Pikku pikku ruostevaurio

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
Sierra2.3-16v
Viestit: 1969
Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Pikku pikku ruostevaurio

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

Se muovinen putki on puhallin kotelossa kiinni sellasella veemäsien tiukalla muovisella kiinnikkeellä, empäs nyt muista oliko siinä keskellä sellanen tappi, mikä piti painaa sisään, vaiko vaan vääntää se irti.. Tiukassa oli joka tapauksessa.

Koputtele se kardaanitunneli sitten tarkkaan siitä kohdasta mistä se alkaa nousta lattiasta ylös. Sieltä löytyy kanssa usein pehmeetä autoista joissa on noi penkin kiinnikkeet ja lattian reunat tuossa kunnossa.
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
Heinämies
Viestit: 348
Liittynyt: 04 Joulu 2008 21:05

Re: Pikku pikku ruostevaurio

Viesti Kirjoittaja Heinämies »

Nyt on laajoja kaistaleita peltiä poistettu, esim takajalkatilasta pohjan ja siitä nousevan takapenkin ym. rakenteiden sauman kohdalta apparin puolelta helmasta kardaanikotelon juureen. Tuo apparin etujalkatilan saumakohta on myös nyt poistettu helmasta kardaanikotelon juureen. Tarttisko välillä hitsata uutta peltiä tilalle ennen kuin poistelee lisää vai onko tuossa ongelmia kantavuuden suhteen?

Kuva Kuva

Nyt käyttelen rälläkkää aika tiukan linjan mukaan, eli vähänkin "epäselvät" kohdat saavat armotta kyytiä. Täydellistä en pysty tuosta tekemään mutta mahdollisimman lähelle on tarkoitus pyrkiä ja aikaa onneksi on ruhtinaallisesti :wink: . Kriittisellä silmällä katseltuna kohteita löytyy kyllä, eli ne jotka pitäisi laittaa "aikaisintaan parin-kolmen vuoden" jälkeen laitetaan nyt jotta ei tarvitse alkaa purkailemaan enää uudestaan.

Tämän projektin kun saan kunnialla päätökseen niin voi sanoa että osaan peltitöistä ainakin hieman :lol:
Beornegar
Viestit: 351
Liittynyt: 27 Elo 2008 10:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Pikku pikku ruostevaurio

Viesti Kirjoittaja Beornegar »

Melkein voisi sanoa että paras mahdollinen tapa/paikka harjoitella peltitöitä :wink: Tuolla pohjassa kun ei oo niin tarkkaa jos hitsisaumasta tulee vähän ruma, tai jos pelti ei oo ihan oikeen muotonen, kunhan tulee tiivis sauma.

Kyllä siitä hyvä tulee, hyvältä näyttääkin
http://corvettewoundedwarrior.blogspot.com/
Ei sillä auton merkillä niin väliä oo, kunhan se on Ford

Entiset:
-1.6 Escort -89
-1.6 cvh Sierra -90
Nykyset:
-2.6 Taunus 17M -70
Heinämies
Viestit: 348
Liittynyt: 04 Joulu 2008 21:05

Re: Pikku pikku ruostevaurio

Viesti Kirjoittaja Heinämies »

Vasemmassa kuvassa näkyvä muovitulppa lähti tietenkin irti kun raappasin bitumeita pois. Putsasin ja laitoin Bostikilla takaisin. Onko se riittävä kiinnitys vai onko noihin saatavilla tiukempia kumitulppia? Miten ootte saaneet tulpat pysymään paikoillaan ajossa ja kaikissa keleissä? Ei tuo Bostikilla laitettu järin tiukalta tunnu, toisaalta jos siihen on lopussa tarkoitus vetää muutaman millin kovettuva bitumikerros niin pitäähän se sen aloillaan.
tursas
Viestit: 4015
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Pikku pikku ruostevaurio

Viesti Kirjoittaja tursas »

Mä putsasin tulppien ympäristön ja ostin uudet tiukat kumitulpat Etolasta (20 senttiä kipale) helmat molemmin puolin peltiä, rasvaa väliin, pääasia, että pohja pysyy kuivana sisältä..., toiset tilkkii silikonilla ne kumien saumat...., alapuolellehan voi sutata alustamassaa...
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Heinämies
Viestit: 348
Liittynyt: 04 Joulu 2008 21:05

Re: Pikku pikku ruostevaurio

Viesti Kirjoittaja Heinämies »

Joo, mallikipale mukaan ja Etolaan! Tänks!!

