Sivu 1/1

escon lämppärissä mahdoton ongelma

Lähetetty: 15 Syys 2005 22:59
Kirjoittaja clim
lämmityslaitteen puhallin ei siis lähde pyörimään. etuvastus ja moottori ovat kunnossa ja kaikki kolme nopeutta toimivat kun ottaa virtaa suoraan akusta, mutta "oikeassa" liittimessä mitään ei tapahdu.

jos virtaliittimen irrottaa etuvastuksesta yleismittari näyttää kaikista kolmesta johdosta vuorollaan 12V kun katkaisimesta vaihtaa puhaltimen nopeutta, mutta heti kun liittimen pistää takaisin kiinni niin katoaa jännite. :evil:

kellään mitään tietoa mistä tämmönen johtuu?!?


edit. escort vm. -93

Lähetetty: 16 Syys 2005 00:38
Kirjoittaja Monteonisti
Mikähän malli ja vuosimalli? :shock:
Yhdessä kuitenkin reistaili piirilevy ja sen johtoliitos, siis etupaneelissa. Kun oli irti, niin kaikki pelitti, mutta kun kasas ei! :shock: Löytui kaksi vikaa, liitin oli hapettunut ja piirilevyllä oli kylmäjuotos! 8)

Lähetetty: 16 Syys 2005 20:01
Kirjoittaja Juutas
Ja Cossu Escossa oli sulakerasian pohjassa kylmäjuotos jolloin tuli tälläinen sama vika eli akulta toimii 3 nopeutta mutta muuten ei...

Lähetetty: 16 Syys 2005 20:29
Kirjoittaja TeRoK
maadoitus?
Mitäs mittari näyttää moottorin miinus navasta maita vastaan +liittimen ollessa kiinni?

Lähetetty: 17 Syys 2005 19:29
Kirjoittaja clim
Nyt on vikaa rajattu sen verran, että vedin akulta sisälle katkaisimelle virran ja puhallin toimi. Virta ei nyt siis kulje kunnolla sulakerasialta katkaisimelle, mutta 12V jännite tulee myös katkaisimelta mitattaessa. Toi kai viittaa huonoon liitokseen kun jännite löytyy, mutta virta ei kuitenkaan kulje riittävän hyvin, että moottori pyörisi?

Sulakerasiankin otin irti, mutta ei siitä oikeen näillä mun taidoilla ollut apua kun ei mitään päällepäin näkyvää ollut rikki. Kytkentäkaaviosta selvisi sen verran, että virta tulee akulta releeseen nro. 26, jota ohjaa sitten virtalukon kautta kulkeva virta. Kyseisen releenkin avasin ja kokeilin laittaa akulta siihen virtaa ja sekin näytti sulkeutuvan, tosin ne kaksi "jalkaa" joiden kautta virta kulkee puhaltimelle näyttivät hapettuneilta.

Lähetetty: 09 Loka 2005 04:32
Kirjoittaja olafu
Varoituksen sana: Lämppärin puhallin on sitten semmonen vehje, että se ottaa sellaisia virtamääriä joilla, saadaan huono kontakti kuumentumaan niinkin paljon, että voi syttyä palamaan koko laitos.

Ton ikäsessä Escortissa on sulaketaulu sellainen kahdesta piirilevystä tehty passka, jossa yleensä se pahin vika on siellä levyjen välissä. Hirveä homma purkaa ja korjata. Piti moiseen ryhtyä kerran, mutta tyydyin juottamaan uusiksi jokaisen ulospäin näkyvän juotoksen. Alkoi onneksi toimimaan sillä. Uusi taulukin on valmiina jos vika ilmestyy uudestaan.

Viasta sen verran, että lämppäri ei ainakaan toiminut, eikä muistaakseni lasinpyyhkimetkään. Lisäksi pyyhkimen viiksestä tapahtui jotakin eriskummallista, jota en tähän hätään muista. :lol:

Lähetetty: 09 Loka 2005 13:40
Kirjoittaja tsetec
Meillä otettiin sulakerasiasta toisesta vapaasta sulakkeesta virta, kun lämppärille ei enää kolmen juottamisen jälkeen tullut kuin 3 Volttia. Nyt toimii. Siis manöveeri oli hyppylanka sulakerasiassa ennen lämppärin sulaketta.