Kuinka paljon pakoputken pää kuumenee kesäoloissa?

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
deezer
Viestit: 94
Liittynyt: 17 Elo 2008 18:01

Kuinka paljon pakoputken pää kuumenee kesäoloissa?

Viesti Kirjoittaja deezer »

Typerähkö kysymys hassusta aiheesta: Kuinka kuumaksi pakoputken pää tulee kesähelteillä?

Takimmainen äänenvaimennin lämpiää ilmeisestikin vielä huomattavasti, mutta tohtisiko sen jälkeisen varsinaisen ulostuloputkenpätkän päällystää hiilikuitua imitoivalla vinyylikalvolla? Näillä talvikeleillä putki on niin kylmä ajon jälkeenkin, että jos sitä nuolaisisi niin kieli jäätyisi kiinni...ei siis oikein hahmotu kesäolosuhteet.

Joku ulkomaanelävä oli päällystänyt moottoripyöränsä äänenvaimentimen ko. vinyylikalvolla hyvällä menestyksellä ja ja saanut näin aikaan huokean "hiilikuituvaimentimen". Kokemuksieni mukaan prätkän pakopönttö lämpiää ns. huolella joten tämän referenssin perusteella ongelmia ei pitäisi tulla...

Joo, ja ei välttämättä ole kovin hieno ajatus tämä koko juttu sinällään, mutta sama se... :D
jaska74
Viestit: 2600
Liittynyt: 23 Touko 2005 15:58
Paikkakunta: Espoo

Re: Kuinka paljon pakoputken pää kuumenee kesäoloissa?

Viesti Kirjoittaja jaska74 »

saahan noita valmiinakin ainakin ad outopaikasta ja biltemasta..
Focus 1.0 edition a6 2017
Avatar
JyriN
Viestit: 745
Liittynyt: 06 Heinä 2007 22:03
Viesti:

Re: Kuinka paljon pakoputken pää kuumenee kesäoloissa?

Viesti Kirjoittaja JyriN »

Riippuu hieman ajo-olosuhteista: kevyellä kaasujalalla ja lyhyitä pyrähdyksiä tai matka-ajoa, niin ei juuri ajon jälkeen polta, mutta kovempaa kyytiä saanut putki voi olla todellakin kuuma. Minun viime syksyisestä tarvike "thuuning" putkesta (viimeinen pönttö + ulostulo) paloi maalit karrelle ratapäivillä (muuten putkeen suihkimani tulimaali pysyi). :lol:

Tekisi mieli kysyä, että miksi teippiä pakoputkeen? Jos on pakko teippailla, niin teippaa sen putken ympäristö puskurista, laita ulostulo harjatusta teräksestä tai rosterista ja sinistä vielä sen päätä niin, että näyttää siltä että putkesta tulee muutakin kuin vesihöyryä ja kondenssivettä. :twisted:
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
deezer
Viestit: 94
Liittynyt: 17 Elo 2008 18:01

Re: Kuinka paljon pakoputken pää kuumenee kesäoloissa?

Viesti Kirjoittaja deezer »

JyriN kirjoitti:Tekisi mieli kysyä, että miksi teippiä pakoputkeen? Jos on pakko teippailla, niin teippaa sen putken ympäristö puskurista, laita ulostulo harjatusta teräksestä tai rosterista ja sinistä vielä sen päätä niin, että näyttää siltä että putkesta tulee muutakin kuin vesihöyryä ja kondenssivettä. :twisted:
No kun tarviketakapöntön putken päälliskoriste on mattamusta ja ikävän näköinen. Alkuperäisessä on jo valmiiksi kromattu soikea "tuning" -poistoputki. Tuollainen hiilikuitupäällystekin olisi nätimpi kuin tylsä mattamusta... Jos viitsisi rälläköidä orkkiksesta kromiosan irti ja heftata uuteen, mutta kun ei viitsi....Soikea poistoputki on niin suuri halkaisijaltaan, että sen päälle ei enää irtonaisena hankittu kromilisäke sovi.

