Huomasin eilen illalla lenkiltä tullessani, että oikea takapää autosta (Mondeo -03 Farkku) oli hieman matalemmalla kuin vasen. Kokeilin sitten sormilla ja vasemmalle puolelle renkaan ja lokarin väliin menee helposti neljä sormea kun taas oikealle puolelle niukasti 3. Korkeuseroa olisi siis pari-kolme senttiä.
Onkohan tuohon muuta mahdollisuutta, kun että jousi olisi poikki ? En ainakaan eilen pimeässä nähnyt oikein katsella, enkä aamulla ehtinyt. Tarvitsee tutkailla tarkemmin kunhan pääsee töistä.
Entäs voiko noilla Nivomateilla olla jotain tekemistä tämän kanssa ???
Jousi poikki vai kuoleentunut ?
Re: Jousi poikki vai kuoleentunut ?
Toinen nivo saattaa vuotaa, uusi muutama satanen/kpl. Tasosäätöisissä jousitus on yleensä niin pehmeä jousitus että auto laskee heti jos ei ole toiminnassa. Kokeilitko miten se joustaa? Epätasainen parkkipaikka voi joskus aiheuttaa sama ilmiö. Jousi voi tietenkin olla poikki, epäilen kuitenkin.Xtreme kirjoitti:Huomasin eilen illalla lenkiltä tullessani, että oikea takapää autosta (Mondeo -03 Farkku) oli hieman matalemmalla kuin vasen. Kokeilin sitten sormilla ja vasemmalle puolelle renkaan ja lokarin väliin menee helposti neljä sormea kun taas oikealle puolelle niukasti 3. Korkeuseroa olisi siis pari-kolme senttiä.
Onkohan tuohon muuta mahdollisuutta, kun että jousi olisi poikki ? En ainakaan eilen pimeässä nähnyt oikein katsella, enkä aamulla ehtinyt. Tarvitsee tutkailla tarkemmin kunhan pääsee töistä.
Entäs voiko noilla Nivomateilla olla jotain tekemistä tämän kanssa ???
Re: Jousi poikki vai kuoleentunut ?
Kiitoksia vastauksesta.
Onko tosiaan niin, että tasosäätöisissä nuo iskarit näyttelevät noin merkittävää roolia auton korkeudessa paikallaan ollessa ?
Kokeilin kyllä painalla autoa alas ja ihan nätisti tuntui palauttavan (ei jäänyt pomppimaan tms.) Tein saman sormitestin työpaikan parkkipaikalla ja tulos oli sama, joten melko todennäköistä, että ei ole kyse parkkiksen epätasaisuudesta.
En ainakaan eilen illalla taskulampulla sohiessani nähnyt mitään vuotoon viittaavaa tuossa iskarissa. Tarvitsee tutkailla tosiaan illalla tarkemmin.
Onko tosiaan niin, että tasosäätöisissä nuo iskarit näyttelevät noin merkittävää roolia auton korkeudessa paikallaan ollessa ?
Kokeilin kyllä painalla autoa alas ja ihan nätisti tuntui palauttavan (ei jäänyt pomppimaan tms.) Tein saman sormitestin työpaikan parkkipaikalla ja tulos oli sama, joten melko todennäköistä, että ei ole kyse parkkiksen epätasaisuudesta.
En ainakaan eilen illalla taskulampulla sohiessani nähnyt mitään vuotoon viittaavaa tuossa iskarissa. Tarvitsee tutkailla tosiaan illalla tarkemmin.
-
- Viestit: 30
- Liittynyt: 08 Helmi 2005 10:02
Re: Jousi poikki vai kuoleentunut ?
Luultavasti tuo nivomat-iskari vuotanut kaasut ulos, iskaritesti antaisi varmaan tarkemman tuloksen. Itsellä aikoinaan toinen nivomat antoi vain n. 30 % vaimennuksen, ehjä n. 60 %. Uudet olisi silloin maksaneet n. 500 euroa/kpl, joten vaihdoin motorcraftin kaasut n. 60 ekee/kpl, vasta myöhemmin vaihdoin jäykemmät jouset, jolloin perä jämäköityi selvästi ja ajo-ominaisuudet paranivat.
Re: Jousi poikki vai kuoleentunut ?
On. Iskari on osa jousitusta ja kantaa kuormaa. Jotta auto olisi yhtä mukava ajaa niin tyhjänä kuin kuormitettuna, iskari kompensoi vastaavasti että ajotuntuma ja korkeus pysyisi samana. Iskarit ovat suunniteltuja niin että pudottavat painetta hieman kun auto on paikoillaan, vanhempina vielä enemmän.Xtreme kirjoitti:Kiitoksia vastauksesta.
Onko tosiaan niin, että tasosäätöisissä nuo iskarit näyttelevät noin merkittävää roolia auton korkeudessa paikallaan ollessa ?