Nokan vaihto, seuraajat?
Nokan vaihto, seuraajat?
Eli nokka pitäisi tuossa vaihtaa. Mitä mieltä täällä olleen seuraajien vaihdon tarpeesta samalla? Valmistajat tietenkin suosittelevat seuraajien vaihtoa, kun ne "ovat mukautuneet vanhaan akseliin", mutta mikä on totuus?
Uusi akseli maksaa ~250e ja venajouset ~110e = 360e. Nokkasarja maksaisi jotain 460e, aika paljon lisähintaa muutamasta metallipalasta ja pienestä öljyputkilosta!
Uusi akseli maksaa ~250e ja venajouset ~110e = 360e. Nokkasarja maksaisi jotain 460e, aika paljon lisähintaa muutamasta metallipalasta ja pienestä öljyputkilosta!
Orkkis seuraajat vaan niin kyllä kestää. Mulla on tuon virinokan kanssa orkkis seuraajat ja kilometrejä takana jo n.10tkm.
Ford Escort RS2000 r.F
Ford Focus
Ford Focus
-
- Viestit: 153
- Liittynyt: 06 Helmi 2005 17:36
- Paikkakunta: Kouvola/Savisto
Asiasta kuudenteen...markkul kirjoitti:Kone on 2.8 V6 Cologne. Ei kai tommosessa OHC:ssa ole edes "seuraajia"? Mielestäni termi liittyy työntötankokoneeseen.
Mitä se "seuraaja" seuraa??

..nokka-akselin liikettä, ja välittää sen eteenpäin, kent:issä työntötangoille ja OHC:ssä suoraan venttiilille. Esim.

samallalailla ne seuraajat löytyy työntötankoplaa plaa koneista kuin ohc myllyistäkin 8)markkul kirjoitti:Kone on 2.8 V6 Cologne. Ei kai tommosessa OHC:ssa ole edes "seuraajia"? Mielestäni termi liittyy työntötankokoneeseen.
Ford Escort RS2000 r.F
Ford Focus
Ford Focus
Mielestäni ero noissa nimityksissä on se, että esim. OHC koneessa tai DOHC koneessa ei varsinaisia seuraajia ole. DOHC koneessa ehkä sinne päin. OHC:ssä nokka painaa suoraan vipuvartta, joka painaa ventiiliä. DOHC koneessa on venttiilinpainin, joka on vaan semmonen metallimokkula, joka sitten painaa ventiiliä. Työntötanko koneessa seuraajat ovat ne osat, jotka "makaavat" nokan päällä ja seuraavat sen liikettä ja liikuttavat työntötankoa, joka puolestaan käyttää paininkoneistoa.
Eli (D)OHC koneessa puhutaan enemmin venttiilin painimesta.
Selittäkää nyt joku miksi muka ne vanhat eivät käy? Tai siis ei kannata laittaa. Eli miksi uusi nokka kuluu jotenkin nopeammin?
Eli (D)OHC koneessa puhutaan enemmin venttiilin painimesta.
Selittäkää nyt joku miksi muka ne vanhat eivät käy? Tai siis ei kannata laittaa. Eli miksi uusi nokka kuluu jotenkin nopeammin?
Olisko keinuvipu hyvä nimitys niille "seuraajille"
Onhan se nyt selvää että jos vanhat keinut on kulunu kuopalle ja ruvelle, ja siihen jos laittaa uuden nokka-akselin, niin ne kuluneeet keinut "syö" sen nokan nopeesti pilalle. Itse en laittais edes vähän käytettyjä uuden nokan kanssa.. puhumattakaan jostain 350tkm ajetuista
Onhan se nyt selvää että jos vanhat keinut on kulunu kuopalle ja ruvelle, ja siihen jos laittaa uuden nokka-akselin, niin ne kuluneeet keinut "syö" sen nokan nopeesti pilalle. Itse en laittais edes vähän käytettyjä uuden nokan kanssa.. puhumattakaan jostain 350tkm ajetuista
Focus Ecoboost 1.6 -14
Sierra 2.0 3d -85
Sierra 2.0 3d -85