Uuden KA:n omistajia

Keskustelua autoista ja autoilusta yleisesti
lillsis
Viestit: 3
Liittynyt: 19 Helmi 2010 20:09

Uuden KA:n omistajia

Viesti Kirjoittaja lillsis »

Moikka,

Onko täällä uusien KA:iden omistajia? Olis kiva kuulla muidenkin kokemuksia autosta, koska itselläni on ollut mahdoton määrä ongelmia KAani kanssa :?
Krisse
Viestit: 1424
Liittynyt: 05 Helmi 2005 20:54
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: Uuden KA:n omistajia

Viesti Kirjoittaja Krisse »

Ei tääl oo ollu muuta ongelmaa ku aaltoileva tyhjäkäynti joka on softavika ja johon on korjaus tulossa. Eipä oo kyllä kilsojakaan vasta kun vähän toista tuhatta.
Kaikenlaiset rojektini @ http://wonk.sytes.net/76s/
lillsis
Viestit: 3
Liittynyt: 19 Helmi 2010 20:09

Re: Uuden KA:n omistajia

Viesti Kirjoittaja lillsis »

Moikka!

Hyvä kuulla. Sama aaltoileva tyhjäkäyntiongelma minullakin... Jos kovalla pakkasella jättää auton tyhjäkäynnille joksikin aikaa niin se jopa sammuu. En ymmärrä miksei siihen vielä ole ratkaisua löytynyt.

Itse ostin KA:ani marraskuussa ja ensimmäisenä jo plussakeleillä huomasin tuon tyhjäkäynnin aaltoilun (ei tosin niin voimakkaana) ja lisäksi minulla oli käynnistämisongelmia: plussakelilläkin KA saattoin pyörittää sekunttitolkulla moottoria ennen kuin käynnistyi. Ei kuullostanut terveeltä uudelle autolle. Lisäksi pakkaskelillä kerran jouduin köynnistämään autoa 3 kertaa ennen kuin se käynnistyi. Ford-liike sanoi, että se on ihan normaalia jos auto käynnistyy alle 10s pyörityksellä.. minusta se ei tunnu normaalilta. Toivon, että tuo liittyy jotenkin niihin samoihin anturin raja-arvo-ongelmiin kuin tuo tyhjäkäynnin aaltoilu ja korjaantuu samalla. Starttaako muilla KA:n omistajilla autot aina normaalintuntuisesti?

Lisäksi hauska ominaisuus on se, että jos auto on -10 ja kylmemmässä kelissä lohkolämppärissä niin auto sammuu heti ekan käynnistyksen jälkeen koska se lämpöanturin kohdalla vesi on ilmeisesti lämpimämpää kuin mitä moottori onkaan. Tokalla käynnistyksellä vesi on liikkunut ja auto onneksi pysyy käynnissä.

Lisäksi mulla on KA:n tuuletin lopettanut kahdesti puhaltamisen kokonaan pakkaskelillä. Ensimmäisellä kerralla koko tuuletin vaihdettiin ja toisella kerralla ilmanottoa jotenkin kuristettiin. Kuulemma ollut useammassakin KA:assa ongelmana tuo että tuuletin jäätyy kovalla pakkasella koska saa liikaa kylmää ilmaa.

Nyt sitten riesana on metallinen vinkuminen tietyillä kierroksilla -10c ja kylmemmillä keleillä kylmällä moottorilla. Toistuu tyhjäkäynnissä ja kaikilla vaihteilla.. google kertoi, että saattaisi johtua laturin laakereista.. täytyy varmaan mennä huoltoon pyytämään laakerien rasvausta..

Harmittaa vietävästi nää ongelmat kun muuten KA tuntuu tosi kivalta ajaa ja on vielä nätti kuin karkki..
Krisse
Viestit: 1424
Liittynyt: 05 Helmi 2005 20:54
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: Uuden KA:n omistajia

Viesti Kirjoittaja Krisse »

Tääl on kyl lähten ihan hyvin liikenteesee säästä ja lohkolämmittimestä riippumatta, ja toi tyhjäkäynti aaltoilee satunnaisesti jollain 500-700 kierroksen välillä et ei täällä oo kyllä sammumisesta tietoakaan.

Ainoa harmillinen piirre joka ei koeajossa käynyt ilmi, on ilmanvaihdon riittämättömyys kovemmilla keleillä. Reilu 20 pakkasta niin puhallusta saa käyttää aika kovalla että pysyy sisäikkunatkin auki, tosin totakaan ongelmaa ei ole silloin kun auton pääkäyttäjä ajelee yksinään (=90% auton käytöstä) eikä sen takia ois jätetty autoa ostamatta.

