Sierran kässärivaijerin vaihto
Sierran kässärivaijerin vaihto
Onko tähän antaa jotain vinkkiä? Kauanko about kestää ei-niin-ammattilaiselta?
Re: Sierran kässärivaijerin vaihto
Tuossa vinkkejä ja pari kuvaa:
http://personal.inet.fi/koti/borehammer ... aijeri.htm
Eiköhän noilla jo alkuun pääse...
http://personal.inet.fi/koti/borehammer ... aijeri.htm
Eiköhän noilla jo alkuun pääse...

Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Sierran kässärivaijerin vaihto
Tuo kohta....
Täytyykö jarrukengät irrottaa? Yritin etsiä foorumilla silloin tällöin esiintulleita "siipikossu"-linkkejä ja niitä englanninkielisiä pdf-ohjeita. Yhden löysin, mutta "sivua ei voi näyttää". Onko ne poistettu tai siirretty johonkin muualle?Mikäli autossasi on alunperin rumpujarrut, täytyy vaijerinpää saada ensin irti jarrukilvestä. Pää on todella tiukassa, ja jopa lukkopihdeilla tarvittu 90 asteen käännös täytyy tehdä voimaa käyttäen.
Re: Sierran kässärivaijerin vaihto
Siinähän nuo kengät tuli vaihdettua vaijerin kanssa.
Vanhaa ei meinannut saada takarummuista irti, mutta pilkkeeksi rälläkällä ja vasara-taltta -combolla lähti vanhat osat nöyrästi pois uusien tieltä
.
Vanhaa ei meinannut saada takarummuista irti, mutta pilkkeeksi rälläkällä ja vasara-taltta -combolla lähti vanhat osat nöyrästi pois uusien tieltä

Re: Sierran kässärivaijerin vaihto
Ymmärtääkseni siipikossun manuaalit on otettu pois netistä tekijänoikeuksien takia. Linkkiä oli levitelty brittiläisiä foorumeja myöten, missä jonkun huomio oli kiinnittynyt...Heinämies kirjoitti:Tuo kohta....
Täytyykö jarrukengät irrottaa? Yritin etsiä foorumilla silloin tällöin esiintulleita "siipikossu"-linkkejä ja niitä englanninkielisiä pdf-ohjeita. Yhden löysin, mutta "sivua ei voi näyttää". Onko ne poistettu tai siirretty johonkin muualle?
Mitä tulee tuohon vaijerin ja jarrukilven kiinnityksen, niin kannattaa putsata ensin vuosikymmenten p#$kat ja ruosteet sekä lutrata vähän irroitusöljyn kanssa - muistaakseni siellä oli semmoinen lukitusklipsu välissä. Kyllä se siitä yleensä ehjänä lähtee ja ilman väkivaltaa.

Haynesin manuaalin mukaan jarrukengät irroitetaan ennen vaijerin kuoren irroitusta, jotta itse vaijerin saa irti vivustosta. Irroituksen jälkeen näkee muutenkin paremmin, että mitä muuta pitää ottaa pois tieltä ja mistä.
Jos lämpimään pääsee tekemään, niin puolituntia per puoli tuohon menee. Tunti jos laskee pyörän irroituksesta sen kiinnittämiseen. Niin kuin aina, niin annostele ensin riittävästi malttia, tervettä järkeä ja wd-40:stä. Vasta sitten otetaan käyttöön woimasanat ja vasarat.


Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
Re: Sierran kässärivaijerin vaihto
Toiseen puoleen ei mennytkään tuota reilua puolta tuntia pidempään. Lämpimässä tallissa montun päällä tuo tehtiin. Se vanhan kässärivaijerin klipsiholkki oli jo niin haperona molemmin puolin, että hajosi kun sitä meisselillä roplasi. Oli se sen "sisus" kuitenkin niin kiinni jarrukilvessä että piti käyttää vasaraa ja sopivaa lyömätappia. Sitä ennen piti saada vaijeri sen sisältä pois ja se lähti kun katkaisi rälläkällä.
Harmi vaan että siipikossun manuaalit on mennyttä kamaa jo. Mietin aikoinani josko pitäisi printata kaikki ja tehdä kunnollinen mappi niistä. Se jäi tekemättä kun kuvittelin voivani myöhemmin printata sen mitä tarvitsen milloinkin
.
Harmi vaan että siipikossun manuaalit on mennyttä kamaa jo. Mietin aikoinani josko pitäisi printata kaikki ja tehdä kunnollinen mappi niistä. Se jäi tekemättä kun kuvittelin voivani myöhemmin printata sen mitä tarvitsen milloinkin
