Onkohan helma ruoste enää korjattavissa?
Onkohan helma ruoste enää korjattavissa?
Moi,
-97 farmari mondeon lokarit yms. on päässeet ruostumaan pahemman kerran. Onkohan nämä enää korjattavissa? Varmaan pitää hioo kaikki ruosteet pois, mutta pitää täyttää jollain massalla, kun "kuopat" alkaa olemaan aika isoja?
-97 farmari mondeon lokarit yms. on päässeet ruostumaan pahemman kerran. Onkohan nämä enää korjattavissa? Varmaan pitää hioo kaikki ruosteet pois, mutta pitää täyttää jollain massalla, kun "kuopat" alkaa olemaan aika isoja?
Re: Onkohan helma ruoste enää korjattavissa?
En tuota kyllä enää lähtisi millään kiteillä tai tököteillä korjaamaan. Pari reikää saanee vielä joksikin aikaa piiloon, mutta tuo tarvitsisi uuden lokasuojankaaren kun ei ole näköjään enää ehjää paikkaa mihin kitti kiinnittyisi. Kaari löytynee korjauspalana, jonka ammattilainen hitsaa kiinni kenties jopa kohtuukustannuksin. Tämä toki vain oma mielipiteeni.
Omaan kotterooni ei valitettavasti saa korjauspalaa, joten oli "pakko" kikkailla kittien kanssa...
Omaan kotterooni ei valitettavasti saa korjauspalaa, joten oli "pakko" kikkailla kittien kanssa...
Re: Onkohan helma ruoste enää korjattavissa?
Niin kyllä, tuon massan nimi on tässä tapauksessa pelti ja hitsisauma
Kuga PHEV
Re: Onkohan helma ruoste enää korjattavissa?
Sen siitä saa kun lykää projektia. Toissakesänä olisi varmaan vielä menny hiomalla.
Pitänee alkaa etsimään uutta lokasuojaa
Kiitos vastauksista!
Pitänee alkaa etsimään uutta lokasuojaa
Kiitos vastauksista!
Re: Onkohan helma ruoste enää korjattavissa?
Lokasuojat ovat itseasiassa yllättävän halpoja yleisimpiin autoihin... Omasta mielestäni helpoin tapa laittaa uusi lokari on pulteilla. Pari reikää ja pultit läpi. Muistaa vain ruostesuojata reijätkin hyvin
http://corvettewoundedwarrior.blogspot.com/
Ei sillä auton merkillä niin väliä oo, kunhan se on Ford
Entiset:
-1.6 Escort -89
-1.6 cvh Sierra -90
Nykyset:
-2.6 Taunus 17M -70
Ei sillä auton merkillä niin väliä oo, kunhan se on Ford
Entiset:
-1.6 Escort -89
-1.6 cvh Sierra -90
Nykyset:
-2.6 Taunus 17M -70
Re: Onkohan helma ruoste enää korjattavissa?
Mä korjasin noi Sierrassa kolme vuotta sitten, kummatkin takakaaret:
- pyörä ja sisälokkari irti
- puskuri irti
- hiomalaikalla ruosteet ja haperot veke
- pitkäkuituista lasikuitumassaa ja ilmastointiteippiä taakse, ellei pysy kiinni
- pakkelia päälle
- hiontaa, pohjamaalia ja maalia, tohon vissiin vielä lakkaa
- aikaa meni mulla tuhertaessa yks päivä
...ihan hyvännäköinen ja toimii tänäänkin..., nyt keväällä, kun takahelman ja kaaren reunaa hitsautin kysyi hitsari, mitä vtun hesareita tänne kaaren taakse on tungettu, syttyy palamaan....
- pyörä ja sisälokkari irti
- puskuri irti
- hiomalaikalla ruosteet ja haperot veke
- pitkäkuituista lasikuitumassaa ja ilmastointiteippiä taakse, ellei pysy kiinni
- pakkelia päälle
- hiontaa, pohjamaalia ja maalia, tohon vissiin vielä lakkaa
- aikaa meni mulla tuhertaessa yks päivä
...ihan hyvännäköinen ja toimii tänäänkin..., nyt keväällä, kun takahelman ja kaaren reunaa hitsautin kysyi hitsari, mitä vtun hesareita tänne kaaren taakse on tungettu, syttyy palamaan....
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Re: Onkohan helma ruoste enää korjattavissa?
Miten on -97 päässyt tuohon kuntoon?
Tursas, onko tuollainen takakaarien lasikuitumassa + kittikorjaus miten kestävä? Itsellä on noiden laitto jossain vaiheessa edessä, koska takakaarien reunat kupruilee sieltä täältä.
