-87 sierran alapallonivel

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
smabedo
Viestit: 8
Liittynyt: 16 Kesä 2009 20:05

-87 sierran alapallonivel

Viesti Kirjoittaja smabedo »

elikkäs lupauduin vaihtamaan tuttavan autoon alapallonivelen että millanen homma on kyseessä?saako sen pelkän nivelen vaihdettua vai tarviko vaihtaa koko alatukivarsi?
mk1sierra
Viestit: 121
Liittynyt: 11 Syys 2008 23:04
Paikkakunta: Savo

Re: -87 sierran alapallonivel

Viesti Kirjoittaja mk1sierra »

Alapallo ja tukivarsi on sierrassa yhtä puuta eli koko alatukivarsi vaihtoon, maksaa varaosaliikkeessa n.30€ Pallonivelen pieksät irti napa-asetelmasta, kall.vak iso mutteri irti ja tukivarren sisäpään pultti irti.. Helppo homma :wink:
smabedo
Viestit: 8
Liittynyt: 16 Kesä 2009 20:05

Re: -87 sierran alapallonivel

Viesti Kirjoittaja smabedo »

mk1sierra kirjoitti:Alapallo ja tukivarsi on sierrassa yhtä puuta eli koko alatukivarsi vaihtoon, maksaa varaosaliikkeessa n.30€ Pallonivelen pieksät irti napa-asetelmasta, kall.vak iso mutteri irti ja tukivarren sisäpään pultti irti.. Helppo homma :wink:
eli samanlainen systeemi kuin -89 escortissakin.
asiasta toiseen vikalista leimalle ko. autossa piteni seuraavanlaiseksi,apparin puolen etupyörän laakeri,jarruletkut edessä oikea/vasen ja vetarin kummi takana.
smabedo
Viestit: 8
Liittynyt: 16 Kesä 2009 20:05

Re: -87 sierran alapallonivel

Viesti Kirjoittaja smabedo »

entäpäs tuo etupyörän laakerin vaihto,tarviiko prässin vai ei.
mk1sierra
Viestit: 121
Liittynyt: 11 Syys 2008 23:04
Paikkakunta: Savo

Re: -87 sierran alapallonivel

Viesti Kirjoittaja mk1sierra »

Ei välttämättä, ensimmäistä laakerikaulaa ei oikein prässillä saa irrotettua, vasta toisen. Uuden asennuksessa prässi ihan hyvä mut helposti menee vasarallakin. Eli sopiva tuurna ja vasara ja niillä sit naputtelet vanhat laakerikaulat pois, helpottaa jos saat navan ruuvipenkkiin kiinni. Ja sit vaikka niitä vanhoja laakerikauloja apuna käyttäen naputtelet uudet kaulat paikoilleen ja riittävästi vaseliiniä ja kartio osat heität paikoilleen. Sierrassa on siis kartiorullalaakerit eli ulkokouli ja kartiomainen rullaosa eri osaa. Toisin ku esim. mondeossa jonka etupyöränlaakeri on tavanomaisempi kuulalaakeri eli yhtä osaa joka ei kovin helposti ilman prässiä lähe :wink:

Ainakin omaan sierraan mitä oon etupyörän laakereita muutaman kerran vaihtanu nii ollu ihan yhtä helppoo kuin selostin :?
Aksu
Viestit: 1004
Liittynyt: 10 Helmi 2005 00:20

Re: -87 sierran alapallonivel

Viesti Kirjoittaja Aksu »

Ilkein noista hommista on melkein tuo vetarin kumin vaihto. Se keleen peltikupin poi/takaisin laitto on syvältä.
Toivottavasti on pulttivetarit niin olisi piisofnakki.
gti golo palloilija
smabedo
Viestit: 8
Liittynyt: 16 Kesä 2009 20:05

Re: -87 sierran alapallonivel

Viesti Kirjoittaja smabedo »

kiitoksia vastauksista ja tuo että sierrassa on kartiorullalaakerit on helpotus kun kerran tuli vaihdettua vaikeuksien kautta -84 golffiin etupyöränlaakeri ja se oli todella piukassa,en nyt tiedä sen virallista nimeä mutta se oli sellanen nyrkin levynen prässätty napaan kiinni koko matkalta ja varmistettu vielä sokilla. pulttivetari?????se sierra on kahden litran koneella että kummatko vetarit siinä sitten olis,että meneekö ne koneen koon mukaan vai minkä? itseä jännittää ainakin etujarrujen ilmausnippojen aukeaminen,tarttee varmaa käydä varuiksi ruiskimassa crceetä sinne.
mk1sierra
Viestit: 121
Liittynyt: 11 Syys 2008 23:04
Paikkakunta: Savo

Re: -87 sierran alapallonivel

Viesti Kirjoittaja mk1sierra »

Varmaan tökättävät vetarit on.. :wink:
Aksu
Viestit: 1004
Liittynyt: 10 Helmi 2005 00:20

Re: -87 sierran alapallonivel

Viesti Kirjoittaja Aksu »

Niin siis jos vetarit on kiinni laipoissa pulteilla niin on huomattavasti helpompi vaihtaa ne vetarin kumit kun saa nivelen purettua pois ilman tappelua ja kumin vaihdettua sen jälkeen.
Mutta jos on tavalliset vetarit(niin kuin normi 2L yleensä) niin joutuu ensin poistamaan sen metallisen kupin sitä nivelen päältä että pääsee käsiksi sinne nivelen kiinnityken lukkorenkaaseen.
Ja hieman enemmän joutuu näkemään vaivaa että saa ne vetarit pois sieltä paikalta.
gti golo palloilija
Jarkko
Viestit: 35
Liittynyt: 18 Joulu 2009 14:40
Paikkakunta: Kuopio

Re: -87 sierran alapallonivel

Viesti Kirjoittaja Jarkko »

onko noissa -90 4x4 sierroissa kanssa yhtenäinen tuo alapallonivel ja tukivarsi? :oops:
Aksu
Viestit: 1004
Liittynyt: 10 Helmi 2005 00:20

Re: -87 sierran alapallonivel

Viesti Kirjoittaja Aksu »

Jarkko kirjoitti:onko noissa -90 4x4 sierroissa kanssa yhtenäinen tuo alapallonivel ja tukivarsi? :oops:
On samalainen ja lähes 3 kertaa kalliimpi.
gti golo palloilija
Jarkko
Viestit: 35
Liittynyt: 18 Joulu 2009 14:40
Paikkakunta: Kuopio

Re: -87 sierran alapallonivel

Viesti Kirjoittaja Jarkko »

Aksu kirjoitti: On samalainen ja lähes 3 kertaa kalliimpi.
joo hintaa tuli jo kahteltua motonetin sivuilta :D pakko vaan ostaa molemmille puolille uudet tukivarret kun tuli jo korjauskehotus katastuksessa vas ja oik alapalloista.
Vastaa Viestiin