Autoni C-max -09, 1,8 tend. myytiin ilman vararengasta, vararenkaan paikalla oli paikkavälineet (12v-kompura ja luonnonkumisäiliö).
Olisin hankkinut vararenkaan k.o autoon vaan ei kuulemma ole Fordilla myytävänä.
Kotelo on tavaratilan pohjalla ja sinne sopii kevytrakenteinen (kapea) vararengas, jota ei Fordilta saa.
Kummisuutarin neuvosta ostin hajottamolta Volvon vararenkaan, jossa on sama pulttijako ja keskireikäkin vain millin suurempi, joten sillä varmaankin pääsee pois tieltä, jos rengas on riekaleina ja paikka välineillä ei pysty korjaamaan.
Ilman vararengasta pitäisi tilata hinuri ja sitä ei vakuutus maksa. Ei ole rengasvakuutusta.
Nyt kysyisin "asiantuntijoilta" pitääkö minun hankkia jostakin Fordin peltivanteen mutterit vai voinko käyttää autossa olevien alumiinivanteiden muttereita?
Lähinnä kai kysymykseen tulee muttereiden kartiot?
Vararengas
Re: Vararengas
kannattaa kokeilla millai se aluvanteen mutteri sopii siihen pellivanteeseen. yleensä peltivanteille ja aluvanteille on eri mutterit. ja toi ´09 c-max taitaa olla niin uus auto että siihen ei varmaan edes enää valmisteta peltivanteita? toki siihen peltivanteeseen luulis sopivan jonkun vanhemman focuksen tai mondeon peltivanteen mutteri.
2016 Focus RS
2006 Mondeo ST220
2006 Mondeo ST220
Re: Vararengas
Tai käyt romikselta hakemassa samaisen volvon pultit
Jos vaihtoehdot on jäädä odottelemaan hinausautoa, jonka lasku tyhjentää pajatson, niin minä vetäisin ennemmin kiinni vaikka niillä aluvanteen pulteilla. 


Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
Re: Vararengas
Nyrkkisääntönä aluvanteen pultti/mutteri voi käyttää myös peltivanteisiin. Päinvastoin ei.
Re: Vararengas
nii voi käyttää jos vain menee tarpeeksi pohjaan
Focus TDci -02 & Punainen paholainen orion 1.6 -90
- escort1.4cvh
- Viestit: 16
- Liittynyt: 18 Tammi 2010 17:51
Re: Vararengas
Nykyiset renkaat eivät räjähdä riekaleiksi. Jos tyhjenee ajossa ja huomaat sen heti, riittää tuo kompura ja paikka-aine matkan jatkamiseen. Itse pidän vararenkaan sijasta mukana paria renkaanpaikkaus-spraypulloa. Varapyörä, tunkki ja ristikkoavain ovat melkoinen ylimääräinen painolasti.
Ford Escort 1.4 vm 1987 (nykyinen)
Ford Taunus 2.0 vm 1982 (entinen, kuvassa)
Ford Taunus 2.0 vm 1982 (entinen, kuvassa)