Pohjan palkkien hitsaaminen?

Pellit, puskurit, maalaus, ruostevauriot, verhoilu, penkit jne.
Billie
Viestit: 458
Liittynyt: 16 Helmi 2009 19:24

Pohjan palkkien hitsaaminen?

Viesti Kirjoittaja Billie »

Escortin perässä oikean puolen renkaan vieressä olevassa pituussuunnassa menevässä palkissa on 8x2cm reikä palkin alapuolella.

Mitä katsastusmiehet tuumaa kun siihen laittaa kunnon kokosen paikan päälle jostain 3mm pellistä, sitte vetää kunnolla jotain korikittiä päälle ja massaa kunnon mötti päälle?

Onko tämmönen palkkien hitsailu ensinnäkään sallittua ja kannaattako se?

Tosiaan ostin auton heinäkuussa 08 ja kattelin että olipas hyvissä pelleissä eskopoika vielä...ja kun hintakin oli halpa ni oli pakko ostaa...pohjakin näytti vasta massatulta kun vähän kyykein...ja tosiaan autoliikkeestä hain...ajelin autolla vuoden päivät oikeastaan ilman vikoja, kunnes viikko sitten rupesin pohjaa vähä tiiraamaan ku pitäs katsastaa nyt viikon päästä. meisselillä vähä tökein ensin kuskin jalkatilaan ja erityisesti helman puolelle....Jumankauta kaikki massat rapisi maahan ja KOKO sivu oli täysin märäntynyttä peltiä...saamarin edellinen omistaja oli vetäny umpiruosteen päällä massaa. siinä sitte purein koko sisustan ja hitsasin kauheen määrän uutta peltiä tilalle. mutta ei siinä mitään....apukuskin puoli oli vielä pahempi....ei kovin paljoo kyl naurattanu siinä vaihees. no tänään sain sisustan kasattua takaisin ja aattelin vilkasta sinne peräosaa vähä...."mjaa...täälon vähä pintaruostetta...putsaanpas kaikki kunnolla ja vedän massaa päälle". kunnes kokeilin piruuttani meisselillä yllämainittua palkkia. #¤#"%¤#(!¤!%!



edit. vastasittepa mitä tahansa esim. viä autos stenalle paaliin niin meinaan siltikin hitsata siihen palkkiin sen paikan 8)
2016 Focus RS
2006 Mondeo ST220
tursas
Viestit: 4111
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Pohjan palkkien hitsaaminen?

Viesti Kirjoittaja tursas »

Billie kirjoitti:Escortin perässä oikean puolen renkaan vieressä olevassa pituussuunnassa menevässä palkissa on 8x2cm reikä palkin alapuolella.
Mitä katsastusmiehet tuumaa kun siihen laittaa kunnon kokosen paikan päälle jostain 3mm pellistä, sitte vetää kunnolla jotain korikittiä päälle ja massaa kunnon mötti päälle?
Onko tämmönen palkkien hitsailu ensinnäkään sallittua ja kannaattako se?
Sillai niitä korjaillaan, rälläkällä puhtaaksi, paikka päälle hitsaten, rälläkällä sileeks, pakkeli ja pohjamaali, sitten massaa..., katsuria kiinnostaa lähinnä se, että se paikka on hitsattu (sauma näkyy) eikä liimattu sinne reiän päälle...
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Avatar
Foordson
Viestit: 1286
Liittynyt: 23 Huhti 2007 22:56

Re: Pohjan palkkien hitsaaminen?

Viesti Kirjoittaja Foordson »

Kun on pohjasta kyse niin miks se sauma pitäis siloitella ja pakkeloida ? Ei muuta kuin kunnon saumaa ja pohjamaali sekä massa päälle :wink:
tursas
Viestit: 4111
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Pohjan palkkien hitsaaminen?

Viesti Kirjoittaja tursas »

Foordson kirjoitti:Kun on pohjasta kyse niin miks se sauma pitäis siloitella ja pakkeloida ? Ei muuta kuin kunnon saumaa ja pohjamaali sekä massa päälle :wink:
Jotain ilmareikiä sinne jää aina, kun ei tässä mitään luakkahitsareita olla ja mäkin oon vaan apparina ollu, maakaapelia kiinnittämässä...
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Beornegar
Viestit: 351
Liittynyt: 27 Elo 2008 10:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Pohjan palkkien hitsaaminen?

