Sivu 1/1

poskilaakereiden vaihto

Lähetetty: 13 Syys 2005 14:34
Kirjoittaja testaaja
Moi asiantuntijat, mitä mahtanee kustantaa vm.93 1.8 escortin vaihdelaatikon "poskilaakereiden" vaihto pääkaupunkiseudulla?
Ja vaihto tarpeenhan ilmeisesti näkee vaeltavasta nopeusmittarista?

sori skandit puuttuu työkoneelta :shock:

Skandit lisätty :wink: -ylläpito-

Lähetetty: 13 Syys 2005 15:03
Kirjoittaja JesseT
Varmaan ainakin 400e menee töihin plus laakerit, tiivisteet ja öljyt. Tuosta nopeusmittarista, sanotaan nyt näin päin, että sekoileva mittari voi usein olla seurausta kuluneista poskilaakereista.

Lähetetty: 13 Syys 2005 18:48
Kirjoittaja VesQ
Voi myös mittari vaeltaa kun vaijeri on menossa poikki/huonoksi

Lähetetty: 13 Syys 2005 18:51
Kirjoittaja janzamar
tai vaan huonosti paikoillaan..?

Lähetetty: 13 Syys 2005 23:04
Kirjoittaja Monteonisti
Kokeile vaihtaa laatikon öljyt, auttaa joskus, ainakin vipatus vähenee jos vika ei ole vaijerissa tai hammaspyörässä. 8)

Lähetetty: 14 Syys 2005 11:34
Kirjoittaja JesseT
Jos meisselit pysyy kädessä, niin sieltä laatikosta voi nostaa ja tarkastaa sen pienen muovisen hammasrattaan joka sitä vaijeria pyörittää.

Lähetetty: 14 Syys 2005 14:54
Kirjoittaja Regu
Kuinkas paha homma tuo poskilaakereiden vaihto on jos itse kokeilisi tehdä?

Lähetetty: 14 Syys 2005 16:01
Kirjoittaja JesseT
Ei nyt niitä kivoimpia hommia. Ei niin vaikea, mutta työläs. Kiukuttaa varmasti jos ei toimi ja joutuu tekemään kahdesti :)
Jos saa laatikon irti ja takaisin, niin sitten ollaan jo voiton puolella ja työkustannuksissa on säästetty jo puolet.

Lähetetty: 14 Syys 2005 18:17
Kirjoittaja Regu
Ajattelin vaan ettei siellä ole prässäämällä tai muuten erikoisesti mitään kiinni ettei tarvitsisi korjaamolla käyttää osia.

Lähetetty: 14 Syys 2005 22:43
Kirjoittaja Monteonisti
Kyllähän laatikot yleensä kohtuudella purkaantuu ja jos silmät avoinna purkaa, niin yleensä saa kasattuakin! :roll:
En ole koskaan Voortin laatikkoa avannut, mutta yhdessä Alfassa en saanut pääakselin pulttia auki, piti käyttää Valtralla kun siellä on isommat vehkeet, siis työkalut, makso jotain 20mk (mulla ei ollut mukana enempää!) vuonna 2001. Tuohan on pitkittäin ja rakenne siten erillainen. Remontti maksoi jotain 120mk + öljyt + Valtran 20mk, eli elämä on kallista! :D Oli onneksi vielä markka-aikaa, vaikka viimeinen vuosi kait! 8)

Lähetetty: 15 Syys 2005 12:01
Kirjoittaja JesseT
Regu kirjoitti:Ajattelin vaan ettei siellä ole prässäämällä tai muuten erikoisesti mitään kiinni ettei tarvitsisi korjaamolla käyttää osia.
Kyllä jonkinlaisen ulosvetäjän tarvitset ainakin. Vanhat laakerit voi tietysti irroittaa vaikka palasina, mutta uudet kannattaa sitten asentaa vaikka lämpöisinä ja äkkiä vasaraa päälle jos/kun ei prässiä ole.

Lähetetty: 15 Syys 2005 16:51
Kirjoittaja Niksa80
JesseT kirjoitti: Kyllä jonkinlaisen ulosvetäjän tarvitset ainakin. Vanhat laakerit voi tietysti irroittaa vaikka palasina, mutta uudet kannattaa sitten asentaa vaikka lämpöisinä ja äkkiä vasaraa päälle jos/kun ei prässiä ole.
Näin pilataan laakerit aika varmasti..

Eli jos joudut käyttämään vasaraa ni käytä KUMIVASARAA eli ei millää 2kilon lekalla tai edes timpurivasaralla.

Lähetetty: 15 Syys 2005 17:00
Kirjoittaja VesQ
Voi sitä vasaraa/lekaakin käyttää mutta aina jotain kohteen ja vasaran väliin, esim puuta/rautaa/tuurna yms tilanteen mukaan. Ja jos on tavallinen kuulaakeri niin aina lyötävä sisäkehään jos sitä yrittää esim johonkin akseliin, ulkokehään kun lyö niin ei kauaa se laakeri kestä, tietysti taas jos sitä ulkokehää on johonkin lyömässä niin sitä ulkokehää lyö

Kyllä laakerit kestävä naarmuitta yllättävän paljon ja isokin vasaraa mutta vain jos on välissä jotain esim tuurna tai vastaava

Ja lämpö/kylmä on kätevä keksintö

Lähetetty: 15 Syys 2005 17:25
Kirjoittaja JesseT
Sisäkehää siis naputetaan totta hitossa. Välissä on hyvä käyttää jotakin holkkia tai vanhan laakerin sisäkehää.