Sitten mennään vähän tyhmempiin kysymyksiin.... Motonetissa eivät osanneet kertoa :roll: :

Mistä tuota pohjaan sopivaa peltiä saa? Onko se millaisena kokonaisuutena, eli pitääkö mitata paikat tarkastikin vai myykö ne standardikokoisia levyjä joista tehdään passelit?
tursas
Viestit: 4015
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Pikku pikku ruostevaurio

Viesti Kirjoittaja tursas »

Tuolla mun pajalla se kaveri on ostanu jostain semmosen 120 cm korkeen peltirullan, mistä se sitä peltiä peltisaksilla leikkailee enemmän tai vähemmän sopiviksi palasiksi. Pellin paksuudesta tai metallin koostumuksesta ei ole tietoa, rullan hinnoissa puhutaan kympeistä ei satkuista...
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Heinämies
Viestit: 348
Liittynyt: 04 Joulu 2008 21:05

Re: Pikku pikku ruostevaurio

Viesti Kirjoittaja Heinämies »

Rautakaupasta osasivat opastaa paikalliseen metalliliikkeeseen, josta sain metri kertaa kaksi kokoisen levyn yksimillistä peltiä. Ei ollut saatavissa pienempää mutta 27 € lienee kohtuullinen hinta. Siinä riittää matskua harkkahitsauksiinkin. Lienee parasta hakea lisää täytelankaa myös.

Käykö uuden paikan päälle Mastonin pohjamaali, Dinitrol vai kantsisko siihen laittaa ihan jotain muuta? Tarkoitus on siis tehdä parasta A-ryhmää omien taitojen puitteissa, eli en halua että korjatut kohdat ruostuvat enää "koskaan".
Beornegar
Viestit: 351
Liittynyt: 27 Elo 2008 10:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Pikku pikku ruostevaurio

Viesti Kirjoittaja Beornegar »

Pohjaan kannattaa laittaa mahdollisimman paksua peltiä. Ja eihän siellä haittaa jossei ihan millilleen reijän kokonen oo, kunhan on isompi :wink: Mielestäni oli kyllä kova hinta pellistäsi, itse muistelisin ostaneeni kohtalaisen paksua peltiä viiden euron neliöhintaan...
Heinämies kirjoitti:Käykö uuden paikan päälle Mastonin pohjamaali, Dinitrol vai kantsisko siihen laittaa ihan jotain muuta? Tarkoitus on siis tehdä parasta A-ryhmää omien taitojen puitteissa, eli en halua että korjatut kohdat ruostuvat enää "koskaan".
Mielestäni paras järjestys on sinkkimaali (motox Zn), pohjamaali ja bitumi/alustamassa.
http://corvettewoundedwarrior.blogspot.com/
Ei sillä auton merkillä niin väliä oo, kunhan se on Ford

Entiset:
-1.6 Escort -89
-1.6 cvh Sierra -90
Nykyset:
-2.6 Taunus 17M -70
Heinämies
Viestit: 348
Liittynyt: 04 Joulu 2008 21:05

Re: Pikku pikku ruostevaurio

Viesti Kirjoittaja Heinämies »

Ajattelin laittaa niin, että paikka päälle sisäpuolelta samoin sisäpuolelta hitsaus. Pohjan puolelta voi vetää sen jälkeen hiomalaikalla "reunat pois" niin että tulee jokseenkin tasainen... onko ok noin tehtynä?

Onko tuo Motox Zn siis tuotteen nimi? Mistä löytyy?

