Kaasuläpän anturin säätäminen

Sähkölaitteet, sähköongelmat, johdot, laturit jne.
xtaaviankka
Viestit: 236
Liittynyt: 28 Marras 2007 09:20

Kaasuläpän anturin säätäminen

Viesti Kirjoittaja xtaaviankka »

Mitenkäs 1-piste ruutasta (CVH) säädetään kaasuläpän moottorin anturi? Ford kirjassa luki että vie korjaamolle. Ei sellanen sovi harrastelijalle.
Avatar
Mondeomies
Viestit: 661
Liittynyt: 30 Marras 2005 18:43
Paikkakunta: Perniö, Salo

Re: Kaasuläpän anturin säätäminen

Viesti Kirjoittaja Mondeomies »

kaasuläpän moottorin? eikös oo vaijerikäyttönen?
xtaaviankka
Viestit: 236
Liittynyt: 28 Marras 2007 09:20

Re: Kaasuläpän anturin säätäminen

Viesti Kirjoittaja xtaaviankka »

Ei, tossa on anturi jossa on tavallaan potikka, eli tulee eri ohmi määriä riippuen missä asennossa poljin on, 2-5.6 kilo-ohmia. Sen mukaan säätyy sitten se läppä kun siinä se moottori tai pikemminkin sylinteri.
Avatar
jsel
Viestit: 456
Liittynyt: 01 Kesä 2007 10:14
Paikkakunta: Tampere

Re: Kaasuläpän anturin säätäminen

Viesti Kirjoittaja jsel »

Ainakin omass CVH CFI:ssä kaasupoljin kyllä kääntää suoraan vaijerin välityksellä kaasuläppä. Se säädin säätää sitten läppää auki tyhjäkäynnillä kun kaasupolkimen ylhäällä ollessa läppä menisi muuten kiinni. Anturi on kiinni kahdella ruuvilla soikeiden reikien läpi, eli saa säädetty kun löysää ruuvit ja kääntää haluttuun suuntaan.
xtaaviankka
Viestit: 236
Liittynyt: 28 Marras 2007 09:20

Re: Kaasuläpän anturin säätäminen

Viesti Kirjoittaja xtaaviankka »

Juu, vaijeri menee kaasupolkimesta ruiskulle, kun painat kaasua, kaasuläpän säätimen anturi liikkuu ja säätää kaasuläppää. Anturissa tosiaan ne soikeat reiät, mutta miten se tulee säätää? Kun laittaa virrat päälle, pitääkö kaasuläpän säätimen hakea paikkansa vai vasta sitten kun painaa hieman kkaasua?
xtaaviankka
Viestit: 236
Liittynyt: 28 Marras 2007 09:20

Re: Kaasuläpän anturin säätäminen

Viesti Kirjoittaja xtaaviankka »

No nyt on säädetty siten, että kun virrat on päällä ja vähän liikuttaa poljinta, säädin lähtee mukaan, tyhjäkäyntiasennossa ei tapahdu vielä mitään.
Eli tuo jossa on johdoissa vihreä suojaus, on uusi ja yritetty säätää.

Kuva
Avatar
Tekno
Viestit: 929
Liittynyt: 18 Touko 2008 08:30

Re: Kaasuläpän anturin säätäminen

Viesti Kirjoittaja Tekno »

näyttää muuten aika samanlaiselta kun dohcilaisen anturi. jos mittaus menee samalla tavalla kuin sen kanssa, vihreen ja punasen johdon välillä pitäisi olla 0.7V tyhjäkäynnillä ja lukeman pitäisi kasvaa tasaisesti kun läppää avataan. Eli ruuvataan se sellaiseen kohtaan missä volttimittari sanoo 0.7V.

Ite tein niin että tein ylimääräset liitokset mittaria varten tuohon anturin juureen. Johdot poikki ja tinaa väliin.
Wanhat Audit 8-)
Tekno / Tenho Ruohoranta
xtaaviankka
Viestit: 236
Liittynyt: 28 Marras 2007 09:20

Re: Kaasuläpän anturin säätäminen

Viesti Kirjoittaja xtaaviankka »

Oliko auto käynnissä vai pelkät virrat päällä kun mittailit?
xtaaviankka
Viestit: 236
Liittynyt: 28 Marras 2007 09:20

Re: Kaasuläpän anturin säätäminen

Viesti Kirjoittaja xtaaviankka »

Pystyykös joku muuten kertomaan onko 1.4i cvh.ssa tuo anturi erilainen kuin zetec koneessa. Tuo on juuri tilattu motonetista ja pitäs sopia 91-94 1.4i koneisiin. Alkuperäinenhän oli punainen.
xtaaviankka
Viestit: 236
Liittynyt: 28 Marras 2007 09:20

Re: Kaasuläpän anturin säätäminen

Viesti Kirjoittaja xtaaviankka »

Punasen ja keltasen väliltä mitattiin 0.88v säätämällä sai 0.77v, eli sillain että työnti mahdollisimman paljon kaasuläppää auki päin. Vihreen ja keltaisen välillä ennen säätämistä oli jotain 4.1v ja jännite pieneni kun käänsi kaasua.

Tein piuhasarjan, jossa voidaan mitata kaikkivaihtoehdot.
http://kuvake.net/user/xtaaviankka/image/7002819
Vastaa Viestiin