Sivu 1/1

Nokan vaihto, seuraajat?

Lähetetty: 21 Syys 2005 14:37
Kirjoittaja markkul
Eli nokka pitäisi tuossa vaihtaa. Mitä mieltä täällä olleen seuraajien vaihdon tarpeesta samalla? Valmistajat tietenkin suosittelevat seuraajien vaihtoa, kun ne "ovat mukautuneet vanhaan akseliin", mutta mikä on totuus?

Uusi akseli maksaa ~250e ja venajouset ~110e = 360e. Nokkasarja maksaisi jotain 460e, aika paljon lisähintaa muutamasta metallipalasta ja pienestä öljyputkilosta!

Lähetetty: 21 Syys 2005 15:37
Kirjoittaja lalli69
Ei se valmistaja turhaan uusia seuraajia suosittele.

Kyllä ne kannattaa vaihtaa, jos haluaa että nokka kestää yli 3000tkm :wink:

Lähetetty: 21 Syys 2005 16:31
Kirjoittaja Bootsi
lalli69 kirjoitti:Ei se valmistaja turhaan uusia seuraajia suosittele.

Kyllä ne kannattaa vaihtaa, jos haluaa että nokka kestää yli 3000tkm :wink:
Paitsi jos kyseessä on OHC ja kentcams seuraajat. :?

Lähetetty: 21 Syys 2005 16:38
Kirjoittaja s.o.h.c
Orkkis seuraajat vaan niin kyllä kestää. Mulla on tuon virinokan kanssa orkkis seuraajat ja kilometrejä takana jo n.10tkm.

Lähetetty: 21 Syys 2005 17:21
Kirjoittaja markkul
Kone on 2.8 V6 Cologne. Ei kai tommosessa OHC:ssa ole edes "seuraajia"? Mielestäni termi liittyy työntötankokoneeseen.

Orkkikset on paikallaan, kuten siis vanha nokkakin, mutta uutta olisi tulossa.

10tkm nyt on aika vähän. Nykyisellä on ajettu 350tkm, eli sen verran pitäisi päästä uudellakin :-)

Lähetetty: 21 Syys 2005 20:00
Kirjoittaja late
Eikös venttiilinpainin olisi lähellä oikeaa kun ne kerran venttiilien päällä ovat,nostimet ovat sinänsä hieman harhaan johtava nimitys.

Lähetetty: 21 Syys 2005 21:14
Kirjoittaja transitman
No jos ruvetaan nimityksien kans painimaan ni virranjakajaahan ei ole olemassakaan kun sehän on virranjaotin :lol:
Eiks se oo pääasia että ihmiset vaan ymmärtää suurinpiirtein mistä puhutaan :wink:

Lähetetty: 21 Syys 2005 21:30
Kirjoittaja Bootsi
markkul kirjoitti:Kone on 2.8 V6 Cologne. Ei kai tommosessa OHC:ssa ole edes "seuraajia"? Mielestäni termi liittyy työntötankokoneeseen.
Asiasta kuudenteen...
Mitä se "seuraaja" seuraa?? :roll:

..nokka-akselin liikettä, ja välittää sen eteenpäin, kent:issä työntötangoille ja OHC:ssä suoraan venttiilille. Esim. :wink:

Lähetetty: 21 Syys 2005 23:07
Kirjoittaja s.o.h.c
markkul kirjoitti:Kone on 2.8 V6 Cologne. Ei kai tommosessa OHC:ssa ole edes "seuraajia"? Mielestäni termi liittyy työntötankokoneeseen.
samallalailla ne seuraajat löytyy työntötankoplaa plaa koneista kuin ohc myllyistäkin 8)

Lähetetty: 22 Syys 2005 16:53
Kirjoittaja markkul
Mielestäni ero noissa nimityksissä on se, että esim. OHC koneessa tai DOHC koneessa ei varsinaisia seuraajia ole. DOHC koneessa ehkä sinne päin. OHC:ssä nokka painaa suoraan vipuvartta, joka painaa ventiiliä. DOHC koneessa on venttiilinpainin, joka on vaan semmonen metallimokkula, joka sitten painaa ventiiliä. Työntötanko koneessa seuraajat ovat ne osat, jotka "makaavat" nokan päällä ja seuraavat sen liikettä ja liikuttavat työntötankoa, joka puolestaan käyttää paininkoneistoa.

Eli (D)OHC koneessa puhutaan enemmin venttiilin painimesta.

Selittäkää nyt joku miksi muka ne vanhat eivät käy? Tai siis ei kannata laittaa. Eli miksi uusi nokka kuluu jotenkin nopeammin?

Lähetetty: 22 Syys 2005 19:42
Kirjoittaja steele
Olisko keinuvipu hyvä nimitys niille "seuraajille"



Onhan se nyt selvää että jos vanhat keinut on kulunu kuopalle ja ruvelle, ja siihen jos laittaa uuden nokka-akselin, niin ne kuluneeet keinut "syö" sen nokan nopeesti pilalle. Itse en laittais edes vähän käytettyjä uuden nokan kanssa.. puhumattakaan jostain 350tkm ajetuista

Lähetetty: 28 Syys 2005 18:06
Kirjoittaja late
onhan chv koneessakin seuraajat,vaikka onkin "ohc".