Mielenkiintoinen tapahtuma Sierran kanssa

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Beornegar
Viestit: 351
Liittynyt: 27 Elo 2008 10:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Mielenkiintoinen tapahtuma Sierran kanssa

Viesti Kirjoittaja Beornegar »

Osaisiko joku viisaapi selittää tätä juttua joka tänään tapahtui.

Eli tässä viime viikkoina on pakkasta ollut parhaimmillaan -25 astettakin, ja välillä auto on seissykin pari päivää käyttämättä. Tolpassa en ole pitänyt, mutta aina on lähtenyt kuin palmun alta käyntiin.
Tänään oli kohtalaisen lauha päivä, vain -17 astetta. Kävin jopa laittamassa auton tolppaan. Varmaan pari tuntia pidin sitä tolpassa. Kun menin käynnistämään autoa, ei se tahtonut käynnistyä millään. Kauheasti joutui sahaamaan ja kaasua pumppaamaan että sai käyntiin. Vähän samanlaiset oireet kuin olisi akku ollut lopussa.

Mikä tähän voi olla syynä? Siis että kylmänä ilman lämmitystä käynnistyy kuin ei mitään, mutta lämmityksen jäljeen ei tahdo käynnityä millään? Itse veikkailin että olisi akku päässyt jäätymään (aika outoa, jos ei kerran kovemmillakaan pakkasilla ole jäätynyt :o ) tai sitten että olisi laturinhihna jäätynyt, eikä pyöri kunnolla.
http://corvettewoundedwarrior.blogspot.com/
Ei sillä auton merkillä niin väliä oo, kunhan se on Ford

Entiset:
-1.6 Escort -89
-1.6 cvh Sierra -90
Nykyset:
-2.6 Taunus 17M -70
tursas
Viestit: 4019
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mielenkiintoinen tapahtuma Sierran kanssa

Viesti Kirjoittaja tursas »

Joskus ollu havaitsevinani saman suuntaista. Syy voi olla siinä, että yrittää vaistomaisesti normaaleja kylmäkäynnistyskikkoja/ kaasun poljentaa/ tulpat kastuu, vaikka kone on lämmitetty tjsp, lähti käyntiin kuitenkin... :D

Porukat ostaa uusia akkuja tiuhaan pakkasilla vaikka ei niissä vanhoissa mitään vikaa ole. Mulla on tossa eteisen kaapissa aina yks/kaks vara-akkua ladattuna, jos käynnistäessä sattuis tökkimään, pieni vaiva heittää siitä apukaapelit kiinni ja käyntiin...
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Beornegar
Viestit: 351
Liittynyt: 27 Elo 2008 10:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Mielenkiintoinen tapahtuma Sierran kanssa

Viesti Kirjoittaja Beornegar »

Mutta tässähän en aluksi edes yrittänyt mitään käynnistyskikkoja, aina lähtenyt käyntiin avainta kääntämällä, mutta nyt ei meinannut millään lähteä pelkällä avaimella käyntiin. Kerran käynnistyi ja sammui heti sen jälkeen :D
Kummallisia kapineita nämä Sierrat :lol:
http://corvettewoundedwarrior.blogspot.com/
Ei sillä auton merkillä niin väliä oo, kunhan se on Ford

Entiset:
-1.6 Escort -89
-1.6 cvh Sierra -90
Nykyset:
-2.6 Taunus 17M -70
Avatar
Juutas
Viestit: 237
Liittynyt: 02 Touko 2005 21:39
Paikkakunta: Salo Rock City

Re: Mielenkiintoinen tapahtuma Sierran kanssa

Viesti Kirjoittaja Juutas »

Mulla sama juttu, paitsi kaasari. Eli ilman lohkoalämmitystä 2-3 kaasupolkimen pumppausta ja heti hörähtää, lohkolla ei saa koskea kaasuun...
nykytaunus4
Viestit: 82
Liittynyt: 29 Touko 2009 15:32

Re: Mielenkiintoinen tapahtuma Sierran kanssa

Viesti Kirjoittaja nykytaunus4 »

Beornegar kirjoitti:Osaisiko joku viisaapi selittää tätä juttua joka tänään tapahtui.

Eli tässä viime viikkoina on pakkasta ollut parhaimmillaan -25 astettakin, ja välillä auto on seissykin pari päivää käyttämättä.
Tänään oli kohtalaisen lauha päivä, vain -17 astetta.
Olisiko sään lauhtumisen myötä muodostunut kuuraa tankkiin tai muualle polttoainejärjestelmään ja siitä johtuen käynnistys tihkaissut?
Ford Focus 1.6 VTC Ghia 2006
Ford Fiesta 1.6 Sport Silver 2011
Beornegar
Viestit: 351
Liittynyt: 27 Elo 2008 10:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Mielenkiintoinen tapahtuma Sierran kanssa

