Sivu 1/2

kierrokset jää kantamaan

Lähetetty: 07 Syys 2005 23:46
Kirjoittaja ford4life
Elikkä nyt on alkanu Fiesta hiukkasen temppuilemaan... Joskus satunnaisesti kun kiihdyttää ja on vaihtamassa vaihdetta jää kierrokset päälle vaikka kaasu on nostettu ja kytkin ylhäällä. Tätä auto tekee satunnaisesti, joskus vain kerran ja joskus monta kertaa peräkkäin.
Vaijerin ei pitäisi jumittaa, palautuu tosi jämäkästi. En ole ruiskukoneiden kanssa ennen pelannu, mutta voisiko olla häikkää vaikka ilmamassa-anturissa? Jos joku osaa auttaa niin olen kiitollinen.
Autonahan on vuoden '97 Fiesta 1,3 bensa koneella.

Lähetetty: 08 Syys 2005 00:00
Kirjoittaja lalli69
Tyhjäkäyntiventtiilin puhdistus/uusiminen voisi tuoda tarvittavan helpotuksen.

Lähetetty: 08 Syys 2005 15:46
Kirjoittaja CJH
Eikä välttämättä tyhjäkäyntiventtiilinkään putsaus/vaihto auta jos kierrokset jää päällä. Vikana ilmeisesti ohivirtausventtiili, josta jousi kulahtanut, jolloin ei pysty enää säätelemään kunnolla kampikammiossa olevaa painetta, vaan moottorinohjaus "luulee" että koneessaa on veto päällä ja näin ollen pitää kierrokset korkealla. Uusi venttiili maksaa voortilla n. pari kymppiä ja vaihto on helppo homma.

Lähetetty: 08 Syys 2005 23:27
Kirjoittaja Monteonisti
Tarkoititko "huohotinventtiiliä"? 8)

Lähetetty: 12 Syys 2005 08:30
Kirjoittaja CJH
Monteonisti kirjoitti:Tarkoititko "huohotinventtiiliä"? 8)
Menee puurot ja vellit sekasin. Joo tarkoitin huohotinventtiiliä, tai mikä se sitten oikealta nimeltään lieneekään.

Lähetetty: 12 Syys 2005 22:24
Kirjoittaja CJH
lapazu kirjoitti: PCV.
Sepä se, kiitos

Lähetetty: 12 Syys 2005 22:40
Kirjoittaja Monteonisti
Miten tuon PVC:n pitäisi toimia kun kunnossa? Eli kun ottaa irti niin pitäisikö olla "tukossa" eli ei kevyt puhallus mene läpi? :shock: Käytin vaimon Eskosta irti ja puhaltamalla meni kevyesti ilma läpi molempiin suuntiin ja samoin puhdistusneste! Olihan siinä jousikin mutten älynnyt sen toimintaa, vai päästääkö aina hieman läpi? 8) Miksi muuten pitää olla kaksi huohottajaa, siis venakopassa toinen, ennen pärjättiin yhdellä, jos ei jäätynyt! :shock:

Lähetetty: 13 Syys 2005 10:36
Kirjoittaja CJH
Monteonisti kirjoitti:Miten tuon PVC:n pitäisi toimia kun kunnossa? Eli kun ottaa irti niin pitäisikö olla "tukossa" eli ei kevyt puhallus mene läpi? :shock: Käytin vaimon Eskosta irti ja puhaltamalla meni kevyesti ilma läpi molempiin suuntiin ja samoin puhdistusneste! Olihan siinä jousikin mutten älynnyt sen toimintaa, vai päästääkö aina hieman läpi? 8) Miksi muuten pitää olla kaksi huohottajaa, siis venakopassa toinen, ennen pärjättiin yhdellä, jos ei jäätynyt! :shock:
Kyllä kevyellä puhalluksella ilman pitäisi kulkea läpi. Jousi on silloin kunnossa, kun käännät ventiilin ympäri ja jousi jaksaa pitää luistin ylhäällä. Jousi on aika herkkä, joten se myäs kulahtaa helposti.

