Sivu 1/1

Mielenkiintoinen tapahtuma Sierran kanssa

Lähetetty: 09 Tammi 2010 16:30
Kirjoittaja Beornegar
Osaisiko joku viisaapi selittää tätä juttua joka tänään tapahtui.

Eli tässä viime viikkoina on pakkasta ollut parhaimmillaan -25 astettakin, ja välillä auto on seissykin pari päivää käyttämättä. Tolpassa en ole pitänyt, mutta aina on lähtenyt kuin palmun alta käyntiin.
Tänään oli kohtalaisen lauha päivä, vain -17 astetta. Kävin jopa laittamassa auton tolppaan. Varmaan pari tuntia pidin sitä tolpassa. Kun menin käynnistämään autoa, ei se tahtonut käynnistyä millään. Kauheasti joutui sahaamaan ja kaasua pumppaamaan että sai käyntiin. Vähän samanlaiset oireet kuin olisi akku ollut lopussa.

Mikä tähän voi olla syynä? Siis että kylmänä ilman lämmitystä käynnistyy kuin ei mitään, mutta lämmityksen jäljeen ei tahdo käynnityä millään? Itse veikkailin että olisi akku päässyt jäätymään (aika outoa, jos ei kerran kovemmillakaan pakkasilla ole jäätynyt :o ) tai sitten että olisi laturinhihna jäätynyt, eikä pyöri kunnolla.

Re: Mielenkiintoinen tapahtuma Sierran kanssa

Lähetetty: 09 Tammi 2010 19:05
Kirjoittaja tursas
Joskus ollu havaitsevinani saman suuntaista. Syy voi olla siinä, että yrittää vaistomaisesti normaaleja kylmäkäynnistyskikkoja/ kaasun poljentaa/ tulpat kastuu, vaikka kone on lämmitetty tjsp, lähti käyntiin kuitenkin... :D

Porukat ostaa uusia akkuja tiuhaan pakkasilla vaikka ei niissä vanhoissa mitään vikaa ole. Mulla on tossa eteisen kaapissa aina yks/kaks vara-akkua ladattuna, jos käynnistäessä sattuis tökkimään, pieni vaiva heittää siitä apukaapelit kiinni ja käyntiin...

Re: Mielenkiintoinen tapahtuma Sierran kanssa

Lähetetty: 09 Tammi 2010 21:40
Kirjoittaja Beornegar
Mutta tässähän en aluksi edes yrittänyt mitään käynnistyskikkoja, aina lähtenyt käyntiin avainta kääntämällä, mutta nyt ei meinannut millään lähteä pelkällä avaimella käyntiin. Kerran käynnistyi ja sammui heti sen jälkeen :D
Kummallisia kapineita nämä Sierrat :lol:

Re: Mielenkiintoinen tapahtuma Sierran kanssa

Lähetetty: 10 Tammi 2010 12:44
Kirjoittaja Juutas
Mulla sama juttu, paitsi kaasari. Eli ilman lohkoalämmitystä 2-3 kaasupolkimen pumppausta ja heti hörähtää, lohkolla ei saa koskea kaasuun...

Re: Mielenkiintoinen tapahtuma Sierran kanssa

Lähetetty: 10 Tammi 2010 16:25
Kirjoittaja nykytaunus4
Beornegar kirjoitti:Osaisiko joku viisaapi selittää tätä juttua joka tänään tapahtui.

Eli tässä viime viikkoina on pakkasta ollut parhaimmillaan -25 astettakin, ja välillä auto on seissykin pari päivää käyttämättä.
Tänään oli kohtalaisen lauha päivä, vain -17 astetta.
Olisiko sään lauhtumisen myötä muodostunut kuuraa tankkiin tai muualle polttoainejärjestelmään ja siitä johtuen käynnistys tihkaissut?

Re: Mielenkiintoinen tapahtuma Sierran kanssa

Lähetetty: 10 Tammi 2010 17:00
Kirjoittaja Beornegar
nykytaunus4 kirjoitti:Olisiko sään lauhtumisen myötä muodostunut kuuraa tankkiin tai muualle polttoainejärjestelmään ja siitä johtuen käynnistys tihkaissut?
Hyvin mahdollista. Enpä tullut ajatelleeksi

Re: Mielenkiintoinen tapahtuma Sierran kanssa

Lähetetty: 10 Tammi 2010 19:50
Kirjoittaja esko71
mites tulpat ja virtavehkeet?edellinen 2l sierra sähkökaasarilla oli sellanen peli että tulppia sai vaihdella 10-15tkm välein,ekana talvena teetti päänvaivaa kun lauhalla pakkasella ei meinannu lähtee vaikka apuvirtaa anto ja mitä temppuja teki,loppujen lopuks ei tarvinu kuin uudet tulpat ja lähti kuin palmun alta käyntiin..nää sierrat on vähän outoja pelejä,kaikkia ei vikoja ei edes järjellä ymmärrä..omasta autosta tällä haavaa omat lisäpitkät pimeenä, sulakkeet ehjät,polttimot ehjät jne,mut ei vaan pala :shock:

Re: Mielenkiintoinen tapahtuma Sierran kanssa

Lähetetty: 11 Tammi 2010 20:38
Kirjoittaja Beornegar
Ite oon pyrkiny tulpat vaihtaan joka kevät ja syksy eli n. 5000km välein. Nyt jäi syksyllä vaihtamatta, joten noin 10tkm ajettu. Saattaahan niissäkin vikaa olla, mutta edelleen ihmettelen sitä että miten se vika ilmenee miedommilla pakkasilla ja lämmitettynä? Luulisi että sähkötkin sillon paremmin toimii kuin absoluuttisen nollapisteen lähettyvillä?

Re: Mielenkiintoinen tapahtuma Sierran kanssa

Lähetetty: 11 Tammi 2010 22:51
Kirjoittaja Meca
Luultavasti joissain tilanteissa polttoaineensyöttö antaa hiukan lämmenneelle koneelle liian kovan tujauksen bensaa ja tulpat kastuu. Tätä ongelmaa on ollut niin kaasarikoneissa kuin ruiskukoneissakin kautta aikojen merkistä riippumatta.

Re: Mielenkiintoinen tapahtuma Sierran kanssa

Lähetetty: 16 Tammi 2010 19:18
Kirjoittaja PA3
Noissa vanhemmissa on se ryyppy joka toimii veden lämmön mukaan ja kun esilämmität moottoria niin se saattaa laittaa ryypyn pois päältä... noin mulla oli ainakin silloin joskus tanarin koneessa (2.0 kaasari) eli en lämmitellyt vaan kuuntelin sitä kalkatusta -30 pakkasessa...

Re: Mielenkiintoinen tapahtuma Sierran kanssa

Lähetetty: 16 Tammi 2010 20:27
Kirjoittaja tursas
Joopa joo, kysymyksen aloittajalla taitaa olla kuitenkin ruisku ja vikat kaasarit on sähkölämmityksellä...mutta tota tulppien pikavaihtoa aina ihmettelen, voihan ne vaihtaa, mutta mikäs vika niissä vanhoissa on, likaset ehkä, korjauskirjan mukaan vaiha 20 000 km:n jälkeen.... :D

Re: Mielenkiintoinen tapahtuma Sierran kanssa

Lähetetty: 16 Tammi 2010 20:50
Kirjoittaja PA3
Niin no, on toi cvh ykspiste ruisku... eli melkein kaasari ;)