Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa
Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa
Tästä topicista tulee varmaan melko pitkä kun työt edistyy, mutta tilanne tällä hetkellä seuraavanlainen; vasemmalta puolelta napa, laakeripukki ja vetari irroitettu. Jarru myös purettu kyseiseltä puolelta. Ongelma kuitenkin siinä, että miten käsijarruvaijeri irtoaa? Jarrukilvessä se ainakin ihan s_atanan tiukalla.. Kahvan päästäkin vaikuttaa jäävän piiloon kardaanin lomaan...
Neuvoja vailla, varmaan joku tehnyt ennenkin saman homman..?
Neuvoja vailla, varmaan joku tehnyt ennenkin saman homman..?
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa
^ ^ ^ ^ ^ ^
Ööö.. kukaan ei tiedä?
Ja sitten vielä aivan toisenlainen kyssäri. Olen hommaamassa järkihintaista -40mm madallussarjaa, mutta ongelma on siinä että taakse tulee näillä näkymin 4WD- cosan tukivarret, joten käykö noihin tukivarsiin perus- Sierran madallusvieterit? Vai pitääkä ostaa taakse eri jouset kuin eteen?
Ööö.. kukaan ei tiedä?
Ja sitten vielä aivan toisenlainen kyssäri. Olen hommaamassa järkihintaista -40mm madallussarjaa, mutta ongelma on siinä että taakse tulee näillä näkymin 4WD- cosan tukivarret, joten käykö noihin tukivarsiin perus- Sierran madallusvieterit? Vai pitääkä ostaa taakse eri jouset kuin eteen?

Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa
Se käsijarruvaijeri lähti ainakin 10" kilvestä irti jollain käännä 90 astetta / lukituslevy mysteerillä. En muista kumpi oli, mutta toimintaperiaate selviää, kun jaksaa putsata kiinnityksen kunnolla näkyviin. Ihan vetämällä se ei irtoa.
Vaijeri kannattaa katkaista kahteen osaan siitä haarasta kiertämällä se muovimutteri löysälle ja pujottamalla eteen kahvalle menevä vaijeri irti - vaijeri on siis tarkoituksella kaksiosainen eikä kahvan kiinnitykseen ole tarkoitus yleensä kajota. Kiinnitys vaijerin haaroituksessa on ihan pelkkä paikoilleen painettu tappi - muistaakseni. Tässäkin auttaa putsaus ennen voiman käytöä
4*4 Cosan takatukivarret ovat ihan vaihtokelpoiset, mutta muistaakseni niissä on iskunvaimentajan kiinnitys 12mm pultilla vakiomallien 10mm sijaan. Jousilautaset ovat kaikissa malleissa farkkuja lukuunottamatta identtiset. Tavalliseen malliin tarkoitetut madallusjouset pitäisi sopia paikoilleen.
Vaijeri kannattaa katkaista kahteen osaan siitä haarasta kiertämällä se muovimutteri löysälle ja pujottamalla eteen kahvalle menevä vaijeri irti - vaijeri on siis tarkoituksella kaksiosainen eikä kahvan kiinnitykseen ole tarkoitus yleensä kajota. Kiinnitys vaijerin haaroituksessa on ihan pelkkä paikoilleen painettu tappi - muistaakseni. Tässäkin auttaa putsaus ennen voiman käytöä

