vm89. 2.0 ohc is sierra perä
vm89. 2.0 ohc is sierra perä
elikkä nyt on sierrasta perä(?) ruvennu temppuileen. eli kun ajaa vaikka 60km/h ja kääntelee vasemmalle ja oikeelle nopeeta niin tuntuu väljää, tuntuu kun perä heilahtelee puolelta toiselle. voiko moinen johtua jostain esim puslasta? sit välillä kun ajaa ihan vaan suoraa niin auto rupee itsestään jarruteleen kummasti, johtuu varmaan samasta asiasta, koska kummatkin ongelmat alko samaan aikaan.
Viimeksi muokannut joro, 10 Maalis 2010 21:19. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Re: sierra perä
Kerro nyt mikä Sierra, vuosi, kone, jne, jo otsikossa, oikein kirjoitettuna, onko neliveto-Cossu vai pelto- tai jääauto tms.., arvataan sitten lisää...veikkaisin, että toinen takapyörän laakeri menossa murusiksi...
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Re: vm89. 2.0 ohc is sierra perä
tuskinpa on laakeri menossa, tunkkasin autosta perän tänään ilmaan ja renkaat eilonksunu mihinkään suuntaan
apurungonpuslat? 

Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
BOREHAMMER
milläs ne pystyy kattoo että onko kunnossa vai ei?
Tuskin ulkoapäin edes pystyy katsomaan, tuo perän heiluminen ajaessa vaan viittaa isoihin pusliin.. Olettaen tietysti, että kaikki muu on tosiaan takana kunnossa; iskarit, jouset ja itse perä (ettei kolahtele)?joro kirjoitti:milläs ne pystyy kattoo että onko kunnossa vai ei?
BOREHAMMER
BOREHAMMER
juu kaikki muu on kyllä kunnossa. iskarit ja jouset on noin 6kk vanhat, eikä itse perä pitä mitään ylimääräsiä ääniä. motonetistä varmaan löytyy moiset puslat? milläköhän nimellä niitä kannatta ruveta etsimään?
Mun kokemuksen mukaan rikkonaiset puslat etupäässä tuntuvat selvästi takapäätä rajummin, myös jarrut edessä hidastavat menoa tehokkaammin, joten ennen #otonetissä käyntiä tutkisin etupäänkin. Vika voi olla sielläkin...
Tuossa voi olla itse asiassa päällä parikin vikaa yhtä aikaa. Tuollaisen klonksauksen ja satunnaisen jarrutuksen sain aikaan ammoin japsikikkareella, kun takajarrurummun yksi kitkapinta oli irronnut ja ajoittain löysi tiensä rummun ja kengän väliin. Pieni peruutus vapautti jumin ja taas mentiin (korjaamolle).
Mutta, antamiesi tuntomerkkien perusteella epäilisin joko etutukivarren isoa puslaa tai takapään apurungon isoa puslaa syylliseksi. Kuvaamaasi jarruttelua nämä eivät kuitenkaan aiheuta, ellei sitten välillisesti, jos pyörän muuttuneet aurauskulmat ovat rikkoneet laakerin? Klonksaus voi tulla väljistä puslista tai ohjauksen pallonivelista ja satunnainen jarrutus/jumi laakerista tai jarruista.
Noitten puslien kuntoa on erittäin vaikea arvioida auton nurkkaa nostamalla, koska kallistuksenvaimennin ja jousi aiheuttaa sen verran vääntöä tukivarsiin, ettei kunnon liikettä saa käsivoimin aikaiseksi. Ota joku väätövarsi avuksi, mutta ei sekään mitään takaa. Mulla on kahdesta autosta mennyt katsastuksessa semmoiset puslat läpi, mitkä saa purettua osiin käsivoimin, kun tukivarret on irrallaan.
Tuo perän soutaminen on enemmänkin Sierran ominaisuus, kun se takaripustus on vain komesta kohtaa rungossa kiinni. Jo vakiona tuo rakenne on aika joustava ja yhdenkin puslan vaurioituminen aiheuttaa juurikin semmoisen tunteen, että perä tulee ikään kuin puoli kaarretta jäljessä.
Tuossa voi olla itse asiassa päällä parikin vikaa yhtä aikaa. Tuollaisen klonksauksen ja satunnaisen jarrutuksen sain aikaan ammoin japsikikkareella, kun takajarrurummun yksi kitkapinta oli irronnut ja ajoittain löysi tiensä rummun ja kengän väliin. Pieni peruutus vapautti jumin ja taas mentiin (korjaamolle).

Mutta, antamiesi tuntomerkkien perusteella epäilisin joko etutukivarren isoa puslaa tai takapään apurungon isoa puslaa syylliseksi. Kuvaamaasi jarruttelua nämä eivät kuitenkaan aiheuta, ellei sitten välillisesti, jos pyörän muuttuneet aurauskulmat ovat rikkoneet laakerin? Klonksaus voi tulla väljistä puslista tai ohjauksen pallonivelista ja satunnainen jarrutus/jumi laakerista tai jarruista.
Noitten puslien kuntoa on erittäin vaikea arvioida auton nurkkaa nostamalla, koska kallistuksenvaimennin ja jousi aiheuttaa sen verran vääntöä tukivarsiin, ettei kunnon liikettä saa käsivoimin aikaiseksi. Ota joku väätövarsi avuksi, mutta ei sekään mitään takaa. Mulla on kahdesta autosta mennyt katsastuksessa semmoiset puslat läpi, mitkä saa purettua osiin käsivoimin, kun tukivarret on irrallaan.

Tuo perän soutaminen on enemmänkin Sierran ominaisuus, kun se takaripustus on vain komesta kohtaa rungossa kiinni. Jo vakiona tuo rakenne on aika joustava ja yhdenkin puslan vaurioituminen aiheuttaa juurikin semmoisen tunteen, että perä tulee ikään kuin puoli kaarretta jäljessä.
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
Ei ainakaan motonetistä tai mistään muualtakaan kannata ostaa tarvikkeena apurungonpuslia.. Vaan teet niin että menet Fordin tiskille ja tilaat kaksi taka-apurungonpuslaa (myyjä ymmärtää).joro kirjoitti: motonetistä varmaan löytyy moiset puslat? milläköhän nimellä niitä kannatta ruveta etsimään?
Itse vaihto on oma juttunsa, jossa tapoja on yhtä monta kuin tekijöitäkin, mutta alkuperäisillä puslilla se on mahdollista

BOREHAMMER
BOREHAMMER