Sivu 1/2
Dohc sierra ja kansi
Lähetetty: 20 Tammi 2010 21:13
Kirjoittaja Jontsu
Joo eli tuli ostettua tuommonen 260tkm ajettu sierra 2.0 ruisku dohc -tekniikalla. Netistä tullu luettua, että näistä dokki sierroista on monilla kansi halennu suunilleen näillä kilometrimäärillä. Kertokaas vinkkejä miten tätä riskiä voisi vähentää ja miten sierra alkaa oireilemaan jos kansi halkeaa?
Re: Dohc sierra ja kansi
Lähetetty: 20 Tammi 2010 22:37
Kirjoittaja K A R I
Yleensä alakaa painetta kerään jäähdytys järjestelmään! Eipä siihen ole oikein ennakoitavisa mitenkään. Kukapa se tietää mitkä ne kilometrit on koska se hajoaa. Ei sole kuule mikhän

ajele menemään ja sitte kannattee alakaa pähkäileen ko se hajoaa

Re: Dohc sierra ja kansi
Lähetetty: 20 Tammi 2010 23:00
Kirjoittaja Jontsu
Näin se täytyy tehdä vaan tehdä.

Kysynpä tässä ohimennen, että oliko tässä dokkilaisessa jakopää ketjulla vai hihnalla?
Re: Dohc sierra ja kansi
Lähetetty: 20 Tammi 2010 23:12
Kirjoittaja Aksu
Jontsu kirjoitti:Näin se täytyy tehdä vaan tehdä.

Kysynpä tässä ohimennen, että oliko tässä dokkilaisessa jakopää ketjulla vai hihnalla?
Ketjulla on.
Yks mitä kannattaa välttää niin koneen keittämistä,auttaa mukavasti sitä halkeamista. Tosin sitten saattaa olla niitä joissa kestää vaikka keittäisi kuin monta kertaa.
Re: Dohc sierra ja kansi
Lähetetty: 20 Tammi 2010 23:51
Kirjoittaja Foordson
Kannattaa myöskin tarkastaa, että flektit toimii kunnolla ainakin kesällä ! Foorumilta löytyy juttua tuosta enempi. Turhaa sitä on ruveta jännittämään, että koska hajoo. Itseltä löytyy tuo yli 350tkm ajettu dokki sierra ja ainakin vielä pelaa hienosti.
Re: Dohc sierra ja kansi
Lähetetty: 21 Tammi 2010 04:09
Kirjoittaja Tekno
viewtopic.php?p=140511#p140511
eli tosiaan, tarkistat että ne flektisi pyörivät, kun niille syöttää 12v, ja vaihdat vielä varmuuden vuoksi flektianturin viileämpään, niin ne eivät jumiudu.
Re: Dohc sierra ja kansi
Lähetetty: 21 Tammi 2010 10:48
Kirjoittaja Jontsu
Jeees, kiitokset näistä vinkeistä.
Re: Dohc sierra ja kansi
Lähetetty: 24 Tammi 2010 02:25
Kirjoittaja jucca
Mulla on DOHC Scorpio, jossa on siis samanlainen kone. Sillä on rullailtu nyt 412 000 ilman ongelmia, ei edes syö öljyä.. 200 000 kohdalla on käytetty kansi auki ja vaihdettu pahvi, samalla kun on tehty jakopääremppa. Saa nähdä miten pitkään vielä kestää, ei kyllä mitään ongelmia ole ollut millään kelillä, aina hörähtää heti käymään ja toimii nätisti. Tehotkin tuntuu olevan tallella.
Re: Dohc sierra ja kansi
Lähetetty: 24 Tammi 2010 23:45
Kirjoittaja ohc205
Joo kyllä se dokki hajoo yleensä ylikuumenemisen vuoksi. Kannattaa tosiaan kattoa että flekti(t) toimii.
Re: Dohc sierra ja kansi
Lähetetty: 13 Helmi 2010 13:20
Kirjoittaja Jontsu
Joo-o, alkaa olla vähän semmosia merkkejä sierrassa että se kuuluisa kansi/kansipahvi ois menny. :/
-Pitempään kun ajaa niin kerää painetta paisariin( Ajon jälkeen aukasee paisarin korkin niin suhahtaa)
-lorinaa kun kierroksia antaa
-Välillä ei löydy voimaa kun kaasun painaa pohjaan, sitte taas yhtäkkiä löytyykin
-moottorin lämpötila R kohdilla kun ajaa, tippuu lähelle M kun pysähtyy
-Hyttiin ei tule kovin lämmintä ilmaa
Termostaatti on vaihdettu ihan vasta, joten siitä ei pitäsi olla kiinni. Minkä hintanen homma on koeponnistaa kansi? Entä jos kansi on halki?
Re: Dohc sierra ja kansi
Lähetetty: 13 Helmi 2010 13:50
Kirjoittaja Foordson
Syökö se jäähdytin nestettä ? Nouseeko öljynpinta kun katsot mittatikusta ? Tuleeko paisariin kuplia ?
