poskilaakereiden vaihto

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
testaaja
Viestit: 25
Liittynyt: 13 Syys 2005 14:23
Paikkakunta: Pirkanmaa

poskilaakereiden vaihto

Viesti Kirjoittaja testaaja »

Moi asiantuntijat, mitä mahtanee kustantaa vm.93 1.8 escortin vaihdelaatikon "poskilaakereiden" vaihto pääkaupunkiseudulla?
Ja vaihto tarpeenhan ilmeisesti näkee vaeltavasta nopeusmittarista?

sori skandit puuttuu työkoneelta :shock:

Skandit lisätty :wink: -ylläpito-
JesseT
Viestit: 380
Liittynyt: 13 Helmi 2005 21:11
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JesseT »

Varmaan ainakin 400e menee töihin plus laakerit, tiivisteet ja öljyt. Tuosta nopeusmittarista, sanotaan nyt näin päin, että sekoileva mittari voi usein olla seurausta kuluneista poskilaakereista.
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

Voi myös mittari vaeltaa kun vaijeri on menossa poikki/huonoksi
janzamar
Viestit: 2668
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:26
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja janzamar »

tai vaan huonosti paikoillaan..?
ei sieltä mitään junia t...
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Kokeile vaihtaa laatikon öljyt, auttaa joskus, ainakin vipatus vähenee jos vika ei ole vaijerissa tai hammaspyörässä. 8)
JesseT
Viestit: 380
Liittynyt: 13 Helmi 2005 21:11
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JesseT »

Jos meisselit pysyy kädessä, niin sieltä laatikosta voi nostaa ja tarkastaa sen pienen muovisen hammasrattaan joka sitä vaijeria pyörittää.
Avatar
Regu
Viestit: 682
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:56
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Regu »

Kuinkas paha homma tuo poskilaakereiden vaihto on jos itse kokeilisi tehdä?
Escort 1.8 sport -97
JesseT
Viestit: 380
Liittynyt: 13 Helmi 2005 21:11
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JesseT »

Ei nyt niitä kivoimpia hommia. Ei niin vaikea, mutta työläs. Kiukuttaa varmasti jos ei toimi ja joutuu tekemään kahdesti :)
Jos saa laatikon irti ja takaisin, niin sitten ollaan jo voiton puolella ja työkustannuksissa on säästetty jo puolet.
Avatar
Regu
Viestit: 682
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:56
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Regu »

Ajattelin vaan ettei siellä ole prässäämällä tai muuten erikoisesti mitään kiinni ettei tarvitsisi korjaamolla käyttää osia.
Escort 1.8 sport -97
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Kyllähän laatikot yleensä kohtuudella purkaantuu ja jos silmät avoinna purkaa, niin yleensä saa kasattuakin! :roll:
En ole koskaan Voortin laatikkoa avannut, mutta yhdessä Alfassa en saanut pääakselin pulttia auki, piti käyttää Valtralla kun siellä on isommat vehkeet, siis työkalut, makso jotain 20mk (mulla ei ollut mukana enempää!) vuonna 2001. Tuohan on pitkittäin ja rakenne siten erillainen. Remontti maksoi jotain 120mk + öljyt + Valtran 20mk, eli elämä on kallista! :D Oli onneksi vielä markka-aikaa, vaikka viimeinen vuosi kait! 8)
JesseT
Viestit: 380
Liittynyt: 13 Helmi 2005 21:11
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JesseT »

Regu kirjoitti:Ajattelin vaan ettei siellä ole prässäämällä tai muuten erikoisesti mitään kiinni ettei tarvitsisi korjaamolla käyttää osia.
Kyllä jonkinlaisen ulosvetäjän tarvitset ainakin. Vanhat laakerit voi tietysti irroittaa vaikka palasina, mutta uudet kannattaa sitten asentaa vaikka lämpöisinä ja äkkiä vasaraa päälle jos/kun ei prässiä ole.
Niksa80
Viestit: 61
Liittynyt: 03 Helmi 2005 19:55
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Niksa80 »

JesseT kirjoitti: Kyllä jonkinlaisen ulosvetäjän tarvitset ainakin. Vanhat laakerit voi tietysti irroittaa vaikka palasina, mutta uudet kannattaa sitten asentaa vaikka lämpöisinä ja äkkiä vasaraa päälle jos/kun ei prässiä ole.
Näin pilataan laakerit aika varmasti..

Eli jos joudut käyttämään vasaraa ni käytä KUMIVASARAA eli ei millää 2kilon lekalla tai edes timpurivasaralla.
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

Voi sitä vasaraa/lekaakin käyttää mutta aina jotain kohteen ja vasaran väliin, esim puuta/rautaa/tuurna yms tilanteen mukaan. Ja jos on tavallinen kuulaakeri niin aina lyötävä sisäkehään jos sitä yrittää esim johonkin akseliin, ulkokehään kun lyö niin ei kauaa se laakeri kestä, tietysti taas jos sitä ulkokehää on johonkin lyömässä niin sitä ulkokehää lyö

Kyllä laakerit kestävä naarmuitta yllättävän paljon ja isokin vasaraa mutta vain jos on välissä jotain esim tuurna tai vastaava

Ja lämpö/kylmä on kätevä keksintö
JesseT
Viestit: 380
Liittynyt: 13 Helmi 2005 21:11
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JesseT »

Sisäkehää siis naputetaan totta hitossa. Välissä on hyvä käyttää jotakin holkkia tai vanhan laakerin sisäkehää.
Vastaa Viestiin