Nokan vaihto, seuraajat?

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
markkul
Viestit: 242
Liittynyt: 09 Elo 2005 15:53
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Nokan vaihto, seuraajat?

Viesti Kirjoittaja markkul »

Eli nokka pitäisi tuossa vaihtaa. Mitä mieltä täällä olleen seuraajien vaihdon tarpeesta samalla? Valmistajat tietenkin suosittelevat seuraajien vaihtoa, kun ne "ovat mukautuneet vanhaan akseliin", mutta mikä on totuus?

Uusi akseli maksaa ~250e ja venajouset ~110e = 360e. Nokkasarja maksaisi jotain 460e, aika paljon lisähintaa muutamasta metallipalasta ja pienestä öljyputkilosta!
lalli69

Viesti Kirjoittaja lalli69 »

Ei se valmistaja turhaan uusia seuraajia suosittele.

Kyllä ne kannattaa vaihtaa, jos haluaa että nokka kestää yli 3000tkm :wink:
Bootsi
Viestit: 1084
Liittynyt: 25 Helmi 2005 14:01
Paikkakunta: ArcticCircle

Viesti Kirjoittaja Bootsi »

lalli69 kirjoitti:Ei se valmistaja turhaan uusia seuraajia suosittele.

Kyllä ne kannattaa vaihtaa, jos haluaa että nokka kestää yli 3000tkm :wink:
Paitsi jos kyseessä on OHC ja kentcams seuraajat. :?
Avatar
s.o.h.c
Viestit: 481
Liittynyt: 06 Helmi 2005 11:04
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja s.o.h.c »

Orkkis seuraajat vaan niin kyllä kestää. Mulla on tuon virinokan kanssa orkkis seuraajat ja kilometrejä takana jo n.10tkm.
markkul
Viestit: 242
Liittynyt: 09 Elo 2005 15:53
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja markkul »

Kone on 2.8 V6 Cologne. Ei kai tommosessa OHC:ssa ole edes "seuraajia"? Mielestäni termi liittyy työntötankokoneeseen.

Orkkikset on paikallaan, kuten siis vanha nokkakin, mutta uutta olisi tulossa.

10tkm nyt on aika vähän. Nykyisellä on ajettu 350tkm, eli sen verran pitäisi päästä uudellakin :-)
late
Viestit: 167
Liittynyt: 06 Elo 2005 16:37

Viesti Kirjoittaja late »

Eikös venttiilinpainin olisi lähellä oikeaa kun ne kerran venttiilien päällä ovat,nostimet ovat sinänsä hieman harhaan johtava nimitys.
transitman
Viestit: 153
Liittynyt: 06 Helmi 2005 17:36
Paikkakunta: Kouvola/Savisto

Viesti Kirjoittaja transitman »

No jos ruvetaan nimityksien kans painimaan ni virranjakajaahan ei ole olemassakaan kun sehän on virranjaotin :lol:
Eiks se oo pääasia että ihmiset vaan ymmärtää suurinpiirtein mistä puhutaan :wink:
Bootsi
Viestit: 1084
Liittynyt: 25 Helmi 2005 14:01
Paikkakunta: ArcticCircle

Viesti Kirjoittaja Bootsi »

markkul kirjoitti:Kone on 2.8 V6 Cologne. Ei kai tommosessa OHC:ssa ole edes "seuraajia"? Mielestäni termi liittyy työntötankokoneeseen.
Asiasta kuudenteen...
Mitä se "seuraaja" seuraa?? :roll:

..nokka-akselin liikettä, ja välittää sen eteenpäin, kent:issä työntötangoille ja OHC:ssä suoraan venttiilille. Esim. :wink:
Avatar
s.o.h.c
Viestit: 481
Liittynyt: 06 Helmi 2005 11:04
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja s.o.h.c »

markkul kirjoitti:Kone on 2.8 V6 Cologne. Ei kai tommosessa OHC:ssa ole edes "seuraajia"? Mielestäni termi liittyy työntötankokoneeseen.
samallalailla ne seuraajat löytyy työntötankoplaa plaa koneista kuin ohc myllyistäkin 8)
markkul
Viestit: 242
Liittynyt: 09 Elo 2005 15:53
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja markkul »

Mielestäni ero noissa nimityksissä on se, että esim. OHC koneessa tai DOHC koneessa ei varsinaisia seuraajia ole. DOHC koneessa ehkä sinne päin. OHC:ssä nokka painaa suoraan vipuvartta, joka painaa ventiiliä. DOHC koneessa on venttiilinpainin, joka on vaan semmonen metallimokkula, joka sitten painaa ventiiliä. Työntötanko koneessa seuraajat ovat ne osat, jotka "makaavat" nokan päällä ja seuraavat sen liikettä ja liikuttavat työntötankoa, joka puolestaan käyttää paininkoneistoa.

Eli (D)OHC koneessa puhutaan enemmin venttiilin painimesta.

Selittäkää nyt joku miksi muka ne vanhat eivät käy? Tai siis ei kannata laittaa. Eli miksi uusi nokka kuluu jotenkin nopeammin?
steele
Viestit: 14
Liittynyt: 09 Helmi 2005 20:55
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja steele »

Olisko keinuvipu hyvä nimitys niille "seuraajille"



Onhan se nyt selvää että jos vanhat keinut on kulunu kuopalle ja ruvelle, ja siihen jos laittaa uuden nokka-akselin, niin ne kuluneeet keinut "syö" sen nokan nopeesti pilalle. Itse en laittais edes vähän käytettyjä uuden nokan kanssa.. puhumattakaan jostain 350tkm ajetuista
Focus Ecoboost 1.6 -14
Sierra 2.0 3d -85
late
Viestit: 167
Liittynyt: 06 Elo 2005 16:37

Viesti Kirjoittaja late »

onhan chv koneessakin seuraajat,vaikka onkin "ohc".
Vastaa Viestiin