Eniten ehkä härnää se että toi on kuitenkin Fiiatti ja yleinen mielipidehän ei Fiiatteja juurikaan mairittele, mut onneks Ford Protectia saa jatkaa 5 vuoteen asti :-D
Kaikenlaiset rojektini @ http://wonk.sytes.net/76s/
lillsis
Viestit: 3
Liittynyt: 19 Helmi 2010 20:09

Re: Uuden KA:n omistajia

Viesti Kirjoittaja lillsis »

Noniin.. mulla on sitten maanantai-kappale /:

Mullahan ei tossa tyhjäkäynnin seilaamisessa näy edes kierroslukumittarissa mitään muutoksia, eli kierroslukumittarin mukaan kone käy tasasilla kierroksilla, vaikka niin ei tosiaankaan ole. Teidän KA:an kierroslukumittari mitä ilmeisimmin sitten kertoo noista kierrosmuutoksista.. mielenkiintosta..
Krisse
Viestit: 1424
Liittynyt: 05 Helmi 2005 20:54
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: Uuden KA:n omistajia

Viesti Kirjoittaja Krisse »

Viime viikolla on tullut korjausohje tohon tyhjäkäyntiin. Sinne tulee jämäkämpi huohotinletku koska vanha on sen verran että menee luttuun ja aiheuttaa ropleem. Mielenkiintoista kyllä jos toi tosiaan auttaa, kun huojunta on vähentynyt aina selvästi kun on kytkenyt enemmän sähkölaitteita päälle ja näppituntumalla moinen viittaisi ennemminkin tyhjäkäynninsäätöongelmaan kuin tukkeutuvaan huohotinletkuun.
Kaikenlaiset rojektini @ http://wonk.sytes.net/76s/
Irtolumi

Re: Uuden KA:n omistajia

Viesti Kirjoittaja Irtolumi »

Olisikohan jollain vielä lisätietoa tästä tyhjäkäynnin korjaamisesta tai tuosta softapäivityksestä? Ostin nimittäin noin puoli vuotta sitten käytetyn Kan, vuosimallia 2010. Huomasin heti, että tyhjäkäynti hieman seilaa (minulla näkyy myös kierroslukumittarista), mutta tulkitsin tuolloin kesällä tuon liittyvän jotenkin ilmastoinnin käynnistymiseen ym., koska ilman ilmastointia tyhjäkäynti oli mielestäni hieman tasaisempi.

Nyt sitten pakkasilla huomasin, että mikäli pakkasta on yli 15 astetta ja auton käynnistää hieman lämmennenä, mutta ei kuumana, se ei pysy käynnissä. Eli esimerkiksi jos kylmällä autolla ajaa pari kilometriä, sammuttaa ja käynnistää uudelleen, ei käy tyhjäkäyntiä. Sen sijaan, jos kylmän auton ajaa kuumaksi, ongelmia ei tule (paitsi sitten myöhemmin kun jäähtymisen jälkeen käynnistää uudelleen). Lohkolämmitintä (tai mikä letkulämmitin siellä lienee) käyttämällä auton saa sammuilemaan helpoiten, silloin se käyttäytyy alusta asti kuin puolilämmin.

Soitin asiasta ensin lähimpään Ford-huoltoon, jossa ei oltu kuultu tällaisista ongelmista. Koska minulla on kaksi vuotta myyjäliikkeen takuuta autossa, vein sen sinne korjattavaksi (ehdotin että voisin vielä suoraan Ford-liikkeeseen, kun eivät ne sitä kuitenkaan itse saa tehtyä, mutta halusivat ensin tutkia itse). Pari päivää meni, kun ilmoittivat, että autoon tarvitaan softapäivitys, jota he eivät pysty tekemään.

Olisivat vieneet auton Ford-huoltoon, mutta päätin viedä itse, koska aikoja ei saanut heti. Kun sain auton takaisin, kaikenlaista oli uudelleenkalibroitu ja puhdistettu, mutta ei sieltä mitään päivitetty ole. Nyt ei ole tarpeeksi kylmä, jotta olisin saanut auton sammuilemaan, mutta käynnistä päätellen mikään ei ole muuttunut.

Nopealla googlauksella en löytänyt asiasta mitään "virallista", joten siksi ajattelin kysyä vanhaa ketjua käyttäen, olisiko jollain parempaa tietoa.
Viimeksi muokannut Irtolumi, 10 Helmi 2012 11:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Krisse
Viestit: 1424
Liittynyt: 05 Helmi 2005 20:54
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: Uuden KA:n omistajia

Viesti Kirjoittaja Krisse »

Irtolumi kirjoitti:Olisikohan jollain vielä lisätietoa tästä tyhjäkäynnin korjaamisesta
Eikai siihen sen enempää lisäinfoa ole kuin toi mitä ylempänä kirjoitin, ja sillä remontilla toi 'meidän' yksilö tuli kuntoon.

Ja toi on siis ihan virallinen tieto joka pitäisi olla jokaisen merkkihuollon käytettävissä jossain 'service bulletineissa' tai millä systeemillä nyt tälläisiä tietoja välittävät toisilleen.
Kaikenlaiset rojektini @ http://wonk.sytes.net/76s/
Vastaa Viestiin