Tuo lorina ei kyllä kerro vielä mitään, nimittäin itselläkin tuli tuo ääni vesipumpun vaihdon jälkeen ja sitä on sen jälkeen ilmailtu vaikka kuinka. Tosin harvemmin tuota lorinaa enää kuuluu.
Noi hinnat tuolle koeponnistukselle taitaa vaihdella paikoittain, joten kannattaa kysäistä lähimmästä moottorihiomosta hintoja.
Re: Dohc sierra ja kansi
Lähetetty: 13 Helmi 2010 14:01
Kirjoittaja Jontsu
Ei syö nestettä, mutta nestepinta vaihtelee. Eli joskus auton ollessa sammuksissa nestepinta on max ja min merkin puolessa välissä ja auton kun laittaa käyntiin niin nestepinta nousee taas max kohtaan. Nyt sittenkun viimeksi kävin ajelemassa vähän pitemmän lenkin ja sammutin auton niin nestepinta oli yli hieman max merkin. Korkin kun aukaisi niin kuului tuo sihahdus.
Öljyn tasoa tai noita kuplia en ole seurannut, mutta pitää sitäkin nyt alkaa seurailemaan.
Re: Dohc sierra ja kansi
Lähetetty: 13 Helmi 2010 14:11
Kirjoittaja jucca
Nestepinta kuuluukin nousta kun kone lämpenee, sitä varten se paisuntasäiliö on olemassa =) Myös pieni suhahdus korkkia avatessa on normaalia, varsinkin lämpimällä koneella. Myös lämppärin kennosta kuuluva lorina on itselläni ollut tuttua jokaisessa 2.0 DOHC-koneessa.
Kokeile semmoista, että laita auto käyntiin, avaa paisuntasäiliö, ja katso kupliiko kun painaa kaasua. Kannattaa myös katsoa ajon jälkeen öljykorkista, onko sinne tullut vaahtoa. Jos jompaa kumpaa esiintyy reilusti, niin sitten on aihetta huoleen..
Muista mitata pakkasnesteen kestävyys, niin ei sitten kovilla pakkasilla jäädy nesteet..
Re: Dohc sierra ja kansi
Lähetetty: 13 Helmi 2010 14:34
Kirjoittaja Jontsu
Kävin äskön taas ajamassa. Tein vähän kovempia kiihdytyksiä välillä ja välillä tasaista ajoa. Aluksi auto toimii hyvin ja voimaa löytyy, mutta sittenkun sen jälkeen ajelee tasaista vauhtia jonkun matkaa ja sitte yrittää lähteä kiihdyttämään rajummin kuten lähtisi vaikka autoa ohittamaan niin autossa ei oikestaan tapahdu enää mitään. Autoa kun haettiin niin auto teki tätä samaa. Ajo jonkun aikaa tasaista vauhtia ja sitte kun lähti ohittamaan autoa ja anto lisää kaasua niin autosta ei taas oikein löytynyt voimaa, sitten yhtääkkiä kesken ohituksen voimaa taas löytykin samassa kaasun asennossa.
Ajon jälkeen katsoin paisariin jossa oli muutama pieni kupla. Öljykorkin tsekkasin, eikä korkissa ainakaan ollut vaahtoa. Hetken aikaa annoin auton jäähtyä, laitoin käyntiin ja kaasuttelin paisarin korkki auki, mutta kuplia ei kyllä tullut.
Auto itsessään lähtee hyvin käyntiin lämpötilasta riippumatta.
Re: Dohc sierra ja kansi
Lähetetty: 13 Helmi 2010 14:41
Kirjoittaja Foordson
Kulkeeko auto normaalisti kaasupohjassa ? Jos kulkee niin, kannattaa tarkastaa lambda.
Tosin auto voi välillä toimia normaalisti vaikka lambda olisi jo hieman ehtoopuolella.
Re: Dohc sierra ja kansi
Lähetetty: 13 Helmi 2010 15:01
Kirjoittaja Jontsu
Miten tuon lambdan voi testata? muistaakseni ei taita löytyä jännitemittaria itseltäni.
Mitä muita antureita voi vaikuttaa tuohon "nukahtamiseen"? Voiko tuo termostaatti vaikuttaa mitenkään tähän, koska termari oli motonetin halpis tuoteita, joka ei edes mahtunut suoraan sinne reikään, vaan rälläkällä piti ottaa termarin reunoilta tavaraa pois (:D). Termarissa ei myöskään ollut tuota ohitusventtiliä, joka aiksemmassa bilteman termarissa oli. Tuo bilteman termari oli myös millin pari pienempi halkaisijaltaa verrattuna tuohon motonetiltä ostettuun.
Edit: ei taida termari vaikuttaa, koska teki tosiaan samaa vanhallakin termostaatilla.
