Koiranluut ja kallistuksenvakaajan kumilaakerit vaihdettu, ja jälkimmäiset ovat "tiiviit" vaikka vakaaja onkin hieman kulunut. Laitoin 16mm kumit ja tanko on 18mm.. Mutta prkl kyllä se kolisee vieläkin, sivuttais-keinahduksissa rajummin kurvaillessa ja teräviin kuoppiin ja hidasteisiin ajaessa. Pitäiskö tuo viedä jonnekkin hoitoon vai mitä tekis?
Käsipelillä renkuttelemalla ei mitään kolinaa tahi väljää saa esille, mutta nuo olisko sitten pitkittäiset tukivarret(?) jotka lähtevät takapyörän kohilta eteenpäin tuntuvat melko muljuilta kun niitä käsin kääntelee, pitäiskö niiden olla kovinkin timmit vai onko normaalia että niitä saa käänneltyä melkosen helposti?
Mondeo MKII takapää kolisee
Re: Mondeo MKII takapää kolisee
Itsellä samat oireet MK3 farkussa. Koiranluita ei ole vaihdettu kyllä aikoihin, mutta en tiedä onko niissä vikaa. Vakaajasta ääni saattaisi lähteä. Mikäli saat ongelman korjattua, niin laita vinkit näkyviin.
Mondeo 2.5 V6 Wagon -02
Re: Mondeo MKII takapää kolisee
Mitä tulee MK3 Mondeo farmarin takapään kolinaan niin omasta -01 Mondeosta kyseisen kolinan syytä etsittiin kissojen ja koirien kanssa, ja syyksi osoittautui muoviset läpyskät takaovien alla (alustassa). Kolinat korjaantuivat aluksi laittamalla ne helmaan parilla ruuvilla kiinni, mutta viimeiset kymppitonnit on taas ollut aikamoista klapinaa/kolinaa. Tästä syystä tutkinkin taas hiljattain auton takapäätä, ja tulin siihen tulokseen että klapina tulee noista mainituista muoviläpysköistä ja/tai takasisälokasuojista, jotka ovat myös muovia. Koska väljää ei mistään ole löytynyt, niin auton on annettu kolista, eipä siitä hirveästi ole haittaa. Ja kertoopa myös valehtelematta jotain siitä laadusta, jolla auto on valmistettu/viimeistelty.
Todettakoon vielä, että kyseisestä kolinasta valitettiin moneen kertaan takuuaikana paikalliseen merkkihuoltoon, mutta mitään vikaa ei koskaan löytynyt. Tästä(kin) opin että huoltofirmoissa asioidessa täytyy aina itse tietää tietää mikä autossa on vikana ja kaiken lisäksi olla tarpeeksi "kovanaama" jos haluaa saada vian korjattua takuun puitteissa.
Todettakoon vielä, että kyseisestä kolinasta valitettiin moneen kertaan takuuaikana paikalliseen merkkihuoltoon, mutta mitään vikaa ei koskaan löytynyt. Tästä(kin) opin että huoltofirmoissa asioidessa täytyy aina itse tietää tietää mikä autossa on vikana ja kaiken lisäksi olla tarpeeksi "kovanaama" jos haluaa saada vian korjattua takuun puitteissa.
Re: Mondeo MKII takapää kolisee
Tuo kuulostaisi muuten hyvinkin lohdulliselta, mutta viime talvena oikea takapää oli kivikova alle -10 asteen lämpötiloissa. Joten tuskin on kyse muovisesta suojuksesta. Tai sitten siellä on parikin kipua samaan aikaan.
Tarkistan kyllä tuon suojan kolinan huomenissa.
Tarkistan kyllä tuon suojan kolinan huomenissa.
Mondeo 2.5 V6 Wagon -02
Re: Mondeo MKII takapää kolisee
Mulla nuo kolinat on sen verran metallisia, että tuskin mistään muoveista lähtee ja niin uskomattomalta kuin se kuulostaakin, niin sateella kolisee PALJON enemmän kuin kuivalla kelillä. Eihän tommosta kehtaa edes mihinkään korjaamolle mennä sanomaan, laittavat vielä pakkopaitaan ja toimittavat pakkohoitoon.. Noh tämmöstä se on foorttimiehen elämä.
Re: Mondeo MKII takapää kolisee
sedanin / hb:n takaiskareiden yläpäässä on sellaiset peltilätkät joihin on vulkanoitu kartion muotoinen kumi; nämä lätkät eivät ole millään hyvällä tavalla ruostetta vastaan suojattuja.. Irrotin aikanaan mk1 sedanin takaiskareita, molemmilta puolin tuo läpyskä tuli pölynä pois.. Kannattaa siis ainakin kurkistaa ettei se ääni tule iskarin yläkiinnityksestä!
Re: Mondeo MKII takapää kolisee
Juu eli iskarin ylälautanen, itellä oli kans ihan ruosteessa kun keväällä vaihdoin iskarit.. Mut olihan ne jo 16 vuotta siellä töitä tehny ku oli alkuperäset..samiharju kirjoitti:sedanin / hb:n takaiskareiden yläpäässä on sellaiset peltilätkät joihin on vulkanoitu kartion muotoinen kumi; nämä lätkät eivät ole millään hyvällä tavalla ruostetta vastaan suojattuja.. Irrotin aikanaan mk1 sedanin takaiskareita, molemmilta puolin tuo läpyskä tuli pölynä pois.. Kannattaa siis ainakin kurkistaa ettei se ääni tule iskarin yläkiinnityksestä!
