Sivu 1/1
-87 sierran alapallonivel
Lähetetty: 16 Kesä 2009 20:10
Kirjoittaja smabedo
elikkäs lupauduin vaihtamaan tuttavan autoon alapallonivelen että millanen homma on kyseessä?saako sen pelkän nivelen vaihdettua vai tarviko vaihtaa koko alatukivarsi?
Re: -87 sierran alapallonivel
Lähetetty: 16 Kesä 2009 23:08
Kirjoittaja mk1sierra
Alapallo ja tukivarsi on sierrassa yhtä puuta eli koko alatukivarsi vaihtoon, maksaa varaosaliikkeessa n.30€ Pallonivelen pieksät irti napa-asetelmasta, kall.vak iso mutteri irti ja tukivarren sisäpään pultti irti.. Helppo homma

Re: -87 sierran alapallonivel
Lähetetty: 18 Kesä 2009 19:01
Kirjoittaja smabedo
mk1sierra kirjoitti:Alapallo ja tukivarsi on sierrassa yhtä puuta eli koko alatukivarsi vaihtoon, maksaa varaosaliikkeessa n.30€ Pallonivelen pieksät irti napa-asetelmasta, kall.vak iso mutteri irti ja tukivarren sisäpään pultti irti.. Helppo homma

eli samanlainen systeemi kuin -89 escortissakin.
asiasta toiseen vikalista leimalle ko. autossa piteni seuraavanlaiseksi,apparin puolen etupyörän laakeri,jarruletkut edessä oikea/vasen ja vetarin kummi takana.
Re: -87 sierran alapallonivel
Lähetetty: 23 Kesä 2009 13:18
Kirjoittaja smabedo
entäpäs tuo etupyörän laakerin vaihto,tarviiko prässin vai ei.
Re: -87 sierran alapallonivel
Lähetetty: 23 Kesä 2009 14:27
Kirjoittaja mk1sierra
Ei välttämättä, ensimmäistä laakerikaulaa ei oikein prässillä saa irrotettua, vasta toisen. Uuden asennuksessa prässi ihan hyvä mut helposti menee vasarallakin. Eli sopiva tuurna ja vasara ja niillä sit naputtelet vanhat laakerikaulat pois, helpottaa jos saat navan ruuvipenkkiin kiinni. Ja sit vaikka niitä vanhoja laakerikauloja apuna käyttäen naputtelet uudet kaulat paikoilleen ja riittävästi vaseliiniä ja kartio osat heität paikoilleen. Sierrassa on siis kartiorullalaakerit eli ulkokouli ja kartiomainen rullaosa eri osaa. Toisin ku esim. mondeossa jonka etupyöränlaakeri on tavanomaisempi kuulalaakeri eli yhtä osaa joka ei kovin helposti ilman prässiä lähe
Ainakin omaan sierraan mitä oon etupyörän laakereita muutaman kerran vaihtanu nii ollu ihan yhtä helppoo kuin selostin

Re: -87 sierran alapallonivel
Lähetetty: 23 Kesä 2009 14:45
Kirjoittaja Aksu
Ilkein noista hommista on melkein tuo vetarin kumin vaihto. Se keleen peltikupin poi/takaisin laitto on syvältä.
Toivottavasti on pulttivetarit niin olisi piisofnakki.
Re: -87 sierran alapallonivel
Lähetetty: 23 Kesä 2009 19:53
Kirjoittaja smabedo
kiitoksia vastauksista ja tuo että sierrassa on kartiorullalaakerit on helpotus kun kerran tuli vaihdettua vaikeuksien kautta -84 golffiin etupyöränlaakeri ja se oli todella piukassa,en nyt tiedä sen virallista nimeä mutta se oli sellanen nyrkin levynen prässätty napaan kiinni koko matkalta ja varmistettu vielä sokilla. pulttivetari?????se sierra on kahden litran koneella että kummatko vetarit siinä sitten olis,että meneekö ne koneen koon mukaan vai minkä? itseä jännittää ainakin etujarrujen ilmausnippojen aukeaminen,tarttee varmaa käydä varuiksi ruiskimassa crceetä sinne.
Re: -87 sierran alapallonivel
Lähetetty: 23 Kesä 2009 21:31
Kirjoittaja mk1sierra
Varmaan tökättävät vetarit on..

Re: -87 sierran alapallonivel
Lähetetty: 23 Kesä 2009 21:56
Kirjoittaja Aksu
Niin siis jos vetarit on kiinni laipoissa pulteilla niin on huomattavasti helpompi vaihtaa ne vetarin kumit kun saa nivelen purettua pois ilman tappelua ja kumin vaihdettua sen jälkeen.
Mutta jos on tavalliset vetarit(niin kuin normi 2L yleensä) niin joutuu ensin poistamaan sen metallisen kupin sitä nivelen päältä että pääsee käsiksi sinne nivelen kiinnityken lukkorenkaaseen.
Ja hieman enemmän joutuu näkemään vaivaa että saa ne vetarit pois sieltä paikalta.
Re: -87 sierran alapallonivel
Lähetetty: 03 Syys 2010 12:32
Kirjoittaja Jarkko
onko noissa -90 4x4 sierroissa kanssa yhtenäinen tuo alapallonivel ja tukivarsi?

Re: -87 sierran alapallonivel
Lähetetty: 03 Syys 2010 17:31
Kirjoittaja Aksu
Jarkko kirjoitti:onko noissa -90 4x4 sierroissa kanssa yhtenäinen tuo alapallonivel ja tukivarsi?

On samalainen ja lähes 3 kertaa kalliimpi.
Re: -87 sierran alapallonivel
Lähetetty: 04 Syys 2010 12:27
Kirjoittaja Jarkko
Aksu kirjoitti:
On samalainen ja lähes 3 kertaa kalliimpi.
joo hintaa tuli jo kahteltua motonetin sivuilta

pakko vaan ostaa molemmille puolille uudet tukivarret kun tuli jo korjauskehotus katastuksessa vas ja oik alapalloista.