Ford Scorpio 2.8i

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Jumpula89
Viestit: 19
Liittynyt: 10 Syys 2005 22:41
Paikkakunta: ylivieska

Ford Scorpio 2.8i

Viesti Kirjoittaja Jumpula89 »

moro haluaisin tietää saiskohan tuohon mun ford scorpio 2.8i v6 4x4 -86 mistäpäin varaosia sekä koneeseen ja myös koriin jotain
lalli69

Viesti Kirjoittaja lalli69 »

Yleensä apua löytyytuolta.
Jarppo
Viestit: 48
Liittynyt: 07 Maalis 2005 01:40

Viesti Kirjoittaja Jarppo »

Mitäs osia metsästät? Itselläni samanlainen kiesi ja osat on välillä kiven alla.
Jumpula89
Viestit: 19
Liittynyt: 10 Syys 2005 22:41
Paikkakunta: ylivieska

osia

Viesti Kirjoittaja Jumpula89 »

no moottorista kuuluu pieni sivuääni kun polkasee kaasua semmoinen pieni kilkatus niinku ois venttiileissä jotain vikaa en ole kerennyt katsoa mutta ei ainakaan venttiileissä ollut vikaa (uskoisin) ääni kuulu ruiskun kohdalta
jos jollain on ollu sama vika niin ois kiva jos kertois mikä se vois olla...
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

No sähköset suuttimet ainakin säksättää vähän. Vaikee sanoa kyllä kuulematta sen tarkemmin. Ootko välykset kattonut venttiileistä? Pitäis olla imu: 0.35 ja pako: 0.40
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
Jumpula89
Viestit: 19
Liittynyt: 10 Syys 2005 22:41
Paikkakunta: ylivieska

kone

Viesti Kirjoittaja Jumpula89 »

no pitääpä katsoa ne välit yms...
markkul
Viestit: 242
Liittynyt: 09 Elo 2005 15:53
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja markkul »

Eikös tuo ole ihan sama mosa kuin Sierran 2,8 V6, eli Cologne lohkoon perustuva. Moottorin osia saa esim. Motonetistä http://www.motonet.fi. Riippuu tietysti mitä pitäisi olla.
No sähköset suuttimet ainakin säksättää vähän.
Omassa Sierrassa on ainakin K-Jet, eli mekaaninen ruisku. Voihan se tietty Scorppiossa olla vaihdettu.

Tommonen kilkatus/sirinä on yleensä ns. nakutusta, eli seos syttyy ennen kuin tulpalta tulee kipinä. Yleisin syy on väärä sytytysennakko. Tuo taas voisi johtua esim. särkyneestä alipainesäätimestä, jos autossa sellainen on.

Itsellä kuuluu vähän vastaava ääni, mutta se johtuu vuotavasta pakoputkesta.

Jos venavälykset on väärät (liian isot), niin ääni on enemmänkin säksättävä.
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Joo sierroissa on sekä, että (K-jetronic ja Efi), mutta scorpioissa on pelkästään Efi malleja.

Niin tossa markkul luetteli lisää hyviä vaihtoehtoja. Kun siitä äänestä ei kuulematta tiedä.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
markkul
Viestit: 242
Liittynyt: 09 Elo 2005 15:53
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja markkul »

oo sierroissa on sekä, että (K-jetronic ja Efi), mutta scorpioissa on pelkästään Efi malleja.
Väittäisin, että ei ole. Sierroissa V6:sia on vanhassa XR4i, jossa on 2,8l K-Jet, sitä seuranneessa XR4x4 mallissa, jossa K-Jet, sekä uudemmassa XR4x4 mallissa, jossa on Efi, mutta kone on 2,9l Lisäksi 2,9l konetta löytyy farmaresita. Muita ei tietääkseni ole.

Eli itse en ainakaan ole törmännyt Efi 2,8l koneeseen Sierrassa.
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

tyyppikoodeilla PR,PRI,PR5 ja PR6 olevat motit 8/82-1/87 sierroissa on EEC-IV ohjattuja 2.8L Efi ruiskuja.
1/87-12/92 sirroissa on PR7 ja PR8 2.8 EEC-IV ohjattuja Efi ruiskuja.
Korppareissa vastaavat on tyypillä PRE, PR3 ja PR4.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

markkul kirjoitti:
Eli itse en ainakaan ole törmännyt Efi 2,8l koneeseen Sierrassa.
.....
Sine
Viestit: 81
Liittynyt: 01 Huhti 2005 23:58
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sine »

Käsittääkseni kaikki Suomeen maahantuojan toimesta tuodut V6 2.8 Sierrat ovat mekaanisella K-Jetronicilla. Kun V6 muuttui 2.9:ksi n. 88-89, niin sitten se muuttui EFi ruikulla varustetuksi. Scorpiossa kaikki V6:t ovat EEC-IV EFi ruiskulla.

Itse kysymykseen: minulla säksätti edellisen omistajan jäljiltä aika pahasti ja tyhjäkäynti oli mitä oli, mutta kävi sentään. Venttiilinnostimien välykset oli pahimmillaan n. 0,8 luokkaa, kun pitäisi olla 0,35/0,40. Säädön jälkeen alkoi käymään jo huomattavasti paremmin. Pakoputkea paikkasin aika paljon, kun sieltä kuului ylimääräistä. Pitäisi vieläkin vähän fiksata, kun tuntuu pieni tupse auton alta vieläkin. Viimeisin korjaus oli bensasuutinten vaihto. Yksi oli halki ja taas tyhjäkäynti korjaantui huomattavasti. Nyt voi sanoa, että käy ja kukkuu niin nätisti kuin tuollainen tappikone nyt voi yleensä ottaen käydä.

Fordilta olen suurimman osan osista ostanut ja lähes aina ne ovat olleet paria harvaa poikkeusta lukuun ottamatta tilaustavaraa. Hyvä, että sentään vielä osia saa.
Jumpula89
Viestit: 19
Liittynyt: 10 Syys 2005 22:41
Paikkakunta: ylivieska

kone

Viesti Kirjoittaja Jumpula89 »

joo mulla on PR kone tässä ihan alkuperäsenä eli sama kuin sierrassa
vaikka jostain katoin että scorpiossa ei edes ole tuolla tyyppikirjaimilla alkavaa konetta vaan sierroissa on mutta kummiski nyt se kalina otti ja paukautti öljypohjan kyljestä palasen irti että mikähän lienee siellä voinut kalista?
Jumpula89
Viestit: 19
Liittynyt: 10 Syys 2005 22:41
Paikkakunta: ylivieska

kone

Viesti Kirjoittaja Jumpula89 »

no nyt on on hommattu toinen täysin toimiva kone ja kohta asennettu kiinni eli olis myytävänä entinen kone jossa paljon toimivia osia ellei toimiva koko kone pitää katsoa mikä sieltä meni
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

Kiertokanki tai vastaava irti poikki rikki ja todennäköisesti sen mukana lähes kaikki, tuuri kun käy niin vaan kierokanki ja kampuran kaula
Vastaa Viestiin