Siis ihan turhaa touhua... :wink:
Avatar
JyriN
Viestit: 745
Liittynyt: 06 Heinä 2007 22:03
Viesti:

Re: Kuinka paljon pakoputken pää kuumenee kesäoloissa?

Viesti Kirjoittaja JyriN »

Noh kukin tavallaan, on mullakin hiilarikoristeet peilien päällä. :oops: Mistä tulikin mieleen että jos hiilaria putkeen haluat, niin se aito asia on ainoa saattaa jopa tuolla esiintyviä lämpötiloja kestää - toki täytyy valita käytettävä hartsi sen mukaan. Työmäärä on kuitenkin jotain täysin käsittämätöntä verrattuna vaihtoehtoihin, etten oikein suosittele.

Mutta, voisithan sinä hioa ruman maalin putkesta pois ja lakata pään ettei se ruostu. Hiot vaikka 120-600 papereilla eikä pitäisi mennä liian kauaa - ehkä puoli tuntia.
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
ford2ford
Viestit: 55
Liittynyt: 06 Loka 2009 11:47

Re: Kuinka paljon pakoputken pää kuumenee kesäoloissa?

Viesti Kirjoittaja ford2ford »

Kyllä se pakoputken löppupää voi kuumentua todella paljonkin tähän vaikuttaa ajotapa. Kunnon tykityksellä lämpöä riittää. Oma kohtaisella kokemuksella niin paljon, ettei voi koskea ilman palovammoja. Suorilla (ei kammiorakennetta) vaimentimilla kuumenee vielä astetta kovemmin. Itselläni ollut Simonsin tekemä valmis putkisto = suorat vaimentimet. Epäilen vahvasti vinyylimuovin kestävyyttä kysyisessä kohteessa. Ainahan voi tietysti kokeilla onneaan.
Aksu
Viestit: 1004
Liittynyt: 10 Helmi 2005 00:20

Re: Kuinka paljon pakoputken pää kuumenee kesäoloissa?

Viesti Kirjoittaja Aksu »

No ainakaan itsellä ei tarra hiilari toimisi kovin pitkään. Muutamista autoista on puskuri käristynyt liian lähellä olevasta putkenpäästä.
Helpoin olisi tuo pätkän kiillottaminen jos ei hitsaus innosta/mahdollista. Tai sit hankkii niin ison romipään et mahtuu sen nykyisen päälle.
gti golo palloilija
Avatar
JyriN
Viestit: 745
Liittynyt: 06 Heinä 2007 22:03
Viesti:

Re: Kuinka paljon pakoputken pää kuumenee kesäoloissa?

Viesti Kirjoittaja JyriN »

Mä olen kanssa sitä mieltä, että kiillottaminen olisi yksinkertaisin vaihtoehto. Siinä pitää vaan saada pintaan joku pysyvä korroosiosuoja koska muuten se putki ruostuu valoa nopeemmin. Lakka tulee mieleen, mutta sen kuumakestävyyden kanssa on kai vähän niin ja näin, löytyyköhän kuumankestolakkaa...

Se irrallinen koristepää on kanssa vaihtoehto, muttei kovin elegantti. :roll:

Tarraa en tuonne tunkisi minäkään, mutta aito hiilari kestää kuumuutta muutaman sata astetta ja valikoiduilla hartseilla enemmänkin. Jos tälle tielle haluaa lähteä, niin kanattaa ehkä kysellä vaikka Kevrasta kohteeseen sopivat aineet. :D
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
Aksu
Viestit: 1004
Liittynyt: 10 Helmi 2005 00:20

Re: Kuinka paljon pakoputken pää kuumenee kesäoloissa?

Viesti Kirjoittaja Aksu »

Perus kikikali purkista löytyvä lakka ruskettuu kun saa putkenpäässä lämpöä(on tullut koitettua kerran elämän aikana tämäkin :wink: )
gti golo palloilija
Vastaa Viestiin