4*4 Cosan takatukivarret ovat ihan vaihtokelpoiset, mutta muistaakseni niissä on iskunvaimentajan kiinnitys 12mm pultilla vakiomallien 10mm sijaan. Jousilautaset ovat kaikissa malleissa farkkuja lukuunottamatta identtiset. Tavalliseen malliin tarkoitetut madallusjouset pitäisi sopia paikoilleen.
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa
Eli siis jos kässärin vaijerin uusii, niin vaihdetaan tuo takapyöriltä tuleva osuus vain? Tiedätkö onko helppo operaatio?JyriN kirjoitti:vaijeri on siis tarkoituksella kaksiosainen eikä kahvan kiinnitykseen ole tarkoitus yleensä kajota.
Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa
Jos vaijerin vaihtaa niin se on ytenäinen pyörästä-pyörään,valissä vain on U:n muotoinen levy joka tulee kiinni kahvan mekanismiin.Heinämies kirjoitti: Eli siis jos kässärin vaijerin uusii, niin vaihdetaan tuo takapyöriltä tuleva osuus vain? Tiedätkö onko helppo operaatio?
Kaikki sisältyy uuteen vaijeriin mitä tarvitsee laittaa.
Paitsi se tappi/sokka joka on siellä kardaanin yläpuolella mekanismissa kiinni.
gti golo palloilija
Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa
Juurikin noin, se uusittava kuorellinen pätkä on yksi ainoa osa. Ja homma on ihan helppo tehdä kun auton saa sen verran ylös, että mahtuu alle vähän räpeltämään. Jos tuo onnistui minulta, niin sen tekee kuka vaan
pikkuisen vaan kärsivällisyyttä putsata paikat ensin ja tutkia miten osat lähtee irti ilman väkivaltaa.

Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa
Pitääpä kattoa huomenna noita vaijereita.. Nyt kun alkaa kokoaminen olla lähellä, niin siitäkin riittää kysyttävää, koskien pultteja. Vanhoja en takaisin enää pane, eikä tässä mallissa sitä suositellakaan. Kiinnostaa tietää, saako esim. Fordilta uusia pulttisarjoja perän kiinnityksiin?
Vai ajaako rautakaupan mutterit ja kepit saman asian? Ja mikä lujuusluokan tulee olla jos joudun hyllytavarana ostaamaan pultteja?
Vai ajaako rautakaupan mutterit ja kepit saman asian? Ja mikä lujuusluokan tulee olla jos joudun hyllytavarana ostaamaan pultteja?
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa
En tiiä suapko foordilta pulttisarjaa mut vaikka saiskin nii ihan samanlaisia ku kaupasta ostetut mut 10x kalliimpia ja oottelet muutaman viikon..
Eiköhän se normi 8.8 lujuus sierraan riitä kun esim. joku 12 mm pultti ei ihan hevillä katkia.

Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa
OK. Pitää kysellä vaikka Berneristä sopivia pultteja, kun ei ihan Rapikselta kehtais..
Asiaan, sain vaijerit irti kilvistä, letkut tukivarsista. Seuraavaksi ryhdyin tietysti ottamaan tukivarsia irti, ja siitä tulikin kysyttävää. Availin jo mutterit varsien uloimmista/etummaisista päistä. Eräässä Alfamerina tunnetussa oppaassa puhutaan myös alalevynpulttien aukaisemisesta, mutta onko se tarpeen? Ja eikö apurunko ole noiden samojen pulttien varassa? Aikeena kun ei ole pudottaa länkirautaa...