Viesti Kirjoittaja Beornegar »

nykytaunus4 kirjoitti:Olisiko sään lauhtumisen myötä muodostunut kuuraa tankkiin tai muualle polttoainejärjestelmään ja siitä johtuen käynnistys tihkaissut?
Hyvin mahdollista. Enpä tullut ajatelleeksi
http://corvettewoundedwarrior.blogspot.com/
Ei sillä auton merkillä niin väliä oo, kunhan se on Ford

Entiset:
-1.6 Escort -89
-1.6 cvh Sierra -90
Nykyset:
-2.6 Taunus 17M -70
esko71
Viestit: 164
Liittynyt: 21 Huhti 2006 18:01
Paikkakunta: mikkeli

Re: Mielenkiintoinen tapahtuma Sierran kanssa

Viesti Kirjoittaja esko71 »

mites tulpat ja virtavehkeet?edellinen 2l sierra sähkökaasarilla oli sellanen peli että tulppia sai vaihdella 10-15tkm välein,ekana talvena teetti päänvaivaa kun lauhalla pakkasella ei meinannu lähtee vaikka apuvirtaa anto ja mitä temppuja teki,loppujen lopuks ei tarvinu kuin uudet tulpat ja lähti kuin palmun alta käyntiin..nää sierrat on vähän outoja pelejä,kaikkia ei vikoja ei edes järjellä ymmärrä..omasta autosta tällä haavaa omat lisäpitkät pimeenä, sulakkeet ehjät,polttimot ehjät jne,mut ei vaan pala :shock:
Beornegar
Viestit: 351
Liittynyt: 27 Elo 2008 10:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Mielenkiintoinen tapahtuma Sierran kanssa

Viesti Kirjoittaja Beornegar »

Ite oon pyrkiny tulpat vaihtaan joka kevät ja syksy eli n. 5000km välein. Nyt jäi syksyllä vaihtamatta, joten noin 10tkm ajettu. Saattaahan niissäkin vikaa olla, mutta edelleen ihmettelen sitä että miten se vika ilmenee miedommilla pakkasilla ja lämmitettynä? Luulisi että sähkötkin sillon paremmin toimii kuin absoluuttisen nollapisteen lähettyvillä?
http://corvettewoundedwarrior.blogspot.com/
Ei sillä auton merkillä niin väliä oo, kunhan se on Ford

Entiset:
-1.6 Escort -89
-1.6 cvh Sierra -90
Nykyset:
-2.6 Taunus 17M -70
Meca
Viestit: 110
Liittynyt: 15 Maalis 2005 23:18

Re: Mielenkiintoinen tapahtuma Sierran kanssa

Viesti Kirjoittaja Meca »

Luultavasti joissain tilanteissa polttoaineensyöttö antaa hiukan lämmenneelle koneelle liian kovan tujauksen bensaa ja tulpat kastuu. Tätä ongelmaa on ollut niin kaasarikoneissa kuin ruiskukoneissakin kautta aikojen merkistä riippumatta.
PA3
Viestit: 116
Liittynyt: 10 Touko 2005 16:56
Paikkakunta: Pohja

Re: Mielenkiintoinen tapahtuma Sierran kanssa

Viesti Kirjoittaja PA3 »

Noissa vanhemmissa on se ryyppy joka toimii veden lämmön mukaan ja kun esilämmität moottoria niin se saattaa laittaa ryypyn pois päältä... noin mulla oli ainakin silloin joskus tanarin koneessa (2.0 kaasari) eli en lämmitellyt vaan kuuntelin sitä kalkatusta -30 pakkasessa...
Escort 1300 GT -68 ,Escort 1.3 -69, Taunus 2.0L-76, Mondeo 2.0GLX -98, Escort cabriolet 1.3 xr3i, Escort cabriolet 1.6 xr3i 3 kpl, Mondeo 1.8 clx -99
Nykyisin : Saab 9-3 1.8t SC -06, Mondeo 1.8 clx-98
tursas
Viestit: 4019
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mielenkiintoinen tapahtuma Sierran kanssa

Viesti Kirjoittaja tursas »

Joopa joo, kysymyksen aloittajalla taitaa olla kuitenkin ruisku ja vikat kaasarit on sähkölämmityksellä...mutta tota tulppien pikavaihtoa aina ihmettelen, voihan ne vaihtaa, mutta mikäs vika niissä vanhoissa on, likaset ehkä, korjauskirjan mukaan vaiha 20 000 km:n jälkeen.... :D
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
PA3
Viestit: 116
Liittynyt: 10 Touko 2005 16:56
Paikkakunta: Pohja

Re: Mielenkiintoinen tapahtuma Sierran kanssa

Viesti Kirjoittaja PA3 »

Niin no, on toi cvh ykspiste ruisku... eli melkein kaasari ;)
Escort 1300 GT -68 ,Escort 1.3 -69, Taunus 2.0L-76, Mondeo 2.0GLX -98, Escort cabriolet 1.3 xr3i, Escort cabriolet 1.6 xr3i 3 kpl, Mondeo 1.8 clx -99
Nykyisin : Saab 9-3 1.8t SC -06, Mondeo 1.8 clx-98
Vastaa Viestiin