Lähetetty: 13 Syys 2005 23:17
Kirjoittaja Monteonisti
Vaihdoin tänään sen, 22€, en viitsinyt kokeilla kun pahimmillaan ois pitänyt rällätä koko ilta tai viikko, oireilu kun satunnaista, yleensä, aina kuitenkin hitaasti laskee kiekat! :D Joskus nakaa yli 3 tonnia, ihmetyttää kyllä, siis sivullisten lisäksi, että miten se voi noin tehdä! 8) Kertoilen jos vielä "ominaisuus" esiintyy tai myös jos ei! :roll:

Lähetetty: 14 Syys 2005 12:06
Kirjoittaja CJH
Monteonisti kirjoitti:Vaihdoin tänään sen, 22€, en viitsinyt kokeilla kun pahimmillaan ois pitänyt rällätä koko ilta tai viikko, oireilu kun satunnaista, yleensä, aina kuitenkin hitaasti laskee kiekat! :D Joskus nakaa yli 3 tonnia, ihmetyttää kyllä, siis sivullisten lisäksi, että miten se voi noin tehdä! 8) Kertoilen jos vielä "ominaisuus" esiintyy tai myös jos ei! :roll:
Itsellä vaikutti uuden venttiilin vaihto juuri tuohon kierrosten laskemisongelmaan. Ennen kierrokset jäi 2000-3000 hujakoille ja laski odella hitaasti. Enää ein mainittavaa ongelmaa

Lähetetty: 14 Syys 2005 15:48
Kirjoittaja VOORTI MONTEO
tästä oon kyselly ihan äskettäinkin,mutta... oireet samat, mut voisko myös sammuilu kuulua samaan vikaan vai pitäskö sitä tyhjäkäintimottia ruveta puhistaa ja torksi meisseleit hommaa ilmamäärämittarii varte? kiitoksia vastauksesta, jo etukäteen!!!!!!! :lol:

Lähetetty: 14 Syys 2005 18:20
Kirjoittaja Regu
Miksi meinasit ilmamäärämittarin osiksi laittaa?

Lähetetty: 14 Syys 2005 18:31
Kirjoittaja VOORTI MONTEO
emmmätiiiä!!! kuulemma vois vaikuttaa noihi kierroxii ja sammumisee... et jos puhistas..... :roll:

Lähetetty: 14 Syys 2005 22:34
Kirjoittaja Monteonisti
Eipä tainnut auttaa! :twisted: En ole itse kokeillut, mutta vaimo sanoi Eskon "huutaneen" risteyksissä, toivottavasti ei hävyttömiä! 8) Kysyin kiekoista, mutta ei ollut älynnyt katsoa, se tuo naisten lgiikka? :roll:
Mutta jos tuokaan ei auta, niin onko tähän järjettömään ilmiöön mitään järjellistä selitystä? Ei kait kovin helposti nakaa kierroksia kolmeen tonniin tai yli, tarvii kuitenkin pensaa ja happea aika paljon? :shock:

Lähetetty: 15 Syys 2005 08:49
Kirjoittaja AndersB
Mootorin takana, siinä missä sisälämpö kierto letkut on (aika keskellä) on yksi töpseli. kytke irti se niin tietokone ei seuraa enään kasupolkimen % painamista. Helpoin tapa lopetta tuo kaasun hirttäminin.

Anders

Lähetetty: 15 Syys 2005 11:12
Kirjoittaja CJH
Ilmamäärämittarin voi puhdistaa ilman purkamista. Ilmaputsari vaan pois ja suihkauttaa jotain puhdistusainetta lankoihin.

Monteonisti: Kannattaa puhdistaa myös se tyhjäkäyntiventtiili. Silläkin on vaikutusta.