Tursas, onko tuollainen takakaarien lasikuitumassa + kittikorjaus miten kestävä? Itsellä on noiden laitto jossain vaiheessa edessä, koska takakaarien reunat kupruilee sieltä täältä.
Re: Onkohan helma ruoste enää korjattavissa?
Kyllä se kestää uskomattoman hyvin, vuosia, jos pääsee ruosteen putsaa molemmin puolin kaarta puhtaaksi peltiin asti. Pitkäkuituinen lasikuitumassa pysyy pohjalla (ylhäällä) paremmin, tai lyhytkuituinen, kuin normi hieno kitti. Noihin kuvan kaariin pistaisin vaan ihan muovikittiä, helpompaa hioa.
Laittaa pikkasen kerrallaan massaa ja kun se jämähtää taas uutta, muuten se koko läjä tulee helposti alas. Tietty optimi on se, että poishiotun pellin tilalle sais alle uutta peltiä ja siihen vasta massaa.
Laittaa pikkasen kerrallaan massaa ja kun se jämähtää taas uutta, muuten se koko läjä tulee helposti alas. Tietty optimi on se, että poishiotun pellin tilalle sais alle uutta peltiä ja siihen vasta massaa.
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Re: Onkohan helma ruoste enää korjattavissa?
Riittääkö takakaarikorjaukseen että se alle tuleva pelti on "tiploteltu" kiinni niin että kestää tukevasti? Tietysti normiruostesuojamömmöt alle. Pysyykö muuten nuo massat hyvin jos pelti on maalattu ruosteenestopohjamaalilla tai sinkkimaalilla?tursas kirjoitti:Tietty optimi on se, että poishiotun pellin tilalle sais alle uutta peltiä ja siihen vasta massaa.
Re: Onkohan helma ruoste enää korjattavissa?
Voi tuo lasikuitu kestään muutaman vuoden mutta sen jälkeen kyllä kuplii uudestaan. Suosittelen lämpimästi tarttumaan hitsiin ja peltiin ja tekee kerralla kestävän. Kaikenhan saa pilalle jos ei tee pohjia kunnolla ja sen jälkeen suojaa kunnolla.
Re: Onkohan helma ruoste enää korjattavissa?
Tuohan riippuu siitä kuinka isoja ruostereikiä on! Kyllä pienet kolot voi peittää kitillä, mutta itse suosittelen käyttämään kaikenmaailman lasikuitu/muovikittien sijasta kemiallista metallia. On suhteellisen halpaa, helppo hioa ja paljon vahvempaa kuin kitti (kovettuessaan siitä tulee siis metallia...). Kuivaakin viidessä minuutissa.
Ja Heinämiehen kysymykseen vastaus, kyllä kitit tms. pysyy kiinni ruostepohjamaalissa/sinkkimaalissa, kunhan maali on varmasti kuivanut hyvin ja karhennettu hienolla hiekkapaperilla.
Ja Heinämiehen kysymykseen vastaus, kyllä kitit tms. pysyy kiinni ruostepohjamaalissa/sinkkimaalissa, kunhan maali on varmasti kuivanut hyvin ja karhennettu hienolla hiekkapaperilla.
http://corvettewoundedwarrior.blogspot.com/
Ei sillä auton merkillä niin väliä oo, kunhan se on Ford
Entiset:
-1.6 Escort -89
-1.6 cvh Sierra -90
Nykyset:
-2.6 Taunus 17M -70
Ei sillä auton merkillä niin väliä oo, kunhan se on Ford
Entiset:
-1.6 Escort -89
-1.6 cvh Sierra -90
Nykyset:
-2.6 Taunus 17M -70
Re: Onkohan helma ruoste enää korjattavissa?
Ainakin Biltsun metallikitti on nimensämukaisesti helvetin kovaa kuivuttuaan, hyvä niin ei siinä mitään, mutta hionta on sitten työläämpää kuin muovikiteissä ja laikat loppuu äkkiä kesken.. 8)
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Re: Onkohan helma ruoste enää korjattavissa?
Ei haittaa... laikat on kuitenkin edullisia .tursas kirjoitti:Ainakin Biltsun metallikitti on nimensämukaisesti helvetin kovaa kuivuttuaan, hyvä niin ei siinä mitään, mutta hionta on sitten työläämpää kuin muovikiteissä ja laikat loppuu äkkiä kesken.. 8)
Re: Onkohan helma ruoste enää korjattavissa?
