Sivu 1/1
Kaasuläpän anturin säätäminen
Lähetetty: 06 Helmi 2010 17:57
Kirjoittaja xtaaviankka
Mitenkäs 1-piste ruutasta (CVH) säädetään kaasuläpän moottorin anturi? Ford kirjassa luki että vie korjaamolle. Ei sellanen sovi harrastelijalle.
Re: Kaasuläpän anturin säätäminen
Lähetetty: 06 Helmi 2010 21:44
Kirjoittaja Mondeomies
kaasuläpän moottorin? eikös oo vaijerikäyttönen?
Re: Kaasuläpän anturin säätäminen
Lähetetty: 07 Helmi 2010 09:38
Kirjoittaja xtaaviankka
Ei, tossa on anturi jossa on tavallaan potikka, eli tulee eri ohmi määriä riippuen missä asennossa poljin on, 2-5.6 kilo-ohmia. Sen mukaan säätyy sitten se läppä kun siinä se moottori tai pikemminkin sylinteri.
Re: Kaasuläpän anturin säätäminen
Lähetetty: 07 Helmi 2010 13:56
Kirjoittaja jsel
Ainakin omass CVH CFI:ssä kaasupoljin kyllä kääntää suoraan vaijerin välityksellä kaasuläppä. Se säädin säätää sitten läppää auki tyhjäkäynnillä kun kaasupolkimen ylhäällä ollessa läppä menisi muuten kiinni. Anturi on kiinni kahdella ruuvilla soikeiden reikien läpi, eli saa säädetty kun löysää ruuvit ja kääntää haluttuun suuntaan.
Re: Kaasuläpän anturin säätäminen
Lähetetty: 08 Helmi 2010 04:39
Kirjoittaja xtaaviankka
Juu, vaijeri menee kaasupolkimesta ruiskulle, kun painat kaasua, kaasuläpän säätimen anturi liikkuu ja säätää kaasuläppää. Anturissa tosiaan ne soikeat reiät, mutta miten se tulee säätää? Kun laittaa virrat päälle, pitääkö kaasuläpän säätimen hakea paikkansa vai vasta sitten kun painaa hieman kkaasua?
Re: Kaasuläpän anturin säätäminen
Lähetetty: 09 Helmi 2010 10:47
Kirjoittaja xtaaviankka
No nyt on säädetty siten, että kun virrat on päällä ja vähän liikuttaa poljinta, säädin lähtee mukaan, tyhjäkäyntiasennossa ei tapahdu vielä mitään.
Eli tuo jossa on johdoissa vihreä suojaus, on uusi ja yritetty säätää.

Re: Kaasuläpän anturin säätäminen
Lähetetty: 16 Helmi 2010 19:22
Kirjoittaja Tekno
näyttää muuten aika samanlaiselta kun dohcilaisen anturi. jos mittaus menee samalla tavalla kuin sen kanssa, vihreen ja punasen johdon välillä pitäisi olla 0.7V tyhjäkäynnillä ja lukeman pitäisi kasvaa tasaisesti kun läppää avataan. Eli ruuvataan se sellaiseen kohtaan missä volttimittari sanoo 0.7V.
Ite tein niin että tein ylimääräset liitokset mittaria varten tuohon anturin juureen. Johdot poikki ja tinaa väliin.
Re: Kaasuläpän anturin säätäminen
Lähetetty: 17 Helmi 2010 01:52
Kirjoittaja xtaaviankka
Oliko auto käynnissä vai pelkät virrat päällä kun mittailit?
Re: Kaasuläpän anturin säätäminen
Lähetetty: 17 Helmi 2010 18:21
Kirjoittaja xtaaviankka
Pystyykös joku muuten kertomaan onko 1.4i cvh.ssa tuo anturi erilainen kuin zetec koneessa. Tuo on juuri tilattu motonetista ja pitäs sopia 91-94 1.4i koneisiin. Alkuperäinenhän oli punainen.
Re: Kaasuläpän anturin säätäminen
Lähetetty: 17 Helmi 2010 19:58
Kirjoittaja xtaaviankka
Punasen ja keltasen väliltä mitattiin 0.88v säätämällä sai 0.77v, eli sillain että työnti mahdollisimman paljon kaasuläppää auki päin. Vihreen ja keltaisen välillä ennen säätämistä oli jotain 4.1v ja jännite pieneni kun käänsi kaasua.
Tein piuhasarjan, jossa voidaan mitata kaikkivaihtoehdot.
http://kuvake.net/user/xtaaviankka/image/7002819