Laakeri(ko) ulisee?

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
GeeTee-
Viestit: 1412
Liittynyt: 03 Kesä 2006 02:41

Laakeri(ko) ulisee?

Viesti Kirjoittaja GeeTee- »

-97 V6 mondeo ja apparinpuoleinen etupyörä tuntuis pitävän ulinaa, pyöränlaakeri vaihdettiin jonka jälkeen oli ehkä hetken hiljanen (plasebo?) mutta nyt satakunta kilsaa rullattuaan ulina on entisellään. Olisko joku toinen laakeri vaihtoa vailla vai mistä tuota ulinaa lähtis hakemaan?
Avatar
tuomaz
Viestit: 1184
Liittynyt: 30 Touko 2007 18:01
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Laakeri(ko) ulisee?

Viesti Kirjoittaja tuomaz »

mullakin vähän samaa oiretta, hantinpuolelta laakeri vaihdettiin. Viikon pari etujarrut eivät vinkuneet pienessä nopeudessa jarrutettaessa ja ajotuntuma oli kohdallaan ja melutasokin oli hiljainen.. sitten alkoi jarru taas vinkumaan, ajotuntuma heikkeni piirun verran ja lievä vonkuminen palasi. Nämä tosin niin pieniä oireita että jos joku muu ajaisi niin tuskin huomaisi mitään poikkeavaa, mutta itse huomaa kun joka päivä autolla ajaa.

Onko niin että toisenkin puolen laakeri on vaihtokunnossa juuri noin samoihin aikoihin vai mahtaako olla molemmilla niin huono tsäkä että vasta-asennettu laakeri olisi lauennut?
Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
GeeTee-
Viestit: 1412
Liittynyt: 03 Kesä 2006 02:41

Re: Laakeri(ko) ulisee?

Viesti Kirjoittaja GeeTee- »

Jaa-a, mulla tuo ulina tai mitenkä sitä nyt sitten kuvailis kuuluu kyllä niin selkeesti että kuka tahansa sen kuulee. Ensin oli niin hiljanen, ettei tienny kuuluuko edestä vai takaa mutta koko ajan saundi kovenee.. Ja semmosen hokasin, ettei äännä alle 50km/h nopeuksissa, tuossa kuudenkympin tienoilla alkaa meteli. Eikä hiljene jarrulla ja tuntuu, ettei ratin kääntelykään vaikuta ääneen.. Vetarissa on kuulemma joku tukilaakeri joka saattaa ääntää, onko tämmösestä kellään kokemuksia?
rele
Viestit: 65
Liittynyt: 07 Touko 2008 12:49

Re: Laakeri(ko) ulisee?

Viesti Kirjoittaja rele »

Olisin kyllä valmis epäilemään toisen pyörän laakeria. Se ääni nyt saattaa usein kantautua eri teitä. Useasti akselia pitkin ja vaihteiston kautta kabiiniin. Paljonko on kilometrejä takana ? Varmaan olet "kantaamalla" kokeillut , niinkin sen saa välillä selvitettyä.
Pidemmässä akselissa on kyllä kannatuslaakeri. Kuitenkin harvemmin syyllinen ja ääntää kun raskaasti kuormittaa.
Avatar
tuomaz
Viestit: 1184
Liittynyt: 30 Touko 2007 18:01
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Laakeri(ko) ulisee?

Viesti Kirjoittaja tuomaz »

käytin auton huollossa eilen ja tuomioksi tuli että oli niin hitsin pimpulasti lunta, jäätä ja maata akselistossa... huollon pojat putsas ne sieltä poies ja nyt rokkaa hieman paremmin...

käskin tarkastaa laakerit ja nivelet yms jos olis väljää, mutta ei kuulema löytynyt... pakko se on kai uskoa, samalla tosin asennutin haarakappaleen että sain pistorasian hyttiin sisätilan lämppärillekin...
Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
GeeTee-
Viestit: 1412
Liittynyt: 03 Kesä 2006 02:41

Re: Laakeri(ko) ulisee?

Viesti Kirjoittaja GeeTee- »

Ulina vaan kovenee mulla, nyt se alkaa noin 62km/h ja kovenee aina tuonne 78km/h asti jonka jälkeen alkaa hiljenemään niin, ettei noin 90km/h kuulu enää juuri mitään.. Ohjausliikkeet ei vaikuta millään tavalla ja mun mielestä ulina kuuluu apparin puolelta edestä kun kuskinpukilta kuuntelee. Ääntää jo sen verran, että pitää rammariin vääntää lisää volaa..

Minkälainen homma tuo tukilaakeri on vaihtaa ja mahtaako hajota nopeasti kokonaan jos/kun ulina siitä kuuluu? Meinaan vaan, että odotanko kesää ja lämpösiä, jolloin auto vois olla pukeillakin pari päivää kun pyörälläkin pääsee vai vienkö suosista heti sepälle? Tuonne hankeen en mee mekaanikkoa leikkimään..
GeeTee
Viestit: 157
Liittynyt: 05 Helmi 2005 22:02

Re: Laakeri(ko) ulisee?

Viesti Kirjoittaja GeeTee »

Parempi poistaa ulinat ajallaan, ei jätä huutelemaan jelppiä pientareelle.. Kokemusta on!
GeeTee-
Viestit: 1412
Liittynyt: 03 Kesä 2006 02:41

Re: Laakeri(ko) ulisee?

Viesti Kirjoittaja GeeTee- »

Tänään ei muuten ulissu yhtään, oikein ihmettelin kun oli niin korvia hivelevää kyytiä kutosen pörinässä.. :shock: Ei se mitään jäätäkään voi olla kun vaimea ulina alkas jo ennen pakkasia. Pakko kait se vika on ajaa kunnolla esille, laittavat pian pakkopaitaan jos tommosta menee korjaamolle tyrkyttämään.. Hemmetti ku näitä foortteja ei saa hajalle millään 8)
Tee-seitseFocusmies
Viestit: 182
Liittynyt: 04 Heinä 2007 14:38

Re: Laakeri(ko) ulisee?

Viesti Kirjoittaja Tee-seitseFocusmies »

Kun itselläni lauloi Fokuksen vasen takalaakeri, olin ihan varma että ääni kuului oikealta. Mulla meni laakeri muuten sellaseen pisteeseen, että laulaminen loppui hetkeksi. Sitten tuli uusi ääni, joka oli krohina. Siinä vaiheessa vähän huolestutti jo.

Ostin kuitenkin kaikki vaihto-osat molemmille puolille, kun eivät maksaneet paljoa. Vaihdoin aluksin sen oikean ja kuten arvata saattoi se ei auttanut mitään. Onneksi toinen puoli meni rutiinilla hetkessä ja laulut oli sitten laulettu.

Tarinan opetus on se, että on vaikea arvata kumman puolen laakeri se siellä laulaa.
Kaupan kassalla:
-Onko S-korttia
-Ei ku mulla on mondeo
GeeTee-
Viestit: 1412
Liittynyt: 03 Kesä 2006 02:41

Re: Laakeri(ko) ulisee?

Viesti Kirjoittaja GeeTee- »

Käytin kotteroa näytillä, sanoin puhelimessa että vaihdetaan se tukilaakeri oli mikä oli mutta eihän ne sitä ollu tilanneet, kävivät ajelemas pitkin kyliä ja sanoivat että melko varmasti se tukilaakeri on kulahtanut mutta varmistuu vasta vaihtamalla.
Kuulemma pitäis tilata joku väliakseli, jossa tod. näk. tulee mukana se tukilaakeri hässäkkä, jota ei ainakaan Fordilta tarjonneet erikseen ostettavaksi ja se akselinpätkä maksais 160€. Saakohan tohon pelkkää laakeria jostain?

Sinänsähän tuo ei nyt paha hinta ole jos itse vaihtaa, mutta liikkeessä menee varmaan muutama tunti kun tuon vaihtavat? Näytti korjausoppaan mukaan olevan kohtuu työläs toimenpide, vetari pöydälle jne joten vähän kiikun kaakun ajaisko vaan pajalle ja antais mekaanikkojen hoitaa samalla kun hörpsii kahvia ja kuolaa uusia autoja..

Ja mitä siinä samalla kannattaa vaihtaa, vetarin kumit tms?
Tee-seitseFocusmies
Viestit: 182
Liittynyt: 04 Heinä 2007 14:38

Re: Laakeri(ko) ulisee?

Viesti Kirjoittaja Tee-seitseFocusmies »

Tarkotat varmaan vetoakselin tukilaakeria. Sehän on pelkästään toisella puolella tukemassa pidempää (muistaakseni oikeaa) vetaria, koska vaihdelaatikko ei ole keskellä. Vetarin irrotus on mondeossa tosiaan vähän kinkkinen. Ensinnäkin vaihteistoöljyt valuu vetarin reijästä pihalle kun irrotat sen. Eli ne menee uusiksi (ei kovin paha homma). Lisäksi siinä joutuu käsittääkseni säätämään apurungon kanssa. Toinen akseli kylläkin saattaa lähteä ilman apurunkohässäkkää (en ole itse asentanut tota mondeota). Luonnollisesti vetari pitää myös purkaa pyörännavasta, eli sieltä irrotetaan ainakin alapallonivele vetarin lisäksi.

No sitten kun se vetoakseli on lopulta irrotettu, vanha tukilaakeri pitää irrottaa ja uusi saada paikalleen. Siihen taas muistaakseni tarvitsi jonkinlaisen ulosvetosysteemin. Ei lähde käsivoimilla irti. Tarvikkeenahan saa kokonaisia vetoakseleita (laakereineen päivineen) kohtuulliseen hintaan. Omaan mondeoon Motonetin halpis olis satasen luokkaa koko vetari, mutta toi V6-malli voi tietysti maksaa enemmän. Ja lisäksi saattaisin muutaman kympin ekstraa maksaa jos saisi valita laatuakselin jostain muusta tarvikeliikkeestä. Motonetissä asia selviää parhaiten katsomalla kyseistä akselia tiskillä. Se voi olla ihan asiallinen tai sitten sen on burman pojat tehny joulutinasta.

Vetarin kumeja ei mun mielestä kannata vaihtaa jos ovat ehjät. Fordin ongelma on enemmänkin se, että se rasva karkaa sieltä kumin ja vetoakselin välistä. Siksi sinne kannattaa vetästä öljypohjaliimaa ja jos oikeen innostut, niin ne pannat voi vaihtaa letkunkiristimiin, mikäli mahtuvat pyörimään. Muitakin viritelmiä on olemassa. Vaihteiston ja vetarin välinen öljyntiiviste maksaa alle kympin ja senkin voi vaihtaa samalla.

Ammattilainen tekee rempan varmaan muutamassa tunnissa. Jos teet ekaa kertaa vetarijumppaa niin helposti vierähtää ilta jos toinenkin.
Kaupan kassalla:
-Onko S-korttia
-Ei ku mulla on mondeo
Vastaa Viestiin