Mitähän shaissea sä oot ostanu Mä ostin tarjoustalosta sellasen keltasen tuubin, sitä pystyy hiomaan ihan hiomapaperilla.
http://corvettewoundedwarrior.blogspot.com/
Ei sillä auton merkillä niin väliä oo, kunhan se on Ford
Entiset:
-1.6 Escort -89
-1.6 cvh Sierra -90
Nykyset:
-2.6 Taunus 17M -70
Ei sillä auton merkillä niin väliä oo, kunhan se on Ford
Entiset:
-1.6 Escort -89
-1.6 cvh Sierra -90
Nykyset:
-2.6 Taunus 17M -70
Re: Onkohan helma ruoste enää korjattavissa?
Ostin kerran tommosta, kovaa on, ei pysy muovissa, en suosittele tähän tarkoitukseen, laikka alkaa syömään sen ympäristöä ennemmin kuin itse täytettä, mutta sitä vedetään mitä kaapista löytyy, parempaa kuitenkin, kuin ei mitään, nää ei muutenkaan ainakaan Sierrassa kuulu koritakuun piiriin :Beornegar kirjoitti:Mitähän shaissea sä oot ostanu Mä ostin tarjoustalosta sellasen keltasen tuubin, sitä pystyy hiomaan ihan hiomapaperilla.
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... ryhmaid=68
Olikos se tarjoustalon tuubi kakskomponenttiainetta ?
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Re: Onkohan helma ruoste enää korjattavissa?
Nyt en kyllä tähän hätään muista... Täytyy katsoa jahka meen hallille. On muuten mahtavaa ainetta, käyttöohjeessa sanotaan että kuivumisaika (n.+20 asteessa) on viisi minuuttia, riippumatta kerrospaksuudesta Vois jenkkilän tyyliin vetää parikymmen senttisen kerroksen ja kokeilla onko kuivunu viidessä minuutissa, jossei oo, niin eikun firma raastupaan
http://corvettewoundedwarrior.blogspot.com/
Ei sillä auton merkillä niin väliä oo, kunhan se on Ford
Entiset:
-1.6 Escort -89
-1.6 cvh Sierra -90
Nykyset:
-2.6 Taunus 17M -70
Ei sillä auton merkillä niin väliä oo, kunhan se on Ford
Entiset:
-1.6 Escort -89
-1.6 cvh Sierra -90
Nykyset:
-2.6 Taunus 17M -70
Re: Onkohan helma ruoste enää korjattavissa?
Onkohan Motonetissä jotain vastaavaa?tursas kirjoitti:Ainakin Biltsun metallikitti on nimensämukaisesti helvetin kovaa kuivuttuaan, hyvä niin ei siinä mitään, mutta hionta on sitten työläämpää kuin muovikiteissä ja laikat loppuu äkkiä kesken.. 8)
Re: Onkohan helma ruoste enää korjattavissa?
Kyllä sieltä varmaan löytyy.
Kittejä on kyllä joka lähtöön, kun näitä vähän Googlettaa:
lasikuitukitti
hiilikuitukitti
muovikitti
metallikitti
Taitaa joka liikkeellä ja tekijällä olla omat kittinsä ja kaikkien käyttöohjeessa ne käy kaikkeen maholliseen.
Kittejä on kyllä joka lähtöön, kun näitä vähän Googlettaa:
lasikuitukitti
hiilikuitukitti
muovikitti
metallikitti
Taitaa joka liikkeellä ja tekijällä olla omat kittinsä ja kaikkien käyttöohjeessa ne käy kaikkeen maholliseen.
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Re: Onkohan helma ruoste enää korjattavissa?
Kiitoksia kaikista kommenteista.
Himasta löytyy billteman metallikittiä jolla alunperinkin suunnittelin pahimpia kuoppia paikkalla. Pitääkö noi lokarit tosiaan irroittaa, kun alkaa paikkailemaan? Se menee amatööriltä vähän hankalaksi :/
Aattelin jos ois vaan hionu niin syvälle että pelti näkyy ja alkanu siitä paikkamaan. Puskurikorjauksen jäljiltä on vielä vajaa desi korin metallihohtomaalia tallessa ja sillä aattelin sitten paikata ja vetää spray lakan päälle.
Aika nopeasti meni muuten noin huonoon kuntoon. Vielä viime kesänä ruostetta oli huomattavasti vähemmän. Toissa kesänä paikkailin antennin ympäriltä ja ikkunan reunaa ja ne paikkaukset on pysyny tosi hyvin. Silloin riitti vaan hionta ja maalaus.
