Ford automaattivaihteiston huolto

Keskustelua autoista ja autoilusta yleisesti
jarit82
Viestit: 3
Liittynyt: 04 Touko 2009 17:28

Ford automaattivaihteiston huolto

Viesti Kirjoittaja jarit82 »

Moi,

Pitääkö automaattivaihteistoa huoltaa miten ja miten usein? Itselläni focus vm02 automaatti 135tkm.. eikä tietääkseni vielä kertaakaan vaihteistoa huollettu (?)
Avatar
Tekno
Viestit: 929
Liittynyt: 18 Touko 2008 08:30

Re: Ford automaattivaihteiston huolto

Viesti Kirjoittaja Tekno »

Öljyn, suodattimen ja pohjatiivisteen vaihto.

Ite tein tuohon mulkkariin 250tkm kohdalla ja oli NIIN MUSTAA ÖLJYÄ ETTÄ HUHHUH. Alunperin vuotavan tiivisteen takia siihen ryhdyin. Ja samalla sitten uusi suodatin ja öljyt kun vaihteiston öljypohja oli irti. Pohjalta sai kaapia semmoista harmaata sakkaa.

Öljyn kunnon voi varmaankin todeta niin että johonkin talouspaperiin pyyhkäsee tarkistustikusta tulevaa öljyä. Jos paperiin jää vähänkin mustaa, on öljy vaihtokunnossa.

Liikkeessä tehtynä voi olla kallis toimenpide, mutta itse tehtynä, esim itselläni meni alle 150e noihin tarvikkeisiin sisältäen öljyt. Öljyllä litrahinta n. 8-17e ja sitä meni itelläni joku 10 litraa

Öljyn määrän kanssa saa olla tarkkana ettei jätä vajaaksi tai ylitäytä. Molemmat yhtä vakavia virheitä.
Wanhat Audit 8-)
Tekno / Tenho Ruohoranta
Sierra2.3-16v
Viestit: 1969
Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Ford automaattivaihteiston huolto

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

Suodattimen vaihto etuvetoiseen automaattiin ei olekaan niin helppo kuin takavetoiseen, niissähän vaan pudotetaan öljypohja irti, suodatin kouraan, uus tilalle ja öljypohja kiinni. Mulla jäi mondeoon automaattilaatikon suodatin vaihdattamatta, kun kertoivat että täytyy laatikko ottaa irti pöydälle ja halkaista.. Ei kuulemma 8 tunnin työt riitä. Ja ilmastoinnin kennoa sun muuta joutuu irroittamaan myös, eli niistäkin tulee lisäkustannuksia. Kyllä pelkällä öljyn vaihdollakin näissä uudemmissa pärjää, monella kun vaan se laatikon öljynvaihto tulee mieleen vasta, kun laatikkoon tulee vikaa, silloin ei öljynvaihto auta enää mitään.

Jos on yhtään tee-se-itse miehen vikaa, niin tuo laatikon öljynvaihto käy helpohkosti: Ottaa laatikon öljyn lauhduttimesta putken irti, vati alle ja auto käyntiin. Kun putkesta ei enää tule öljyä, moottori seis. Mittaa paljonko vanhaa öljyä tuli ulos, ja kaada laatikkoon sama määrä tilalle. Taas auto käymään, ja sama homma. Toistetaan niin kauan, kuin öljy näyttää puhtaalta ja tuoksuu tuoreelta. Lopuksi sitten määrän tarkistus ohjeien mukaan, jos on mittatikku. Noissa nykyvoortin automaateissa kun ei vaan kaikissa ole enää mittatikkua, on ainoa tapa lisätä sama määrä kuin on otettu pois, ja edellyttää tietty sitä, että laatikossa ei ole mitään vuotoja ollut tms.

Pelkän laatikon tyhjennyspropun (jos sellainen on) avaamalla ei yleensä tule kuin pari litraa, öljytilavuus kun kuitenkin on todennäköisesti n. 6-7 litraa.
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
Vastaa Viestiin