Tuosta hinnasta... täällä on vissiin kaikki niin kallista :lol: . Yksi jäätelöpallo jätskikioskillakin on 2,20 € :shock: .
Beornegar
Viestit: 351
Liittynyt: 27 Elo 2008 10:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Pikku pikku ruostevaurio

Viesti Kirjoittaja Beornegar »

Heinämies kirjoitti:Ajattelin laittaa niin, että paikka päälle sisäpuolelta samoin sisäpuolelta hitsaus. Pohjan puolelta voi vetää sen jälkeen hiomalaikalla "reunat pois" niin että tulee jokseenkin tasainen... onko ok noin tehtynä?

Onko tuo Motox Zn siis tuotteen nimi? Mistä löytyy?

Tuosta hinnasta... täällä on vissiin kaikki niin kallista :lol: . Yksi jäätelöpallo jätskikioskillakin on 2,20 € :shock: .

Hyvä konsti on juu. Se on siis Motoxin valmistama sinkkimaali. Pullon kyljessä on toi Zn logo. Saa ihan motonetistä, 9,90€/400ml
http://corvettewoundedwarrior.blogspot.com/
Ei sillä auton merkillä niin väliä oo, kunhan se on Ford

Entiset:
-1.6 Escort -89
-1.6 cvh Sierra -90
Nykyset:
-2.6 Taunus 17M -70
Heinämies
Viestit: 348
Liittynyt: 04 Joulu 2008 21:05

Re: Pikku pikku ruostevaurio

Viesti Kirjoittaja Heinämies »

Beornegar kirjoitti:Mielestäni paras järjestys on sinkkimaali (motox Zn), pohjamaali ja bitumi/alustamassa.
Käykö tämä sisäpuolelle sinkkimaalin ja pohjamaalin päälle?

http://www.biltema.fi (tuotenro 369211)
Beornegar
Viestit: 351
Liittynyt: 27 Elo 2008 10:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Pikku pikku ruostevaurio

Viesti Kirjoittaja Beornegar »

Eipä tossa mitään vikaakaan ole :D
http://corvettewoundedwarrior.blogspot.com/
Ei sillä auton merkillä niin väliä oo, kunhan se on Ford

Entiset:
-1.6 Escort -89
-1.6 cvh Sierra -90
Nykyset:
-2.6 Taunus 17M -70
Heinämies
Viestit: 348
Liittynyt: 04 Joulu 2008 21:05

Re: Pikku pikku ruostevaurio

Viesti Kirjoittaja Heinämies »

Apparin etujalkatila on nyt työn alla. Pohjapelti on todella paksu ja sen päällä on toinen ohuempi pelti. Näiden peltien väli on ilmeisen laajalti ruostunut ja olenkin ison kaistaleen vetäissyt huitsin nevadaan. Silti sitä tuntuu vain jatkuvan... onko toimenpide-ehdotuksia? Onko se vain armotta vedettävä pois vaikka koko hemmetin jalkatila vai pitääkö ottaa vain tuo päällispelti pois ja vetää vaikka hiomalaikalla ruosteet pois paksusta pohjapellistä jonka jälkeen uutta peltiä poistetun pintapellin tilalle?

Kuva

Jos poistan kaiken pellin, niin riittääkö tilalle vain tuota millistä peltiä iso paikka vai pitääkö vetää kaksi peltiä päällekkäin niihin kohtiin missä näin on ollutkin?
Heinämies
Viestit: 348
Liittynyt: 04 Joulu 2008 21:05

Re: Pikku pikku ruostevaurio

Viesti Kirjoittaja Heinämies »

Eka paikka on nyt paikallaan. Piti sitäkin fiksata kun onnistuin polttelemaan reikiä :oops: . Loppujen lopuksi sain sen kuitenkin tehtyä. Pohjasta piti pari kertaa sammutella syttynyttä alustamönjää mutta tulipaloilta vältyttiin :lol: . Ajattelin hoidella pohjan puolen sinkkimaali/pohjamaalikäsittelyn jälkeen kittaamalla sen tasaiseksi. Mitä tuohon kannattaisi laittaa? Olisiko ihan kemiallinen metalli? Hiotahan sitä luonnollisesti ei tarvi mutta nyt siinä on liikaa "piilopaikkoja" kuralle sun muulle. Vai riittääkö pelkkä alustamassa? Ilmeisesti pohjan kärtsähtäneet kohdat pitää poistaa ja käsitellä nekin...

