DOHC Siekkiseen 2wd cossun etujarrut?
DOHC Siekkiseen 2wd cossun etujarrut?
Sanokaas tietäjät meneekö takavetocossun etujarrut heittämällä dokkilaiseen Sierraan vai tarviiko navatkin vaihtaa?
Re: DOHC Siekkiseen 2wd cossun etujarrut?
mitähän takavetocossua tarkoitat?
Wanhat Audit
Tekno / Tenho Ruohoranta

Tekno / Tenho Ruohoranta
Re: DOHC Siekkiseen 2wd cossun etujarrut?
Ei mene ilman säätöä:
- pultinreikiä navassa pitää levittää muutama milli
- satulan alle tarttee noin 3mm prikkoja jotta satula tulee levyn keskelle
4-mäntä satulassa on kierteet pulttia varten, kun tavan Sierroissa kierteet on siinä napatuessa (mikä-se-nyt-on-nimeltään).
Jos oikein kunnolla tekisi, niin vaihtaisi navat ja niiden mukana sitten myös tukivarret ja iskarit kossusta, mutta mikset hanki suoraan jostain viriputkasta (esim. Rally Race) wilwoodin tai vastaavan valmistajan jarruja? Adapterin kanssa menee minkä kokoiset jarrut haluat eikä rahaa pala 10-20v vanhoihin osiin
- pultinreikiä navassa pitää levittää muutama milli
- satulan alle tarttee noin 3mm prikkoja jotta satula tulee levyn keskelle
4-mäntä satulassa on kierteet pulttia varten, kun tavan Sierroissa kierteet on siinä napatuessa (mikä-se-nyt-on-nimeltään).
Jos oikein kunnolla tekisi, niin vaihtaisi navat ja niiden mukana sitten myös tukivarret ja iskarit kossusta, mutta mikset hanki suoraan jostain viriputkasta (esim. Rally Race) wilwoodin tai vastaavan valmistajan jarruja? Adapterin kanssa menee minkä kokoiset jarrut haluat eikä rahaa pala 10-20v vanhoihin osiin

Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
Re: DOHC Siekkiseen 2wd cossun etujarrut?
Niin, no uusiin Wilwoodin vermeisiin palaa sitten huomattavasti enemmän rahaa, mitä ei juuri ole
Cossun satulat olis hollilla puoli-ilmaseks. Navat siis pitää hommata, mutta miksi tukivarret pitäisi vaihtaa? Iskareiksi tulee AVO:n coilit, jotka on täysin samat vehkeet mitkä menee cossuunkin.

Re: DOHC Siekkiseen 2wd cossun etujarrut?
alatukivarret on sitten kiven alla ja maksaa hunajaa...
jos rallyracessa tai autoracingissa yms ei ole, niin muistaakseni yli 250e kipale fordilla, ja tilaustavaraa..
jos rallyracessa tai autoracingissa yms ei ole, niin muistaakseni yli 250e kipale fordilla, ja tilaustavaraa..
Focus 1.0 edition a6 2017
Re: DOHC Siekkiseen 2wd cossun etujarrut?
Kossuissa on eri tukivarret: taxissa on kiinnitys eri tyyppinen (pinnapultti) ja 3d kossussa on pidempi tukivarsi kuin tavan sierrassa, koska se alapallo on monta senttiä alempana paremman alustageometrian tavoittelun takia -> vakiovarrella tulee positiivista camberia rajusti. Noita 3d osia ei juuri markkinoilla liiku tai jos liikkuu niin kertokaa mullekinmaxcox9 kirjoitti:Niin, no uusiin Wilwoodin vermeisiin palaa sitten huomattavasti enemmän rahaa, mitä ei juuri oleCossun satulat olis hollilla puoli-ilmaseks. Navat siis pitää hommata, mutta miksi tukivarret pitäisi vaihtaa? Iskareiksi tulee AVO:n coilit, jotka on täysin samat vehkeet mitkä menee cossuunkin.

Eli tukivarret aina sen navan mukaan. Sopivia osia voisi taximalliin napaan löytyä myös 4wd sierrasta, mutta taisivat olla himpun pidemmät, kannattaa tarkistaa varaosakaupassa, jos sieltä ostat.
Ihan hyvä pointti, että rahaa menee wilwoodeihin tai vastaaviin enemmän, mutta kokonaisuus huomioiden se saattaa olla säästämistä väärässä paikassa. Tai sitten yksinkertaisesti viilaat vanhoja kiinnikkeitä, niin säästyt osienvaihtopäiviltä. On näitä tälläkin foorumilla tehty ja ihan asiallinen toteutus sekin on, vaikka vähän prikoilla joutuukin satulaa keskittämään.

Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
Re: DOHC Siekkiseen 2wd cossun etujarrut?
Kuulin tuossa juuri, että nelarikossun etusatulat menee heittämällä dokkilaisen navoilla ja tukivarsilla, kunhan vaan pistää 3mm prikkoja väliin. Pystyykö joku varmistamaan tämän? Toimiiko 2wd levyjen kans, on kai vähän kokoeroo?
Re: DOHC Siekkiseen 2wd cossun etujarrut?
Tuo paketti kasataan muistaakseni nimenomaan 2wd levyjen kanssa ja edelleen samasta nahkakantisesta kaivoin, että menisi likipitäen ilman prikkoja. Samat satulat on muuten myös Scorppa Cosassa, jos niitä näkyy markkinoilla. Ainoa pieni säätö voidaan joutua tekemään satulan sisäreunoihin, kun tuo 2wd levy on 5mm halkaisijaltaan leveämpi ja saattaa ottaa kiinni satulaan. Erittäin pienestä on kuitenkin kiinni, joten pieni modaus ei muuta osien lujuutta mihinkään.maxcox9 kirjoitti:Kuulin tuossa juuri, että nelarikossun etusatulat menee heittämällä dokkilaisen navoilla ja tukivarsilla, kunhan vaan pistää 3mm prikkoja väliin. Pystyykö joku varmistamaan tämän? Toimiiko 2wd levyjen kans, on kai vähän kokoeroo?

Riippuen virityksen liikkeelle sysänneestä voimasta, kannattaa tarkistaa myös, että miten käyttämäsi konttori tulkitsee Sierran mallisarjat. Jos 4wd on samaa sarjaa, niin käytä niitä satuloita, ovat ehkä helpommat löytää. Jos rakentelet omaksi ilkoksesi ilman tarvetta leimata cossun jarruspekseillä, niin tuolla mallisarja-asialla ei liene niin suurta merkitystä.
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
Re: DOHC Siekkiseen 2wd cossun etujarrut?
Minkähän verran noilla katsastuskonttoreilla on tietoa harvinaisemmista malleista?
Käytin Scorpiota K1-katsastajilla niin eivät kuulemma löytäneet taulukoista minimimaksuutta levyille
Mahtaisivatkohan huomata mitään jos heitän eteen pikkasen isommat Cossun satulat,levyt,palat?
Käytin Scorpiota K1-katsastajilla niin eivät kuulemma löytäneet taulukoista minimimaksuutta levyille

Mahtaisivatkohan huomata mitään jos heitän eteen pikkasen isommat Cossun satulat,levyt,palat?

Wanhat Audit
Tekno / Tenho Ruohoranta

Tekno / Tenho Ruohoranta
Re: DOHC Siekkiseen 2wd cossun etujarrut?
"Tilasin" nyt nelikon kunnostetut etusatulat. Eivät kai ihan niin tehokkaat ole kuin nelimäntäiset, mutta varmaan kuitenkin huomattava parannus dokkilaisen vakiojarruihin verrattuna... Ei kai konttorilla pitäis ongelmia tulla jos laittaa paremmat jarrut? 

Re: DOHC Siekkiseen 2wd cossun etujarrut?
Raportoithan sitten miten istuu paikoilleen - tulee faktaa pöytäänmaxcox9 kirjoitti:"Tilasin" nyt nelikon kunnostetut etusatulat. Eivät kai ihan niin tehokkaat ole kuin nelimäntäiset, mutta varmaan kuitenkin huomattava parannus dokkilaisen vakiojarruihin verrattuna... Ei kai konttorilla pitäis ongelmia tulla jos laittaa paremmat jarrut?

Mäkin luulin, ettei jarrujen parantamista konttorilla kytätä ja olinkin lentää takalistolleni, kun piti ihan Fordin lappuja jarruista alkaa esittelemään. Edes paikallinen merkkihuolto ei pystynyt tämmöisiä lappuja taikomaan, kun niillä ei ollut enää koneella vanhojen Sierrojen mikrofilmejä tjsp.

En ole mikään lakimies, mutta maallikon tulkinta auton alustan muutoksia koskettavasta laista sanoo, että jarrut voi vaihtaa parempiin ja hyväksynnästä vastaa katsastusmies koeajon ja asennuksen toteutuksen perusteella. Mitään valmistajan speksejä tai lausuntoa ei pitäisi vaatia (uudet tyyppihyväksytyt ym, yyberautot siten asia erikseen).

Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
Re: DOHC Siekkiseen 2wd cossun etujarrut?
No, inssithän ei aina lakia niin kattele, niitten homma on tehdä rakentajien elämästä mahdollisimman ikävää...
Täytyyhän niitten aina näyttää ko. lainkohta jos ne jostain syystä hylkää muutoksen. Saa nähdä miten äijän käy, raportoin sitten 


Re: DOHC Siekkiseen 2wd cossun etujarrut?
Vähän olen varmaan myöhässä, mutta itselläni on -92 Dohc Sipe.maxcox9 kirjoitti:Kuulin tuossa juuri, että nelarikossun etusatulat menee heittämällä dokkilaisen navoilla ja tukivarsilla, kunhan vaan pistää 3mm prikkoja väliin. Pystyykö joku varmistamaan tämän? Toimiiko 2wd levyjen kans, on kai vähän kokoeroo?
Siihen olen asentanut 2WD:n levyt ja 4WD:n satulat yksillä isohkoilla
tavallisilla varmaan 2mm paksuilla prikoilla. Eli todistetusti sopii.
