En ole nainen, mutta erittäin huono tietämys autoista ja tekniikasta

Todennäköisesti siellä vinkuu moniurahihna, joka pyörittää ohjaustehostimen pumppua, vesipumppua, laturia ja mahdollista ilmastointilaitetta.PikkuFordi kirjoitti:Jos siellä jakohihna vinkuisi, niin varmaan laukeaisi samantien?
Jos vinkuminen aiheutuu vain "tavanomaisesta" hihnan luistamisesta, niin vika ei käsittääkseni ole kovin vakava. Toisaalta jos selvästi kuuluvaa vinkumista esiintyy myös auton lämmettyä, niin itse ainakin tekisin asialle jotain ennen tuota 130tkm huoltoa.PikkuFordi kirjoitti:Meinasin viedä tuossa 130 tkm:n kohdalla isompaan huoltoon, mutta ei kovin terveelle kuulosta tuo ääntely.
Tällä periaattella kun on liikkeellä, niin ei voi koskaan tehdä mitään mitä ei ole ennen tehnytTee-seitseFocusmies kirjoitti:Jos et ole koskaan asennellut mitään, niin en lähtisi muuten irrottamaan edes moniurahihnaa.
Pyörää on turha keksiä uudestaan. Korjausopas on järkevä ratkaisu näihin ongelmiinTee-seitseFocusmies kirjoitti:Sain itsekin eka kerralla pohtia ennen kuin keksin sen hihnankiristimen mekanismin.
Mun mielestä kannattaa lähteä liikkeelle tulppien vaihdoista, Renkaiden vaihdoista, Öljynvaihdosta, öljyn suodattimen vaihdoista jne... Itse jouduin nostamaan auton pukeille ja säätämään alakautta yms. Kait sen yläkauttakin saa keploteltua. Aika ahdasta hommaa on kuitenkin siinä moniurahihnan tienoilla. Jos on edes vähän osaava kaveri, niin se kannattaa kutsua avuksi. Mutta tosiaan jokainen tekee päätökset itse ja voihan sen auton aina hinata lähimpään korjaamoon, jos ei itse saa hihnoja paikalleen. Itse olen joskus autellut kavereita, jotka ei osaa edes renkaita vaihtaa. En menisi sellasta kannustamaan moniurahihnan vaihtoon.ekn1 kirjoitti:Vähän offtopiccia: Tällä periaattella kun on liikkeellä, niin ei voi koskaan tehdä mitään mitä ei ole ennen tehnyt![]()
Totuuden nimissä kuitenkin, autohuolto ja -korjaushommat ovat erittäin haastavia (monesti jopa v-mäisiä) joten jos ei ole kovaa innostusta asiaa kohtaan, niin kannattaa noudattaa Tee-seitseFocusmiehen neuvoa. Väittäisin, että esimerkiksi pelkkä halu "säästää muutamia satasia itse tekemällä" on huono motivaation lähde -- sillä ei autohommat kauaa jatku.
Toisaalta, jos innostusta löytyy (mutta kokemusta ei) niin moniurahihnan vaihto on juuri niitä hommia, joista kannattaa lähteä liikkeelle.
ekn1 kirjoitti: Pyörää on turha keksiä uudestaan. Korjausopas on järkevä ratkaisu näihin ongelmiin
Olisiko tarkempaa tietoa mitä tämä linjausvirhe tarkoittaa? On meinaan just edellä mainitun kaltainen ongelma. Eli jos hihnalle ruiskuttaa jotain, niin se hiljenee ja sitten taas vähän ajan kuluttua alkaa sirittämään/vinkumaan uudestaan. Hihna on uusi, tosin pari vuotta odotti sitä ennen varaston hyllyllä. Pakkasilla ei juuri äännä, mutta kun ilma lauhtuu...dorf kirjoitti:Tuon ääntäminen vaikuttaa hihnan linjausvirheeltä helppo testata suihkuta sumutuspullolla vettä hihnaan jos ääni vaimenee hetkellisesti ja voimistuu uudestaan on kyseessä linjausvirhe.