Lähetetty: 15 Syys 2005 23:08
Kirjoittaja Monteonisti
MAF on vaihdettu. Tyhjäkäyntivena putsattu puoli vuotta sitten, pitää kait putsata uudelleen, on vain niin V-mäinen käyttää irti! :twisted:
Pitää kokeilla tuota "töpseliä", yleensä kyllä nuiden irroitukset oireilee sirtten toisella tavalla! 8)
Jus kun tarttiongelma näyttää hävinneen, iski tämä uusi "ominaisuus" tavallista pahempana! :D

Lähetetty: 16 Syys 2005 21:38
Kirjoittaja Monteonisti
Putsasin venan, oli kyllä hermo tiukilla, puoli tuntia irroitin ja reilun tunnin ähelsin takasin, välissä tunnin liotin sitä puhtaaksi! :twisted: Pitäisi olla "kätilön kädet" tuohonkin hommaan! :D Koeajolenkillä ei huudellut turhia, mutta ei se koskaan kylmänä muutenkaan, kuumana vaan, ihmeellistä? :shock:

Lähetetty: 16 Syys 2005 22:45
Kirjoittaja grebe
Monteonisti: kannattaa vaihtaa se ventiili jos vieläkään ei toimi. Kuten olen jo ehdottanut aiemminkin. Itse kokeilin joskus puhdistaa, ei auttanut. Ostin uuden, johan toimi.

Nyttemmin tullut noin 50 tuhatta lisää mittariin ja meinaa samat oireet alkaa uudelleen. Tosin auto ei kyllä sammu ja oireet ovat hieman erilaiset. Nimittäin kierrokset kantaa tasaisesti joka kerta esimerkiksi vaihtaessa isompaan. Jospa tällä kertaa olisi se huohotinventtiili. Tyhjäkäyntiventtiilin vajaatoiminta ilmeni satunnaisena "huutamisena" sekä ajoittain kierrosten notkahtamisena tai sammumisena.

Lähetetty: 17 Syys 2005 21:57
Kirjoittaja Monteonisti
Paljonkos vena kustansi? :?:

Lähetetty: 17 Syys 2005 22:05
Kirjoittaja grebe
Satasen molemmin puolin se hinta taitaa vieläkin pyöriä.

Lähetetty: 17 Syys 2005 22:23
Kirjoittaja Monteonisti
Mikäs se "säätöruuvi" on siinä päässä vahan alla? :shock:
Taidan kuitenkin kärsiä viasta ja ajella sillä itse, ajakoon vaimo mun Monteolla! :cry:
Venan vastus oli kuitenkin OK, joten vika voi kait olla virran syöttöpuolellakin? :shock:

Lähetetty: 19 Syys 2005 14:07
Kirjoittaja AndersB
Tein tuon töpseli irrotuksen noin 6kk sitten kun kaasu alkoi hirttää. Ensi vika oli just toi että jäi kierroksille ja putos hiljaa alas, pari päivää myöhemmin rupes hirttää kunnolla kiekkat jäi siihen milloin vaihtoi vaihdetta. Yksi priva ford firma sanoi että otetaan toi töpseli irti niin jo loppu ongelma, ja kyllähän se loppui. Ainoa ongelma sen jälkeen on ollut kun tietokone ei seuraa % kaasun painamista on se että kone joskus sammuu mottori jarrutuksen jälkeen, kun ei tietokone huomaa sitä että ollaan moottori jarruttamassa.
(tämä pätee siis Edura-E 1.3i mottoriin v-96).

Anders

Lähetetty: 19 Syys 2005 23:34
Kirjoittaja Monteonisti
Tarkoititko kaasuläppäanturia? Muu kait ei Zetecissä haistele kaasuläpän painamista, Fiestasta ei kokemusta! :shock:

Lähetetty: 21 Syys 2005 21:24
Kirjoittaja jive
Kaverin Mondeo tekee myös samaa. Kokeiltiin vaihtaa kaasuläpän anturi, ja joko kaikki anturit on hajalla, tai sitten vika ei ollut siinä kun jatkoi temppuiluaan. Nyt ei ole vähään aikaan enää tehnyt moista. ISCV se ei ole, koska ongelma esiintyy muualla kuin tyhjäkaasulla. Ilmamäärämittari se voisi olla, mutta ei nyt just ole intoa uuteen ;)