Himasta löytyy billteman metallikittiä jolla alunperinkin suunnittelin pahimpia kuoppia paikkalla. Pitääkö noi lokarit tosiaan irroittaa, kun alkaa paikkailemaan? Se menee amatööriltä vähän hankalaksi :/
Aattelin jos ois vaan hionu niin syvälle että pelti näkyy ja alkanu siitä paikkamaan. Puskurikorjauksen jäljiltä on vielä vajaa desi korin metallihohtomaalia tallessa ja sillä aattelin sitten paikata ja vetää spray lakan päälle.
Aika nopeasti meni muuten noin huonoon kuntoon. Vielä viime kesänä ruostetta oli huomattavasti vähemmän. Toissa kesänä paikkailin antennin ympäriltä ja ikkunan reunaa ja ne paikkaukset on pysyny tosi hyvin. Silloin riitti vaan hionta ja maalaus.
Re: Onkohan helma ruoste enää korjattavissa?
Ei sitä kokolokkaria, mä tarkotin irtomuovisisälokkaria jos on ja puskuri, niin on helpompi rälläköidä.., kait nekin voi olla paikoillaan, jos on vakaa käsi...
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Re: Onkohan helma ruoste enää korjattavissa?
Irroitappa sisustan paneelit tuolta lokarin kohdalta. Siellä on ihan varmasti ruostetta tuon lokarinkaaren kohdalla... Kannattaa korjata myös sieltä, ennenkuin ruoste syö tiensä taas läpi 8)
Wanhat Audit
Tekno / Tenho Ruohoranta
Tekno / Tenho Ruohoranta
Re: Onkohan helma ruoste enää korjattavissa?
Sisustan paneelit?
Kyseessä siis farmari ja takalokarit.
Jos takakontista puran sisustaa niin pitäisi päästä käsiksi lokareihin?
Mitä työkaluja yms. tarvitsen kun alan irroittamaan puskuria yms. ennen hiontaa?
Ajattelin perjantaina alkaa työstämään ja sitä ennen pitäisi hankkia kaikki tarvittavat sälät. En siis ymmärrä auton peltirakenteesta juuri mitään vaan vedän aika fiilis pohjalta
Takapuskuri on halki parista kohtaa ja sitähän voisi paikkailla samalla jos se pitää muutenkin irroittaa. Viikonloppuna olisi ainakin säät kohdallaan pihalla puuhastelulle 8)
Kyseessä siis farmari ja takalokarit.
Jos takakontista puran sisustaa niin pitäisi päästä käsiksi lokareihin?
Mitä työkaluja yms. tarvitsen kun alan irroittamaan puskuria yms. ennen hiontaa?
Ajattelin perjantaina alkaa työstämään ja sitä ennen pitäisi hankkia kaikki tarvittavat sälät. En siis ymmärrä auton peltirakenteesta juuri mitään vaan vedän aika fiilis pohjalta
Takapuskuri on halki parista kohtaa ja sitähän voisi paikkailla samalla jos se pitää muutenkin irroittaa. Viikonloppuna olisi ainakin säät kohdallaan pihalla puuhastelulle 8)
Re: Onkohan helma ruoste enää korjattavissa?
Jep. Eli irroita se sivumuovi/pahvi/paneeli/mikälie sieltä kontin sivusta, niin pitäisi lokasuoja näkyä.salama8 kirjoitti:Sisustan paneelit?
Kyseessä siis farmari ja takalokarit.
Jos takakontista puran sisustaa niin pitäisi päästä käsiksi lokareihin?
Se on yleensä Fordeissa semmoisilla "muovituteilla" jotka vaativat hieman voimaa irrotakseen. Lisäksi pari ruuvia voi olla jossain.
Eli kaikki tämmöiset siitä irti:
Wanhat Audit
Tekno / Tenho Ruohoranta
Tekno / Tenho Ruohoranta
Re: Onkohan helma ruoste enää korjattavissa?
Mä nyt en oo ihan satavarma Mondeoista, mutta oisko ne rungon ja puskurien osat aina kiinni Torxeilla (40 ?), eli niitä avaimia pitää olla...salama8 kirjoitti:Sisustan paneelit?
Kyseessä siis farmari ja takalokarit.
Jos takakontista puran sisustaa niin pitäisi päästä käsiksi lokareihin?
Mitä työkaluja yms. tarvitsen kun alan irroittamaan puskuria yms. ennen hiontaa?
Ajattelin perjantaina alkaa työstämään ja sitä ennen pitäisi hankkia kaikki tarvittavat sälät. En siis ymmärrä auton peltirakenteesta juuri mitään vaan vedän aika fiilis pohjalta
Takapuskuri on halki parista kohtaa ja sitähän voisi paikkailla samalla jos se pitää muutenkin irroittaa. Viikonloppuna olisi ainakin säät kohdallaan pihalla puuhastelulle 8)
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon