Autoon on aikanaan vaihdettuna vaihtovirtalaturi, mutta kaikki tasavirtalaturin osat jätetty paikoilleen johtoa myöten tulevaisuudessa tapahtuvaa entisöintiä varten. Nyt olisi sen entisöinnin aika ja autoon on pistetty alkuperäinen tasavirtalaturi (remontoitu, tosin ei minun toimestani, mutta ainakin laakerit ovat kunnossa ja laturi siistitty ja maalattu) kiinni. Ensin yritettiin auton alkuperäisellä Bosch-jännitteensäätimellä "ns. kuplasta tuttu malli":
- Auto käyntiin, latauksen merkkivalo sammuu ja tyhjäkäynnillä mitattaessa jännite noin 12,55V, joka on hiukan korkeampi kuin auton ollessa sammuksissa (akkua ei oltu hetkeen ladattu).
- Annetaan kierroksia - latausjännite nousee ja nousee kierrosten mukaan. Eli jännitepuoli on säätimestä pimeänä nopeana päätelmänä.
- Säädin auki ja katsomaan, kärjet ko. releeltä palaneet. Nopea viilaus ja tarkistus, että kärkiväli on suurinpiirtein järkevä ja vipu liikkuu kärkien välissä.
- Säädin kiinni autoon ilman kantta ja auto käyntiin, kaikki ok tyhjäkäynnillä. Kierrosten nosto antaa näkyvää vihertävää liekkiä kärkien väliin ja sama juttu toistuu, jännite nousee, kärjet palavat
- Merkkivalo pysyy sammuksissa ja jännite nousee taas kohti kattoa kierrosten mukaan, tulee taas alas kierrosten pienentyessä
Tässä vaiheessa päätelmä on, että säätimessä lienee jotain vikaa, ehkä kela palanut tms., joten kaupasta uusi säädin. On samantyyppinen kuin vanha, mekaaninen kapistus. Kooltaankin hyvin lähelle vastaava.
Uuden säätimen kanssa:
- Säädin kiinni johtoihin (oikein)
- Johtojen tarkistus vielä uudelleen
- Akun kenkä kiinni ja auto käyntiin
- Tyhjäkäynnillä taas kaikki ok, kierrosten noustessa reiluun 13V alkaa taas polttamaan liekkiä kärkien välissä
- Kärjet palavat, lataus loppuu, merkkivalo jää tällä erää palamaan
Tilanteen voi kummallakin säätimellä "nollata" sillä, että viilaa kärjet siistiksi, lataus toimii oikein noin 900-1000 kierroksen paikkeille jonka jälkeen jännite on poiskytkennän raja-arvossa ja kärjet palavat.
Tehtyä: johdot on tarkistettu auton manuskan ja netistä kaivettujen useiden ohjekuvien perusteella moneen kertaan. Ja kytkennässä on käytetty avuksi yleismittaria.
Johtojen kytkentä säätimeltä päin:
B+ menee akulle
D+ säätimeltä laturin D+ -liittimeen ja säätimen D+:sta toinen johto kojetaulun merkkivalolle
DF laturin DF-napaan
maa menee laturin runkoon ja maapiuhasta on yhteys myös akun maakaapeliin (joten maa ei jää vain ja ainostaan laturin ja säätimen väliseksi)
Laturi tuntuisi kuitenkin sinällään toimivan oikein ja latauspiuhat yms. eivät hehku punaisena tms. sen merkiksi, että jännite olisi laturilta päin nurinperin. Ainoa missä sähkö tuntuu kulkevan väärin on säätimen kärkien väli.
Joten kysymys kuuluu: mikä aiheuttaa säätimellä kärkien välissä loimotuksen joka polttaa kärjet hetkessä? Onko mahdollisesti sittenkin maadoitusongelmia vai olisiko laturin sisällä jotain pielessä?
Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Mk1 Escort ja tasavirtalaturin/säätimen ongelmat
Sähkölaitteet, sähköongelmat, johdot, laturit jne.
Hyppää
- Ford-Club tiedottaa
- ↳ Tiedotteet
- ↳ Tapahtumat
- Jäsenalue
- Rekisteröityneet käyttäjät
- Kaikille
- ↳ Foorumin pelisäännöt ja käyttö
- ↳ Autotalli
- ↳ Autoilu
- ↳ Sana on vapaa
- ↳ Keskustelun kehittäminen
- Ford Tekniikka
- ↳ Alusta
- ↳ Kori & sisusta
- ↳ Autohifi
- ↳ Autosähkö
- ↳ Tekniikka
- Malli ryhmät ja sivustot
- ↳ Transitmiehet
- ↳ Yleistä keskustelua transiteista
- ↳ Apua ongelmiin
- ↳ Transit projektit
- ↳ Cortina Club
- ↳ Consul & Granada
- ↳ ANGLIA Club
- ↳ FordMclub
- ↳ Ford-freak
- ↳ Ford-freak overdrive foorum
- ↳ Taunus club foorum
- ↳ Cosworthrsclub / CRSC foorumi
- ↳ Fmoc
- Kaupalliset alueet
- ↳ -Tarjouksia yhteistyökumppaneilta-
- ↳ Ostetaan ja Myydään ajoneuvot
- ↳ Ostetaan ja Myydään varaosat / Tarvikkeet
- ↳ Ostetaan ja Myydään Klassikkot / Tarvikkeet
- ↳ Autoiluun liittymättömät Osto- ja Myynti-ilmoitukset
- ↳ Lahjoitetaan