Viesti Kirjoittaja Beornegar »

tursas kirjoitti: Jotain ilmareikiä sinne jää aina, kun ei tässä mitään luakkahitsareita olla ja mäkin oon vaan apparina ollu, maakaapelia kiinnittämässä...
Se pakkeli ei kyllä ole mitenkään hyvä vaihtoehto tohon hitsisaumojen ilmareikien paikkaukseen. Tuppaa tuo kitti olemaan niin huokoista että päästää kyllä kaiken veden lävitseen ja siitä edelleen hitsisaumaan. Ennemmin kannattaa tinata tuo sauma.
http://corvettewoundedwarrior.blogspot.com/
Ei sillä auton merkillä niin väliä oo, kunhan se on Ford

Entiset:
-1.6 Escort -89
-1.6 cvh Sierra -90
Nykyset:
-2.6 Taunus 17M -70
K A R I
Viestit: 225
Liittynyt: 03 Joulu 2008 00:20

Re: Pohjan palkkien hitsaaminen?

Viesti Kirjoittaja K A R I »

Jaa no onpa sitä aikoihin eletty!! Koskahan sitä kitti paikkoja on ruukattu jättää viimeistelemättä?? En mie ainakaan ole vielä nähäny etteikö niihin ois sutastu pohojaa ja pinta maalia pakkeloinnin jäläkeen :lol: kori massalahan ne tehtaalaki saumoja näkkyy viimeistelevän ja maalihan niihinki on pantu maalauksen yhteyesä!
Kellossa pitää olla viisarit ja auton vetää takaa
Beornegar
Viestit: 351
Liittynyt: 27 Elo 2008 10:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Pohjan palkkien hitsaaminen?

Viesti Kirjoittaja Beornegar »

Juu, mutta äkkiä tuo Suomen maantiesuola/hiekkapuhallus sen maalin sieltä pohjasta vie ja sitten vituttaa kun on uus reikä pohjassa. Alusta massa tietty kestää pidempään, mutta ei sekään ikuista ole.
http://corvettewoundedwarrior.blogspot.com/
Ei sillä auton merkillä niin väliä oo, kunhan se on Ford

Entiset:
-1.6 Escort -89
-1.6 cvh Sierra -90
Nykyset:
-2.6 Taunus 17M -70
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2548
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Pohjan palkkien hitsaaminen?

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

Miksei leikkaa/rälläköi vanhaa pehmeää kokonaan pois ja sitten hitsaa kokonaan uuden osan siihen...
Itse en harrasta mitään päälle liimaamista vaan poistan aina sen pehmeän...
Tietenkin kun itselle teen niin en halua tehdä samaa 2 vuoden päästä uudestaa.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Heinämies
Viestit: 348
Liittynyt: 04 Joulu 2008 21:05

Re: Pohjan palkkien hitsaaminen?

Viesti Kirjoittaja Heinämies »

Beornegar kirjoitti:Alusta massa tietty kestää pidempään, mutta ei sekään ikuista ole.
Mie juuri lisäsin alustamassaa noin vuosi sitten laitetun penkinkannakkeen kohtaan. Pikkasen oli yhdestä kohdasta rapissut pois. Laitoin varmuuden vuoksi suihkauksen Dinitrolia jotta mahdolliset alkavat ruosteet jää samantien siihen vaikka mitään ruosteeseen viittaavaa ei näkynyt. Pitää noita kyllä välillä seurata ja tarpeen tullen lisätä massaa. Miulla on spraypullossa suihkutettava massa, ei siis sitä "perinteistä" levitettävää mönjää. Saumahan tuossa on sisäpuolella ja se on silloin käsitelty ruosteenestopohjamaalilla sekä kotelonsuoja-aineella. En ole sittemmin kurkkinut maton alle, mutta en usko että siellä mitään "hälyttävää" on koska kosteutta ei ole päässyt mistään.
Vastaa Viestiin