Tuossa kuvaa saumasta ja pohjan puolelta.

Kuva Kuva Kuva

Niin.... pitäisikö tuo ei niin kaunis sauma tinata vai hioa tasaisemmaksi?
Beornegar
Viestit: 351
Liittynyt: 27 Elo 2008 10:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Pikku pikku ruostevaurio

Viesti Kirjoittaja Beornegar »

Tuolla auton alla näyttää saumassa olevan niin hyvät kolot, että kannattaa melkein hitsata sieltäkin, jos mahdollista. Tietysti sinkki, pohjamaali, kemiallinen metalli, pohjamaali, alustamassa on hyvä ratkaisu.
http://corvettewoundedwarrior.blogspot.com/
Ei sillä auton merkillä niin väliä oo, kunhan se on Ford

Entiset:
-1.6 Escort -89
-1.6 cvh Sierra -90
Nykyset:
-2.6 Taunus 17M -70
Heinämies
Viestit: 348
Liittynyt: 04 Joulu 2008 21:05

Re: Pikku pikku ruostevaurio

Viesti Kirjoittaja Heinämies »

En mie onnistu saamaan millään sitä niin tarkasti ettei koloja jäisi.

Eli siis kemiallisen metallin päälle laitetaan myös pohjamaali?
Heinämies
Viestit: 348
Liittynyt: 04 Joulu 2008 21:05

Re: Pikku pikku ruostevaurio

Viesti Kirjoittaja Heinämies »

Näin pilvihämyisenä myöhäisiltana tsekkasin taskulapun kanssa sauman tiiviyden. Valoa alta ja näkyykö mitä sisäpuolella... ja muutamasta kohdasta valotuikahdus näkyi. Kyseessä siis nuppineulan paksuisia "reikiä" muutama. Onko tuollaisilla mitään väliä, koska jäävät kaikkien "jälkihoitotilpehöörien" tilkitsemiksi, vai onko parempi pistää koordinaatit muistiin ja räkiä lisää noihin kohtiin?
Beornegar
Viestit: 351
Liittynyt: 27 Elo 2008 10:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Pikku pikku ruostevaurio

Viesti Kirjoittaja Beornegar »

Ruostehan ei kysele kolon suuruutta, kyllä se sinne iskee jos jättää suojaamatta. Parashan olisi saada kolot umpeen hitsaamalla tai tinaamalla. Jos tuntuu ettei ole mahdollista, niin sitten kunnon ruostesuojaus koloihin ja kemiallisella metallilla piiloon. Päälle pohjamaalia ja halutessaan vielä pintamaalia. Alustamassa joka tapauksessa.
http://corvettewoundedwarrior.blogspot.com/
Ei sillä auton merkillä niin väliä oo, kunhan se on Ford

Entiset:
-1.6 Escort -89
-1.6 cvh Sierra -90
Nykyset:
-2.6 Taunus 17M -70
Heinämies
Viestit: 348
Liittynyt: 04 Joulu 2008 21:05

Re: Pikku pikku ruostevaurio

Viesti Kirjoittaja Heinämies »

Väsäsin penkinkannakkeen kohtaan sauman myös alapuolelle, mutta oli se niin paljon hankalampaa... Tietty kun en saa autoa ylös niin asento menee välillä jo pilateksen puolelle :lol: . Alapuolelle tehty sauma oli sen verran rumaa jälkeä, että lienee tässä keississä parempi vetää saumat yläkautta ja tehdä viimeistely sinkkimaalilla ja kemiallisella metallilla. Sen jälkeen massan alle piiloon :wink: .