Asiaan, sain vaijerit irti kilvistä, letkut tukivarsista. Seuraavaksi ryhdyin tietysti ottamaan tukivarsia irti, ja siitä tulikin kysyttävää. Availin jo mutterit varsien uloimmista/etummaisista päistä. Eräässä Alfamerina tunnetussa oppaassa puhutaan myös alalevynpulttien aukaisemisesta, mutta onko se tarpeen? Ja eikö apurunko ole noiden samojen pulttien varassa? Aikeena kun ei ole pudottaa länkirautaa...
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-
- Viestit: 1969
- Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa
Itse käytin kyllä vanhat pultit alustan osissa toiseen kertaan, eikä ollut mitään ongelmia, vaikka auto koki kaikenlaista väärinkäyttöä monta vuotta. Ja toinen asia on se, että käytän mieluummin noita vanhoja, kuin uusia 8.8 kovuuksisia, niitä älä laita missään tapauksessa, järjen käyttö sallittua näissäkin asioissa.. Orkkikset taitaa olla 12.9. Foordilta saa varmaan uusia pultteja jos tarvetta, eikä ne nyt varmasti niin kalliita ole. Kyllä noi erikoisemmat pituudet sun muut tekee sen, että varmasti maksaa pultteja myyvässä kaupassa nekin.
Mikä muuten on syynä siihen, että sun mielestä ei voi kasata vanhoilla pulteilla? Onko työkalut sellaiset, että vanhat ei lähteneet ehjänä irti?
Mikä muuten on syynä siihen, että sun mielestä ei voi kasata vanhoilla pulteilla? Onko työkalut sellaiset, että vanhat ei lähteneet ehjänä irti?
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa
Foordin pulteista ja muttereista itelä käsitys ja mitä purkanu et taitaapa olla samoja 8.8 mitä pultti kaupatki myy! Ainaki alatukivarren sisä pää oli orkkis 8.8 mistä meni jenga ni ei tullu mieleenkään marmori tiskiltä ensimmäisenä mennä kysymään niitä. Oli aavistuksen verran kalliita joku vuosi sitte ko kysyin vanahempaan taunukseen jotaki pultteja ni ois pitäny ostaa koko loova ja näkkyy koriaamon puolelaki olevan wyrtin laatikoita hyllysä.
Kellossa pitää olla viisarit ja auton vetää takaa
-
- Viestit: 1969
- Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa
Jaa. Itse oon saanut niitä ainakin ihan kappaleittain, ja omasta mielestä ainakin ihan sopivaan hintaan. Ja ovat ainakin sierroissa varmasti kovempaa matskua kuin 8.8..
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa
Tohtii olla et jostaki eri foordin marmori tiskiltä saa vielä edukkaastikki nuita pultteja yksittäinki! Kyllä kai sitä pittää luottaa nuihin pultti kaupan pultteihin ja muttereihinki yhtä laila ko nuihin alakuperäsiinki
ja kohtuus se kiristäesäki on jos ei momentila veä kiini
naksahtaahan se poikki 12.9 tai jenga menee jos naama punasena metrin jatkola kiristelee
Rosteri pultit ihan hyviä alustasa ni ei ainakaan ruostu mut toki vähän tyyriimpiäki ko normi tavara.



Kellossa pitää olla viisarit ja auton vetää takaa
Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa
Vanhat ei todellakaan ole kovin ehjiä... Ja se miksi pohdin aiemmin pulttien hankkimista rautakaupasta, johtui siitä etten tiennyt että niitä Foordilta vielä nykyään saa. Ei se nyt rahakysymys muutaman pultin osalta oleSierra2.3-16v kirjoitti: Mikä muuten on syynä siihen, että sun mielestä ei voi kasata vanhoilla pulteilla? Onko työkalut sellaiset, että vanhat ei lähteneet ehjänä irti?

Takaisin tuohon tukivarteen; mikä on siis sen alalevynpultin avaamisen merkitys?
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-
- Viestit: 1969
- Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa
Se itse länkirautahan ei ole kuin sillä yhdellä pitkällä pultilla kiinni, se levy, mikä on siinä länkiraudan kiinnityskohdan alla, on niillä kahdella pienemmällä. Kai siinä on vaan ajateltu sitä, että pudottamalla koko apurunkoa hieman alemmas, homma helpottuu. Kyllä mun mielestä toi koko homma olis helpompi, jos tipauttais koko apurungon alas.. 

1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa
Samalla joutuu tietysti vaihtamaan myös apurungonpuslat, mikä ei kovin helppoa ole. Ja toinen on se että jos tuo apurungón pultti katkeaa koriin niin silloin ollaan kusessa... 

Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa
[quote="duckworth
Takaisin tuohon tukivarteen; mikä on siis sen alalevynpultin avaamisen merkitys?[/quote]
Jaa, muistaakseni sinne helman ja länkiraudan väliin ei saa avainta pitämään pulttia paikoillaan ja vaikka saisikin, niin taisi olla niin päin, että pultti on vasten helmapeltiä eikä mahdu pois -> tukivarsi ei lähde irti. Irroittamalla elelevyn ja apurungon ison pultin, voi apurunkoa pudottaa sopivasti alas pultin tukivarren pultin irroittamiseksi.
Minäkin suosittelisin koko peräsetin pudottamista irti, jos sinulla on kunnon tunkki perän ja apurungon nostoa varten ja mielellään kaveri kääntämässä settiä kohdalleen samalla kun kierrät pultin kerrallaan kiinni. Yksin hallitunkin kanssa saa säätää hetken tuota paikoilleen
varsinkin kun apurungon kiinnikkeiden uretaanipuslat olivat hieman vakiokumeja korkeammat.
Minulla kävi tuuri, eikä apurungon kiinnityksen mikään kiinnikemutteri korkannut korin sisältä. Lutraa vaan kovasti irroitusöljyä ja anna vaikuttaa mielellään vaikkapuolipäivää / yön yli ennen irroitusta. Kori ei tältä kohtaa taida hengittää normaalisti vettä sisäänsä niin paljon kuin esim. etu tukivarren kiinnikkeet, joista molemmilta puolilta ylempi kiinnike korkkasi
Takaisin tuohon tukivarteen; mikä on siis sen alalevynpultin avaamisen merkitys?[/quote]
Jaa, muistaakseni sinne helman ja länkiraudan väliin ei saa avainta pitämään pulttia paikoillaan ja vaikka saisikin, niin taisi olla niin päin, että pultti on vasten helmapeltiä eikä mahdu pois -> tukivarsi ei lähde irti. Irroittamalla elelevyn ja apurungon ison pultin, voi apurunkoa pudottaa sopivasti alas pultin tukivarren pultin irroittamiseksi.
Minäkin suosittelisin koko peräsetin pudottamista irti, jos sinulla on kunnon tunkki perän ja apurungon nostoa varten ja mielellään kaveri kääntämässä settiä kohdalleen samalla kun kierrät pultin kerrallaan kiinni. Yksin hallitunkin kanssa saa säätää hetken tuota paikoilleen

Minulla kävi tuuri, eikä apurungon kiinnityksen mikään kiinnikemutteri korkannut korin sisältä. Lutraa vaan kovasti irroitusöljyä ja anna vaikuttaa mielellään vaikkapuolipäivää / yön yli ennen irroitusta. Kori ei tältä kohtaa taida hengittää normaalisti vettä sisäänsä niin paljon kuin esim. etu tukivarren kiinnikkeet, joista molemmilta puolilta ylempi kiinnike korkkasi

Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
-
- Viestit: 1969
- Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa
Aivan oikein Jyri N, se tukivarren ulompi pulttihan on juuri niin päin, että ei saa pois kun helma edessä.. kaikki ei tuu aina heti mieleen. Mullakaan ei ollut mitään ongelmia, ja yksin tipautin koko akseliston, ja kahdella hallitunkilla taiteilin sen takasin paikoilleen
Olihan siinä hommaa, sitä en kiellä.
PS. Ei ne apurungon puslat nyt kauhean pahat ole vaihtaa, tai vaihdattaa. putsaa sen apurungon vaan hyvin irtoruosteesta sieltä puslan kolosta, rasvaa jarruvaseliinilla, niin aika helposti se sinne lopsahtaa joko prässillä tai sitten rakentelee jonkun ulos/sisäänvetäjän joistain levyistä ja pultista ja mutterista.

