Sivu 1/3
Madallusjouset
Lähetetty: 15 Helmi 2005 09:27
Kirjoittaja dohc-91
laitoin dohc sierraan -40mm madallusjouset (weitec) ja etupää laski sen mikä pitikin mutta takapää jäi aivan yhtä ylös kuin vakiojousilla
iskareina on sachs elikä ptäisköhän ne vaihtaa lyhyempiin.
Lähetetty: 15 Helmi 2005 16:03
Kirjoittaja Aaltonen
yli 35mm madalluksissa suositellaan iskareiden vaihtoa,,,
Lähetetty: 15 Helmi 2005 16:47
Kirjoittaja Krisse
Joo mutta kyllähän jousissa nyt joku häiriö on jos ei perä laskenut muka ollenkaan.
Lähetetty: 15 Helmi 2005 17:24
Kirjoittaja Kessi
Tai sitte oli vanhat "tehdaskorkeudessa" olevat jo niin väsähtäneet et näyttää sen takia siltä ettei madallusjouset pudottanu autoa luvattua määrää

! Tosin noissa weitecin jousissaki voi olla häikkää, ne kun ei laadultaan oo mitään parsta luokkaa.. Omaani kun weitecin -40mm alustan asensin niin ei Keula pudonnu ku 15mm ja perä 30mm, mut nyt se on jonkun verran tasottunu kun ovat jouset ja iskarit puolvuotta alla pyörineet

Lähetetty: 15 Helmi 2005 20:40
Kirjoittaja dohc-91
otin yhden takajousen pois ja oli yhtä pitkä kuin vanha jousi eikä vanhat jouset ollut alla kuin reilu puolvuotta mut täytyy kattoa rupeeko perä tippuu kun vähän päristelee

Lähetetty: 15 Helmi 2005 22:27
Kirjoittaja p3
jos niinku maalaisjärjellä ajattelee ( en ole tutustunu alustasarjoihin ) niin parempihan semmonen alkuperäisenmittanen jousi on, voi käyttää alkuperäisiä iskareita.
Lähetetty: 16 Helmi 2005 16:25
Kirjoittaja Kessi
Lähetetty: 16 Helmi 2005 16:35
Kirjoittaja zak69
Lähetetty: 16 Helmi 2005 16:41
Kirjoittaja VesQ
Ne "korotus" palikat mitkä tulee kierrejousen väliin niin vielä ymmärtää mutta ...
Lähetetty: 17 Helmi 2005 00:23
Kirjoittaja dohc-91
Lähetetty: 19 Helmi 2005 00:10
Kirjoittaja jone
Ennemmin vaikka laikkakone huutaan ja kieppi jousista pois tai sitte hitsipillillä vähän lämpöö niin kyllä laskee perä..

Lähetetty: 20 Helmi 2005 17:41
Kirjoittaja Jaakko85
jone kirjoitti:
Ennemmin vaikka laikkakone huutaan ja kieppi jousista pois tai sitte hitsipillillä vähän lämpöö niin kyllä laskee perä..

näin pilaat kätevästi uudet jouset.
Lähetetty: 20 Helmi 2005 23:24
Kirjoittaja jone
niimpä,mut ingman saa maidon maistumaan..

Lähetetty: 21 Helmi 2005 20:33
Kirjoittaja TeRoK
Mut eihän toi iskareiden pituus mitään vaikuta siihen että paljonko se madallussarja laskee. Sillä että yli -35mm madalluksissa suositellaan iskareiden vaihtoa tarkoitetaan sitä että kun niiden vakioiskareiden "lepokohta" muuttuu liikaa niin niiden elinikä lyhenee huomattavasti.
Lähetetty: 21 Helmi 2005 21:33
Kirjoittaja VesQ
ja lisäksi normaalimittaisilla iskareilla ja madallusjousilla käy niin että kun nostaa auton ylös (siten että renkaat roikkuu ilmassa) niin jousi "putoaa" välistä, koska iskarit "joustavat" liikaa ulos ja jouseen ei jää ollenkaan alkupuristusta, eli jousi ei pysy paikallaa. Ja sama pätee itsekatkastuihin normijousiin (laikkamadallus)
Hmm.. johan tuli vaikeasti selitettyä mutta kaikki vissiin ymmärsi

