Sivu 1/1

apuvaaa....

Lähetetty: 26 Marras 2009 18:29
Kirjoittaja interc
Moi. Omistan Ford Probe 2.2GT turbon vm.-91 ja tämmönen homma kummastuttaa kovasti: Mistä voi johtua pakokaasujen mielettömän nopea/kova kuumuminen, siis todella lyhyessä ajassa. Täysin kylmällä koneella kun ajaa n.2km niin alkaa lämmöstä johtuvaa "paukahtelua" kuulua kun sammuttaa??? Kyllä toi menis viel jotenki jos ajas pitkään ja polettas tosiaan kuumaks... Moottorissa ei kiihtyvyys ym. ongelmia, noin 20km ajon jälkeen ei kärsi takapöntön päästä pitää paljain käsin kii.. nyt tarviis kyl viisaampaa näkökulmaa.. ai nii, moottorin lämmöt ei nouse siitä mitä neon ollu... ja kyseessä on virittämätön moottori.

Re: apuvaaa....

Lähetetty: 26 Marras 2009 18:52
Kirjoittaja tursas
Miksi sitä takapönttöä pitää käsin puristella 20 km:n ajon jälkeen, viisaudestani en sano mitään, kuhan kysyn ?

Re: apuvaaa....

Lähetetty: 26 Marras 2009 19:32
Kirjoittaja ford2ford
Onko pakoputkiston vaimentimet ns. suoria vaimentimia eli vaimentimen sisällä olevassa putkessa ei ole mutkittelevia kammiorakenteita. Suorien vaimentimien läpi kaasut virtaavat nopeasti, eivätkä ehdi paljoakaan jäähtyä virratessaan putkistossa. Itselläni oli 1.8 litrasessa escortissa simonsin valmistama putkisto. Kone siis vapaasti hengittävä. Tämä putkisto kuumeni takapönttöä myöten niin ettei tarvinnut ajon jälkeen kosketella. Ei kai siinä mitään ihmeellistä/haittaa ole jos putkisto kuumenee? Vai onko?

Re: apuvaaa....

Lähetetty: 26 Marras 2009 19:35
Kirjoittaja mackaiveri
kuinka vika ilmeni pikkuhiljaa vai yks kaks? pakokaasut kyllä lämmittää putken aika äkkiä. eipä tuo mun mielestä vakavaa ole ainakaan jos on turbo koneella. Lähpiää aika äkkiä. ja pakoputki siellä vaa naskuttaa. ettei vaan sais liikaa bensaa jos koneen lämpötunnistin sökönä??????

Re: apuvaaa....

Lähetetty: 26 Marras 2009 21:32
Kirjoittaja Mondeomies
ford2ford kirjoitti:Onko pakoputkiston vaimentimet ns. suoria vaimentimia eli vaimentimen sisällä olevassa putkessa ei ole mutkittelevia kammiorakenteita. Suorien vaimentimien läpi kaasut virtaavat nopeasti, eivätkä ehdi paljoakaan jäähtyä virratessaan putkistossa. Itselläni oli 1.8 litrasessa escortissa simonsin valmistama putkisto. Kone siis vapaasti hengittävä. Tämä putkisto kuumeni takapönttöä myöten niin ettei tarvinnut ajon jälkeen kosketella. Ei kai siinä mitään ihmeellistä/haittaa ole jos putkisto kuumenee? Vai onko?
varsinkin märällä kelillä jos putkisto ei kuumene kunnolla niin ei se myöskään haihduta kosteutta poiskaan ja silloin rööri ruostuu nopeammin. kyllä se ihan hyvä juttu on jos putki on kuuma. eri asia on jos se hehkuu :D

Re: apuvaaa....

Lähetetty: 27 Marras 2009 12:01
Kirjoittaja interc
ford2ford kirjoitti:Onko pakoputkiston vaimentimet ns. suoria vaimentimia eli vaimentimen sisällä olevassa putkessa ei ole mutkittelevia kammiorakenteita. Suorien vaimentimien läpi kaasut virtaavat nopeasti, eivätkä ehdi paljoakaan jäähtyä virratessaan putkistossa. Itselläni oli 1.8 litrasessa escortissa simonsin valmistama putkisto. Kone siis vapaasti hengittävä. Tämä putkisto kuumeni takapönttöä myöten niin ettei tarvinnut ajon jälkeen kosketella. Ei kai siinä mitään ihmeellistä/haittaa ole jos putkisto kuumenee? Vai onko?
Moi. Kyllä siinä on oma vakio putkensa ja kattinsa. Se on tietty selvä et että putki kuumuu, mutta tämä ei mielestäni ole enää normaalia, ja seon ilmenny nyt vasta noin pari kuukautta... Ja sit viel se et pakosarjan/turbon suoja pellit ei jäähtyessään paukahtele, se kuuluu siitä katin tienoilta, eli sen suoja pellit kuumuu nii pirusti... Se takapöntön loppu osan "puristelu" oli vaan kielikuva jotta tulisi parempi käsitys siitä miten kuumaksi ja nopeasti se lämpee :) Kävin äsken ajaa 2km lenkin kylmällä koneella, nii jo siitä matkasta kuumenee nii et pellit alkoi paukahtelemaan, piti kaverille näyttää kun ei meinannu uskoo et voi normaalisti ajaessa niin kuumua ja nopeesti. Kyl nyt uskoo ja ihmettelee ;) On aika neuvoton olo, moottori toimii kuiteski niinku pitääkin, kyl tää kuulostaa varmaan aika ihmeelliselle. Jonkin verran olen autoja laittanut mutta tämä on mulle ihan uusi juttu. Kun tietäs mitä kannattas ruveta tarkastamaan, ettei menis ihan sokko ammuntana purkamaan...

Re: apuvaaa....

Lähetetty: 27 Marras 2009 17:39
Kirjoittaja GeeTee-
No kattihan toimiessaan kuumenee ns. perkuleesti, sen hoksas naapurin Vilhokin kun lehtikasan päälle parkkeeras.. Jos päästöarvot sulla OK niin ei muutakun kovaa ajoa vaan.

Re: apuvaaa....

Lähetetty: 28 Marras 2009 16:58
Kirjoittaja kaselin
No mikä siinä on niikun onkelma???????????????????????

Re: apuvaaa....

Lähetetty: 28 Marras 2009 19:50
Kirjoittaja Jogiin
olen polttanu jalan faijan entisen farkku kapraisin putken päässä... kone 5.7 diisseli... että taitaa olla ihan normaalia...

Re: apuvaaa....

Lähetetty: 29 Marras 2009 23:03
Kirjoittaja .siipi.
Niin eli mikään putkiston osa ei siis punaisena kuitenkaan hehku esim. Pakosarja.
Laiha seos tai sytkä myöhäsellä voi ymmärtääkseni kyseistä vikaa aiheuttaa, mutta nämä viat pitäisi ilmetä kyllä koneessa muullakin tavalla.