PS. Ei ne apurungon puslat nyt kauhean pahat ole vaihtaa, tai vaihdattaa. putsaa sen apurungon vaan hyvin irtoruosteesta sieltä puslan kolosta, rasvaa jarruvaseliinilla, niin aika helposti se sinne lopsahtaa joko prässillä tai sitten rakentelee jonkun ulos/sisäänvetäjän joistain levyistä ja pultista ja mutterista.
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa
Nyt on apurunko tallin lattialla, ja puslien vaihto on entistäkin ajankohtaisempaa. Joku voisi selittää tai antaa vinkin kuinka tuo ulos vedin tarkalleen ottaen rakennetaan. Pusla poistetaan kaiketi ylös päin vetämällä?
Vanha apurunko näyttää hyväkuntoiselta, mutta nurkissa pyörii toinen mallia 4wd cossu, niin ajettelin laittaa sen. Pinta ruosteet olen siitä hionut pois, ja käsittelen sen sinkillä ja pohjamaalilla tänään. Kannattaako apurunkokin massata? Vanhaa en laita siksi, koska tukivarsien pultit ovat ruostuneet kiinni..
Ja vielä madallussarjoista.. Onko porukalla mitä kokemuksia Lesjöfors/Monroe jousi-/iskariyhdistelmästä? Onko auto samanlainen keinuva kirkkovene joka kulkee vain matalammalla?
Vanha apurunko näyttää hyväkuntoiselta, mutta nurkissa pyörii toinen mallia 4wd cossu, niin ajettelin laittaa sen. Pinta ruosteet olen siitä hionut pois, ja käsittelen sen sinkillä ja pohjamaalilla tänään. Kannattaako apurunkokin massata? Vanhaa en laita siksi, koska tukivarsien pultit ovat ruostuneet kiinni..
Ja vielä madallussarjoista.. Onko porukalla mitä kokemuksia Lesjöfors/Monroe jousi-/iskariyhdistelmästä? Onko auto samanlainen keinuva kirkkovene joka kulkee vain matalammalla?
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-
- Viestit: 1969
- Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa
Vanha pusla poistetaan alaspäin, eli sieltä suunnasta, mistä pulttikin tulee. Vanha pusla lähtee melko varmaan aika helposti pois ilman mitään vetimiä. Itse sain uudet puslat hyvin rasvattuina ja apurungosta irtoruosteet pois hioneena paikalleen kahden teräslevyn ja pultin ja mutterin kanssa, teräslevyihin keskelle reikä, teräslevyt molemmin puolin apurunkoa, pultilla tavallaan vetää sen puslan paikalleen kun sitä kiristää. Tarvii jotain muttereita tms sen yläpuolisen levyn alle, että siellä on tilaa puslan pullahtaa apurungosta esiin.
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa
Antakaapa ihan rehellinen arvio tekeekö noilla Lesjoförsin madallusjousilla mitään? Kävin Fixukselta kyselemässä, ja myyjä väitti että kyseisten -40mm madaltavien jousien kanssa ei tarvita vakiota jäykempiä iskareita..
Onko uskominen..? Olen tähän asti käsittänyt että vakio iskari tulee montussa pohjaan madallusjouten kanssa
Tilaus tulisi tehdä seuraavina päivinä joten pikaisille kannanotoille on tarvetta
_EDIT_ ja vielä, että pitääkö takana siis olla kuitenkin nelikon iskarit, kun tuviarret ovat 4wd cosasta peräisin?


Tilaus tulisi tehdä seuraavina päivinä joten pikaisille kannanotoille on tarvetta