Lähetetty: 21 Helmi 2005 21:36
Kirjoittaja ZyaS
VesQ kirjoitti:ja lisäksi normaalimittaisilla iskareilla ja madallusjousilla käy niin että kun nostaa auton ylös (siten että renkaat roikkuu ilmassa) niin jousi "putoaa" välistä, koska iskarit "joustavat" liikaa ulos ja jouseen ei jää ollenkaan alkupuristusta, eli jousi ei pysy paikallaa. Ja sama pätee itsekatkastuisiin normijousiin (laikkamadallus)
Hmm.. johan tuli vaikeasti selitettyä mutta kaikki vissiin ymmärsi

Eipä ole aina näin!
joissain iskareissa pätee tää.. riippuu tietenkin iskarin joustovaroista ja jossain vaiheessahan se tukivarsikin stoppaa jonnekkin

Lähetetty: 21 Helmi 2005 21:47
Kirjoittaja p3
siitä jousen vapaasta pituudestahan se riippuu. elikkä täytyy sopia yhteen iskarin kans.
Lähetetty: 21 Helmi 2005 21:51
Kirjoittaja ZyaS
no siitäkin.. eli siis yhteenveto = iskarin joustovarat ja jousen vapaapituus vaikuttaa roikkuuko jousi pyörien ollessa ilmassa.
Lähetetty: 22 Helmi 2005 00:25
Kirjoittaja Rebo
jone kirjoitti:niimpä,mut ingman saa maidon maistumaan..

Noh noh, eipäs kehuta väärää merkkiä...

Lähetetty: 22 Helmi 2005 11:25
Kirjoittaja TeRoK
Tjaa. Eipä mulla ainakaan jousi vapaana pääse roikkumaan vaikka on noku(cosworth) iskarit ja -40mm madallus. Aika hemmetisti täytyy olla kyllä lyhyemmät jouset ennenkun niistä joustovara loppuu kesken. vakio jouset kun on vielä aika kovassa pännissä auton ollessa ilmassakin.
Lähetetty: 28 Helmi 2005 16:53
Kirjoittaja orion-1.6i
Onko kenelläkään tietoa että monta kierrosta pitäs ottaa orionista jousista pois että tulis semmonen noin -45mm madallus? Kyse siis mk3 orionista. Ensin ajattelin noita motonetin madallusjousia mutta eipä sitten kuitenkaan.. Ja mahtuskohan sillon 17" kiekot alle, ku jotenki orionissa 15" vanteet näyttää pieniltä.. Enkä tiedä pitäskö

vai

kun noita 13" peltivanteita joutuu kattomaan mitkä siinä nyt alla on.. Semmosia Miglian Spidereitä oon haaveillu josko sitten semmoset raaskis joskus hommata..

Lähetetty: 28 Helmi 2005 19:55
Kirjoittaja Jaakko85
orion-1.6i kirjoitti:Onko kenelläkään tietoa että monta kierrosta pitäs ottaa orionista jousista pois että tulis semmonen noin -45mm madallus? Kyse siis mk3 orionista. Ensin ajattelin noita motonetin madallusjousia mutta eipä sitten kuitenkaan.. Ja mahtuskohan sillon 17" kiekot alle, ku jotenki orionissa 15" vanteet näyttää pieniltä.. Enkä tiedä pitäskö

vai

kun noita 13" peltivanteita joutuu kattomaan mitkä siinä nyt alla on.. Semmosia Miglian Spidereitä oon haaveillu josko sitten semmoset raaskis joskus hommata..

n. 2,5-3 kierrosta
ja motonetin jouset on lesjöfors
Lähetetty: 28 Helmi 2005 20:58
Kirjoittaja TeRoK
Mutta sitte kun noita noku jousia alkaa lyhentelemää niin kannattaa muistaa, että se jousen jäykkyys on edelleen noku. Eli varmasti alkaa raapimaan lokareihin.
Lähetetty: 01 Maalis 2005 04:04
Kirjoittaja Jaakko85
jaa no ei mulla ainakaan escortissa alkanut raapimaan, tiedä sitten

Lähetetty: 01 Maalis 2005 16:15
Kirjoittaja orion-1.6i
Jaakko85 kirjoitti:jaa no ei mulla ainakaan escortissa alkanut raapimaan, tiedä sitten

Minkäs mallin escon omistat, ja paljon tuolla 2,5-3 kierroksella tippuu? Ja pitääkö etu- ja takajousista ottaa saman verran?