Re: Dohc sierra ja kansi
Lähetetty: 13 Helmi 2010 15:13
Kirjoittaja Foordson
Tuolta löytyy hyvät ohjeet lambdan testaukseen:
http://autodb.fi/tietopankki.php?article=13
Ja yks juttu minkä itse silloin vielä koitin oli se, että nyppäsin lambdan liittimen irti ja ajoin pienen lenkin. Jos se toimii "normaalisti" niin silloin on kyllä lambda hajalla.
Edit: Yks vikapaikka vois olla kaasuläpän asentotunnistin, mutten ole varma kuinka sen toimivuus testataan ?
Re: Dohc sierra ja kansi
Lähetetty: 13 Helmi 2010 23:38
Kirjoittaja Tekno
kaasuläpän asentoanturin kahdesta johdosta (kun muistaisin mitkä), mitataan niiden väline jännite ja sen pitäisi olla öbaut 0,7V tyhjäkäynnillä kun kaasuun ei kosketa. Ja sit pitäisi nousta tasaisesti sitä mukaa kun kaasua painetaan. Jos nousee hyppien tai ei nouse, niin siinä vika.
Jos jännite on tyhjäkäynnillä väärä, mutta muuten nousee normaalisti kaasun asennon mukaan, niin anturin voi "hienosäätää" kääntämällä sitä hieman, ja sitten vaikka ohuemmilla ruuveilla + muttereilla reikien läpi, kiinnittää sen pysyvästi asentoonsa.
Re: Dohc sierra ja kansi
Lähetetty: 14 Helmi 2010 11:52
Kirjoittaja Jontsu
Joo kyllä tuosta meikän sierrasta taitaa lambdan olla aikansa eläny. Sillonku se alkaa juonittelemaan niin ajat kolmosella vaikka melkeen täyskaasulla eikä auto liiku oikein mihinkään, ja heti kun painat kaasun täysin pohjan niin löytyy niitä tehoja taas. Perä tulee heti luisussa.
Tekeekö noilla motonetin lambdoilla mitään, vai onko ne ihan rihkamaa? Itellä vähän huonoja kokemuksia motonetin osista. Paljonhan tuo maksais alkuperäisenä Fordin liikkeessä?
Re: Dohc sierra ja kansi
Lähetetty: 14 Helmi 2010 12:12
Kirjoittaja Foordson
Varman päälle jos haluat pelata niin haet sen alkuperäisen tai jonku boschin.
Itse tosin ostin tarvike lambdan(50e) ja ainakin vielä on toiminut hyvin.
Kukin tyylillään.
Re: Dohc sierra ja kansi
Lähetetty: 14 Helmi 2010 12:18
Kirjoittaja Jontsu
Jep. Jännä vaa että edellinen omistaja oli tuossa tammikuussa käyny auton katsastamassa, niin eikö se ois päästömittauksissa pitäny näkyä, että kaikki eijoo päästöissä kohdillaan?
Re: Dohc sierra ja kansi
Lähetetty: 14 Helmi 2010 12:21
Kirjoittaja Foordson
Jontsu kirjoitti:Jep. Jännä vaa että edellinen omistaja oli tuossa tammikuussa käyny auton katsastamassa, niin eikö se ois päästömittauksissa pitäny näkyä, että kaikki eijoo päästöissä kohdillaan?
Olisko sattunut lambda toimia silloin normaalisti ? Mulla ainakin auto toimi välillä normaalisti vaikka olikin lambda menossa.
Re: Dohc sierra ja kansi
Lähetetty: 14 Helmi 2010 12:22
Kirjoittaja Jontsu
Foordson kirjoitti:
Olisko sattunut lambda toimia silloin normaalisti ? Mulla ainakin auto toimi välillä normaalisti vaikka olikin lambda menossa.
Joo voi olla. Itelläkin tosiaan tekee tuota samaa, että välillä toimii välillä ei.
Re: Dohc sierra ja kansi
Lähetetty: 15 Helmi 2010 13:53
Kirjoittaja Jontsu
Onko muuten minkälainen homma tuo anturin vaihto? Missä se tässä autossa tarkalleen sijaitsee, ja mitä kaikkea pitää purkaa? Tarviiko nosturia/monttua?
Re: Dohc sierra ja kansi
Lähetetty: 15 Helmi 2010 14:35
Kirjoittaja Foordson
Jontsu kirjoitti:Onko muuten minkälainen homma tuo anturin vaihto? Missä se tässä autossa tarkalleen sijaitsee, ja mitä kaikkea pitää purkaa? Tarviiko nosturia/monttua?
Sehän löytyy siitä pakosarjan jälkeisestä putkesta. Joka näkyy konehuoneesta ja saa myös vaihdettua sieltä, eli et tarvitse nosturia/monttua.
Lambdan liitin vain irti, joka löytyy oikealta puolelta iskarin yläpään kohdalta ja lambda irti.