Sivu 1/1

Ford automaattivaihteiston huolto

Lähetetty: 22 Syys 2009 12:35
Kirjoittaja jarit82
Moi,

Pitääkö automaattivaihteistoa huoltaa miten ja miten usein? Itselläni focus vm02 automaatti 135tkm.. eikä tietääkseni vielä kertaakaan vaihteistoa huollettu (?)

Re: Ford automaattivaihteiston huolto

Lähetetty: 22 Syys 2009 14:18
Kirjoittaja Tekno
Öljyn, suodattimen ja pohjatiivisteen vaihto.

Ite tein tuohon mulkkariin 250tkm kohdalla ja oli NIIN MUSTAA ÖLJYÄ ETTÄ HUHHUH. Alunperin vuotavan tiivisteen takia siihen ryhdyin. Ja samalla sitten uusi suodatin ja öljyt kun vaihteiston öljypohja oli irti. Pohjalta sai kaapia semmoista harmaata sakkaa.

Öljyn kunnon voi varmaankin todeta niin että johonkin talouspaperiin pyyhkäsee tarkistustikusta tulevaa öljyä. Jos paperiin jää vähänkin mustaa, on öljy vaihtokunnossa.

Liikkeessä tehtynä voi olla kallis toimenpide, mutta itse tehtynä, esim itselläni meni alle 150e noihin tarvikkeisiin sisältäen öljyt. Öljyllä litrahinta n. 8-17e ja sitä meni itelläni joku 10 litraa

Öljyn määrän kanssa saa olla tarkkana ettei jätä vajaaksi tai ylitäytä. Molemmat yhtä vakavia virheitä.

Re: Ford automaattivaihteiston huolto

Lähetetty: 23 Syys 2009 09:52
Kirjoittaja Sierra2.3-16v
Suodattimen vaihto etuvetoiseen automaattiin ei olekaan niin helppo kuin takavetoiseen, niissähän vaan pudotetaan öljypohja irti, suodatin kouraan, uus tilalle ja öljypohja kiinni. Mulla jäi mondeoon automaattilaatikon suodatin vaihdattamatta, kun kertoivat että täytyy laatikko ottaa irti pöydälle ja halkaista.. Ei kuulemma 8 tunnin työt riitä. Ja ilmastoinnin kennoa sun muuta joutuu irroittamaan myös, eli niistäkin tulee lisäkustannuksia. Kyllä pelkällä öljyn vaihdollakin näissä uudemmissa pärjää, monella kun vaan se laatikon öljynvaihto tulee mieleen vasta, kun laatikkoon tulee vikaa, silloin ei öljynvaihto auta enää mitään.

Jos on yhtään tee-se-itse miehen vikaa, niin tuo laatikon öljynvaihto käy helpohkosti: Ottaa laatikon öljyn lauhduttimesta putken irti, vati alle ja auto käyntiin. Kun putkesta ei enää tule öljyä, moottori seis. Mittaa paljonko vanhaa öljyä tuli ulos, ja kaada laatikkoon sama määrä tilalle. Taas auto käymään, ja sama homma. Toistetaan niin kauan, kuin öljy näyttää puhtaalta ja tuoksuu tuoreelta. Lopuksi sitten määrän tarkistus ohjeien mukaan, jos on mittatikku. Noissa nykyvoortin automaateissa kun ei vaan kaikissa ole enää mittatikkua, on ainoa tapa lisätä sama määrä kuin on otettu pois, ja edellyttää tietty sitä, että laatikossa ei ole mitään vuotoja ollut tms.

Pelkän laatikon tyhjennyspropun (jos sellainen on) avaamalla ei yleensä tule kuin pari litraa, öljytilavuus kun kuitenkin on todennäköisesti n. 6-7 litraa.