Moi,
Sellainen tapaus että hehkun merkkivalo alkoi vilkkua 2002 TDCi mondeossa vauhti hidastuu ja hidastuu kauhean ronksutuksen säestyksellä. Auto korjaamolle ja sijaisauto vakuutusyhtiön jatkuvuusturvaan. Mutta vakuutusyhtiöstä ilmoittivat että koska kyseessä mondeon suutinvika niin kyseessä kuluva osa samaan tapaan kuin vaikkapa akku. Eli eivät korvaisi koska kyseessä ei ole ennalta arvaamaton ja äkillinen vika. Onko nuo suuttimet nyt niin peruskauraa että ne pitää uusia varmuuden vuoksi, vai mistä tavallinen autoilija voi ennakoida että nyt alkaa suuttimet hiipua? Ei tuollaista parin tonnin remppaa viitsisi ihan mutu pohjalta tehdä.
TDCi mondeon suuttimet kulutustavaraa?
Re: TDCi mondeon suuttimet kulutustavaraa?
Onko korjaamon kanta asiaan samanlainen? Se että niissä yleisesti ilmenee vikoja ei ole sama asia että ne luokiteltaisiin kulutusosiksi kuten jarrupalat. Älä maksa sijaisautokulua, ei se sulle kuulu.
Re: TDCi mondeon suuttimet kulutustavaraa?
Pitää kysyä korjaamolta, samalla myös seuraava pointtini. Toinen pointti vakuutusyhtiöllä oli että auto oli ajokuntoinen koska sehän liikkui vielä. Se että hehkunvalo vilkkuu, auto kulkee max 60 km/h ja ronksuttaa käydessään ei tee autosta ajokelvotonta.
Re: TDCi mondeon suuttimet kulutustavaraa?
Nyt on juteltu korjaamonkin kanssa. Minun virheeni oli että toin auton ajamalla pihaan, kun se sattui lähellä olemaan. Ehkä siksi vakuutusyhtiö olettaa auton ajokuntoiseksi.
Asentajan sanoi että hän ei ajaisi metriäkään jos hehku alkaa vilkkua, vaan auto seis ja hinurilla korjaamolle. Ainakin jos on vakuutus joka sen korvaa. On kuulema tapauksia että tuollaisessa suutinviassa kone saattaa saada väärällä hetkellä löpöä ja seurauksena vaikkapa kiertokangen "vääntymä", jolloin tulee kuulema jotain outoa nykimistä. Mutta se että onko auto ajokelpoinen ei ole ihan niin yksiviivainen juttu, koska liikkuuhan se ja kulkee "kolmellakin pytyllä". Voi yrittää perustella esim. sillä että se ei olisi mennyt katsastuksesta läpi, koska savutti ja siksi olisi saanut hylsyn päästömittauksesta.
Ostakaa muutkin hyviä nimeltä mainitsemattoman vakuutusyhtiön myymiä ford vakuutuksia, saatte tapella joka kympistä.
Toinen ylläri ei liity vakuutusyhtiöön. Korjaaja kertoi että koska autoon on aiemmin vaihdettu kaksi suutinta ja nyt toiset kaksi suutinta, saattaa vika uusiutua. Tämä siksi että jos pelattaisiin varman päälle tulisi kaikki suuttimet vaihtaa kerralla. Kun niitä ei vaihdeta kerralla, ne saattavat olla eri numerolla jolloin voi olla jotain "epäyhteensopivuutta". Eipä tätä kerrottu silloin ekalla kerralla, voi kele...
Timo Silakan sanoin päätän tähän. "Mulla on kotiasiat kunnossa ja urheilu on ihan hienoo"
Asentajan sanoi että hän ei ajaisi metriäkään jos hehku alkaa vilkkua, vaan auto seis ja hinurilla korjaamolle. Ainakin jos on vakuutus joka sen korvaa. On kuulema tapauksia että tuollaisessa suutinviassa kone saattaa saada väärällä hetkellä löpöä ja seurauksena vaikkapa kiertokangen "vääntymä", jolloin tulee kuulema jotain outoa nykimistä. Mutta se että onko auto ajokelpoinen ei ole ihan niin yksiviivainen juttu, koska liikkuuhan se ja kulkee "kolmellakin pytyllä". Voi yrittää perustella esim. sillä että se ei olisi mennyt katsastuksesta läpi, koska savutti ja siksi olisi saanut hylsyn päästömittauksesta.
Ostakaa muutkin hyviä nimeltä mainitsemattoman vakuutusyhtiön myymiä ford vakuutuksia, saatte tapella joka kympistä.

Toinen ylläri ei liity vakuutusyhtiöön. Korjaaja kertoi että koska autoon on aiemmin vaihdettu kaksi suutinta ja nyt toiset kaksi suutinta, saattaa vika uusiutua. Tämä siksi että jos pelattaisiin varman päälle tulisi kaikki suuttimet vaihtaa kerralla. Kun niitä ei vaihdeta kerralla, ne saattavat olla eri numerolla jolloin voi olla jotain "epäyhteensopivuutta". Eipä tätä kerrottu silloin ekalla kerralla, voi kele...
Timo Silakan sanoin päätän tähän. "Mulla on kotiasiat kunnossa ja urheilu on ihan hienoo"