Sivu 1/1
OHC koneen voitelu ongelma..
Lähetetty: 05 Syys 2005 10:09
Kirjoittaja nomercy2
Olenko ymmärtänyt oikein että OHC koneen nokka-akselin "nopea" kuluminen johtuu yläkerran huonosta voitelusta?? Ja jos niin onko kyseiseen ongelmaan olemassa joku ratkaisu?? Jostai joskus kuullut että esim 1.6L koneeseen kun laittaa 2.0L öljyputkiston nokan voiteluun ni ongelma poistuu..mutta saattaa olla urbaani legenda? Onko tietoa???

Lähetetty: 05 Syys 2005 10:38
Kirjoittaja Sierrain
tietääkseni putket ovat identtiset.... eikä ongelma ole huono voitelu vaan se, että öljy putki saattaa tukkeentua, ja usein miten kun nokka on kulunut loppuun, varsinkin tuoreet nokat, on säästetty ja jätetty ostajat uusimatta.....
ohc
Lähetetty: 05 Syys 2005 11:22
Kirjoittaja Hoppa
Hyvä Ö-suodin ja synteettinen moottoriöljy kyllä auttavat.
nokka
Lähetetty: 05 Syys 2005 13:39
Kirjoittaja nicop
miten toi putki lähtee irti.auttaaako jos ottaa pois ja laskee paineilmaa putkeen.
Re: nokka
Lähetetty: 05 Syys 2005 13:50
Kirjoittaja Noisy
nicop kirjoitti:miten toi putki lähtee irti.auttaaako jos ottaa pois ja laskee paineilmaa putkeen.
Itse ainakin vaihtaisin suosiolla uuteen. Motonetissa alle kympin...
-Noisy-
Lähetetty: 05 Syys 2005 20:02
Kirjoittaja Bootsi
Ehdottomasti uus öljyputki nokalle.
Lähetetty: 05 Syys 2005 20:12
Kirjoittaja turbiiniriesa
jos nokka vielä kunnossa ja epäilet vähänkin sen voitelua niin hopi hopi nokan voiteluputki kauppaan,tulee paljo halvemmaksi ku kokeilemalla tuliko tukokset puhaltelemala auki ja ennenkaikkee pysyykö auki>sinne sisälle saattaa jäädä jotain moskaa vaikka hetken tuntus auki olevanki.
Lähetetty: 05 Syys 2005 20:14
Kirjoittaja cossu2
Jos nokasta on lähes kaikki nokat kuluneita, ongelma ei sitten johdu siitä putkesta. Jos vain 1 tai 2 niin sitten.
Lähetetty: 06 Syys 2005 17:10
Kirjoittaja transitman
ja jos vaikka pakovenat on uponnu kanteen ni sekin kuluttaa nokan aika pikasesti

Lähetetty: 08 Syys 2005 23:51
Kirjoittaja jjracing
ja sitten tarpeeksi paksua öljyä eli 10W-XX, ei 5W-XX tai 0W-XX. 5W-XX öljyä korkeintaan kovilla pakkasilla.
Lähetetty: 09 Syys 2005 08:42
Kirjoittaja xraam
Menee hieman offtopic, mutta..
jjracing kirjoitti:ja sitten tarpeeksi paksua öljyä eli 10W-XX, ei 5W-XX tai 0W-XX. 5W-XX öljyä korkeintaan kovilla pakkasilla.
Eikös tuo ylärajan arvo ole se tärkeämpi, eli toiminta kuumana? Käsittääkseni tuo ensimmäinen luku(W=winter) tarkoittaa öljyn jähmeyttä erittäin alhaisilla lämmöillä ja tuo jälkimmäinen luku öljyn ominaisuuksien säilymistä kuumana.
Eli talvella olisi hyvä olla alhainen tuo w-arvo, että kone saa kylmäkäynnistyksessä nopeammin öljyn kiertämään voitelukohteisiin. Kesäkuumalla taas tarvitaan enemmän tuota korkeaa jälkimmäistä arvoa, jotta öljyn voiteluominaisuudet ja viskositeetti säilyvät riittävinä.
Lisätietoja esim.
http://www.neste.fi/binary.asp?page=330 ... &version=1