_EDIT_ ja vielä, että pitääkö takana siis olla kuitenkin nelikon iskarit, kun tuviarret ovat 4wd cosasta peräisin?
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-
- Viestit: 1969
- Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa
Jos sulla on nelikon tukivarret takana, niin iskarin alapään kiinnitys on järeämpi kuin tavallisen. Eli taakse nelikkocossun iskari. Oon ajanut tollasilla lesjöforsin jousilla varustetulla sierralla, ja takapää tulee liian matalalle, perä jää roikkuun, ja kääntää takapyöriä liikaa vinoon samalla.
Lisäks oon todella monen auton kanssa todennut, että monroen iskarit ei oikein toimi madallusjousien kanssa, ainakaan sensatracit, tulee sellainen pompottava alusta. Itse sijoittaisin johonkoin kokonaiseen settiin, katsoppa vaikka rallyracen sivuilta.
Lisäks oon todella monen auton kanssa todennut, että monroen iskarit ei oikein toimi madallusjousien kanssa, ainakaan sensatracit, tulee sellainen pompottava alusta. Itse sijoittaisin johonkoin kokonaiseen settiin, katsoppa vaikka rallyracen sivuilta.
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa
Nyt akselin uudelleen asennus on kiinni enää muutamista pienistä osista. Mikäli en saa Fordilta uusia pultteja, niin kysyn mikä on vetarin peränlaippaan kiinnittävän pultin M-koko ja pituus?
Ja kannattaako taakse laittaa tavalliset puslat, ja huomaako edes polyuretaanipuslien vaikutusta ajettavuuteen, kun jousina ovat vain -40mm Lesjöforsit?
Ja kannattaako taakse laittaa tavalliset puslat, ja huomaako edes polyuretaanipuslien vaikutusta ajettavuuteen, kun jousina ovat vain -40mm Lesjöforsit?
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa
Mun mielestä pulteissa ei ollut vakio millikierre, mutta en todellakaan mitannut. Jos sinulla on nelikkocosan perä, niin se on sama kuin tuossa mulla (kuva), pultit ovat torx kannalla ja suuruusluokkaa 8*55mm. Kannattaa myös huomata, että laipan kiinnityksessä on 6 pulttia ja aina pareittain kahden välissä on semmoinen tukilevy. Näkyy vähän huonosti tuosta kuvasta, mutta koita tihrustaaduckworth kirjoitti:Nyt akselin uudelleen asennus on kiinni enää muutamista pienistä osista. Mikäli en saa Fordilta uusia pultteja, niin kysyn mikä on vetarin peränlaippaan kiinnittävän pultin M-koko ja pituus?
Ja kannattaako taakse laittaa tavalliset puslat, ja huomaako edes polyuretaanipuslien vaikutusta ajettavuuteen, kun jousina ovat vain -40mm Lesjöforsit?

Uretaanipuslat tuntuvat varmasti ajossa ja herkkäkorvaiset kuulevat ne myös kasvaneena rengasmeluna. Valitettavasti ajossa tuntuu kuitenkin enemmän tuo madallus, mikä ei todellakaan tee Sierran takapyörien kulmille hyvää. En ole varma (voi olla urbaania legendaa), mutta cosan takatukivarsissa väitetään tällä internjetissä olevan hieman eri camber kulma, kuin vastaavissa vakiosierran osissa. Tämä olisi siitä syystä, että cosa on jo vakiona sen 20mm madallettu.
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
-
- Viestit: 1969
- Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa
Uretaanipuslat huomaat varmasti selvänä parannuksena ajossa, mutta mulla on varmaan jotenkin huono kuulo tai jotain muuta vikaa päässä, kun omassani en huomannut melutasossa minkäänlaista muutosta, enkä myöskään mitään värinöitä tms. lisääntyneen.. Mulla olikin Rally Racen keltaiset puslat. Ne jäykemmät varmaan lisääkin melua ja epämukavuutta, noita keltaisiahan ne mainostaa ns. kadulle sopivina.
Niitä vetarin pultteja sai vielä viimekesänä ainakin voortilta euron kpl, mutta ostin silti kaikki ruuviliikkeestä kuusiokoloina, ja 12.9 kovuudella. Ota yksi malliksi mukaan, on molemmissa päissä samat, eli tarvit 24 pulttia.
Niitä vetarin pultteja sai vielä viimekesänä ainakin voortilta euron kpl, mutta ostin silti kaikki ruuviliikkeestä kuusiokoloina, ja 12.9 kovuudella. Ota yksi malliksi mukaan, on molemmissa päissä samat, eli tarvit 24 pulttia.
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer