimintatapa, niin kauan kun kyse on hajatapauksista.