Sivu 1/1

Ford Scorpio 2.8i

Lähetetty: 10 Syys 2005 22:46
Kirjoittaja Jumpula89
moro haluaisin tietää saiskohan tuohon mun ford scorpio 2.8i v6 4x4 -86 mistäpäin varaosia sekä koneeseen ja myös koriin jotain

Lähetetty: 10 Syys 2005 22:56
Kirjoittaja lalli69
Yleensä apua löytyytuolta.

Lähetetty: 11 Syys 2005 18:48
Kirjoittaja Jarppo
Mitäs osia metsästät? Itselläni samanlainen kiesi ja osat on välillä kiven alla.

osia

Lähetetty: 11 Syys 2005 21:21
Kirjoittaja Jumpula89
no moottorista kuuluu pieni sivuääni kun polkasee kaasua semmoinen pieni kilkatus niinku ois venttiileissä jotain vikaa en ole kerennyt katsoa mutta ei ainakaan venttiileissä ollut vikaa (uskoisin) ääni kuulu ruiskun kohdalta
jos jollain on ollu sama vika niin ois kiva jos kertois mikä se vois olla...

Lähetetty: 11 Syys 2005 22:03
Kirjoittaja TeRoK
No sähköset suuttimet ainakin säksättää vähän. Vaikee sanoa kyllä kuulematta sen tarkemmin. Ootko välykset kattonut venttiileistä? Pitäis olla imu: 0.35 ja pako: 0.40

kone

Lähetetty: 11 Syys 2005 22:52
Kirjoittaja Jumpula89
no pitääpä katsoa ne välit yms...

Lähetetty: 12 Syys 2005 21:20
Kirjoittaja markkul
Eikös tuo ole ihan sama mosa kuin Sierran 2,8 V6, eli Cologne lohkoon perustuva. Moottorin osia saa esim. Motonetistä http://www.motonet.fi. Riippuu tietysti mitä pitäisi olla.
No sähköset suuttimet ainakin säksättää vähän.
Omassa Sierrassa on ainakin K-Jet, eli mekaaninen ruisku. Voihan se tietty Scorppiossa olla vaihdettu.

Tommonen kilkatus/sirinä on yleensä ns. nakutusta, eli seos syttyy ennen kuin tulpalta tulee kipinä. Yleisin syy on väärä sytytysennakko. Tuo taas voisi johtua esim. särkyneestä alipainesäätimestä, jos autossa sellainen on.

Itsellä kuuluu vähän vastaava ääni, mutta se johtuu vuotavasta pakoputkesta.

Jos venavälykset on väärät (liian isot), niin ääni on enemmänkin säksättävä.

Lähetetty: 12 Syys 2005 21:29
Kirjoittaja TeRoK
Joo sierroissa on sekä, että (K-jetronic ja Efi), mutta scorpioissa on pelkästään Efi malleja.

Niin tossa markkul luetteli lisää hyviä vaihtoehtoja. Kun siitä äänestä ei kuulematta tiedä.

Lähetetty: 13 Syys 2005 16:28
Kirjoittaja markkul
oo sierroissa on sekä, että (K-jetronic ja Efi), mutta scorpioissa on pelkästään Efi malleja.
Väittäisin, että ei ole. Sierroissa V6:sia on vanhassa XR4i, jossa on 2,8l K-Jet, sitä seuranneessa XR4x4 mallissa, jossa K-Jet, sekä uudemmassa XR4x4 mallissa, jossa on Efi, mutta kone on 2,9l Lisäksi 2,9l konetta löytyy farmaresita. Muita ei tietääkseni ole.

Eli itse en ainakaan ole törmännyt Efi 2,8l koneeseen Sierrassa.

Lähetetty: 13 Syys 2005 16:57
Kirjoittaja TeRoK
tyyppikoodeilla PR,PRI,PR5 ja PR6 olevat motit 8/82-1/87 sierroissa on EEC-IV ohjattuja 2.8L Efi ruiskuja.
1/87-12/92 sirroissa on PR7 ja PR8 2.8 EEC-IV ohjattuja Efi ruiskuja.
Korppareissa vastaavat on tyypillä PRE, PR3 ja PR4.

Lähetetty: 13 Syys 2005 21:52
Kirjoittaja Jaakko85
markkul kirjoitti:
Eli itse en ainakaan ole törmännyt Efi 2,8l koneeseen Sierrassa.
.....

Lähetetty: 14 Syys 2005 22:31
Kirjoittaja Sine
Käsittääkseni kaikki Suomeen maahantuojan toimesta tuodut V6 2.8 Sierrat ovat mekaanisella K-Jetronicilla. Kun V6 muuttui 2.9:ksi n. 88-89, niin sitten se muuttui EFi ruikulla varustetuksi. Scorpiossa kaikki V6:t ovat EEC-IV EFi ruiskulla.

Itse kysymykseen: minulla säksätti edellisen omistajan jäljiltä aika pahasti ja tyhjäkäynti oli mitä oli, mutta kävi sentään. Venttiilinnostimien välykset oli pahimmillaan n. 0,8 luokkaa, kun pitäisi olla 0,35/0,40. Säädön jälkeen alkoi käymään jo huomattavasti paremmin. Pakoputkea paikkasin aika paljon, kun sieltä kuului ylimääräistä. Pitäisi vieläkin vähän fiksata, kun tuntuu pieni tupse auton alta vieläkin. Viimeisin korjaus oli bensasuutinten vaihto. Yksi oli halki ja taas tyhjäkäynti korjaantui huomattavasti. Nyt voi sanoa, että käy ja kukkuu niin nätisti kuin tuollainen tappikone nyt voi yleensä ottaen käydä.

Fordilta olen suurimman osan osista ostanut ja lähes aina ne ovat olleet paria harvaa poikkeusta lukuun ottamatta tilaustavaraa. Hyvä, että sentään vielä osia saa.

kone

Lähetetty: 24 Syys 2005 22:16
Kirjoittaja Jumpula89
joo mulla on PR kone tässä ihan alkuperäsenä eli sama kuin sierrassa
vaikka jostain katoin että scorpiossa ei edes ole tuolla tyyppikirjaimilla alkavaa konetta vaan sierroissa on mutta kummiski nyt se kalina otti ja paukautti öljypohjan kyljestä palasen irti että mikähän lienee siellä voinut kalista?

kone

Lähetetty: 02 Loka 2005 13:31
Kirjoittaja Jumpula89
no nyt on on hommattu toinen täysin toimiva kone ja kohta asennettu kiinni eli olis myytävänä entinen kone jossa paljon toimivia osia ellei toimiva koko kone pitää katsoa mikä sieltä meni

Lähetetty: 02 Loka 2005 14:35
Kirjoittaja VesQ
Kiertokanki tai vastaava irti poikki rikki ja todennäköisesti sen mukana lähes kaikki, tuuri kun käy niin vaan kierokanki ja kampuran kaula