Tässä vaiheessa urakka on noin puolessavälissä. Etupää jalkatiloineen teettää töitä. Pelkästään apparin puolta rälläköin ja vääntelin ynnä kääntelin pari tuntia. Nyt sekin olisi paikkaa vaille, mutta jää huomiselle. Kardaanitunnelin kohta oli laajalti ruosteessa, mutta se alempi pelti lähti aika puhtaaksi hiomalla katkaisulaikalla. Teräsharjalaikka oli tuossa aika turha kapistus.

Mites tuo sinkkimaali? Neutraloiko se ruostetta, jos sitä jää jokunen molekyyli huomaamatta? Meinaan tuota kardaanikotelon peltiä... vaikka se aika kirkkaalta näyttääkin niin saattaa sinne johonkin olla jotain jäänyt. Kun hitsaan uudet päällispellit niin silloinhan se sinkkimaali tietty vähän lämpiää mutta sille ei kait mitään voi. Ei sitä laittamattakaan arvaa jättää.
Heinämies
Viestit: 348
Liittynyt: 04 Joulu 2008 21:05

Re: Pikku pikku ruostevaurio

Viesti Kirjoittaja Heinämies »

Tuli mieleen tällainen "oikotie".... :roll:

Kuten kuvassa näkyy, olen poistanut pintapeltiä ja kiillottanut tuota vahvaa pohjapeltiä kardaanitunnelin kohdalta.

Kuva

Mikä tuon pintapellin käytännön merkitys on? Tuli mieleen että jos ei sen kummempi, niin voisin rälläköidä vaikkapa tuohon bitumilevyn saumaan asti jolloin paljastuu taatusti kaikki mahdollinen ruoste. Tämän jälkeen kiillotus ja täts it! Syntyneen sauman voisi kitata tai vaikka hitsata ohuella kaistaleella umpeen. Näin säästyisi rutkasti aikaa helvetinmoinen paikkojen tekemisen ja niiden hitsaamisen vaiva. Kuljettajan puolelta joudun todennäköisesti poistamaan tuohon bitumilevyn rajaan asti pidemmältä matkalta.

Kertokaa tämän ratkaisun mahdollisuus / mielettömyys. Jos siitä ei olisi sen kummempaa haittaa niin itselle kun teen niin siihen tyytyisin :wink: .
Beornegar
Viestit: 351
Liittynyt: 27 Elo 2008 10:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Pikku pikku ruostevaurio

Viesti Kirjoittaja Beornegar »

Sinkkimaali ei neutralisoi ruostetta, estää vain uuden muodostumista. Kokeile vaikka sitä Rost Stopperia jos on epävarma olo, saitko kaiken ruosteen pois. Kuulemma ihan toimivaa kamaa, itse en ole kokeillut.

Tuohon peltiasiaan en osaa sanoa, että mikä pintapellin tarkoitus on. Tuskin se ainakaan kantava rakenne on, varmaankin vain tekemässä matkustamosta mukavan ja sileän? Pohjapelti sitten hoitaa sen tukevuuden ja vahvuuden. Joku tietävämpi saa varmistaa tässä tapauksessa.
http://corvettewoundedwarrior.blogspot.com/
Ei sillä auton merkillä niin väliä oo, kunhan se on Ford

Entiset:
-1.6 Escort -89
-1.6 cvh Sierra -90
Nykyset:
-2.6 Taunus 17M -70
Heinämies
Viestit: 348
Liittynyt: 04 Joulu 2008 21:05

Re: Pikku pikku ruostevaurio

Viesti Kirjoittaja Heinämies »

Poistin illalla vielä tuota pintapeltiä sen verran mitä tarvitsi ja rälläköin sen sellaiseen "sopivan pyöreään" muotoon. Näin ei ole liian "töksähtävän" näköinen. Pintapellin saa hyvin naputettua kardaanikotelon pintaan kiinni jos ei joistain kohdista jo olekin. Sen jälkeen tänään vielä hitsisauma ja se on hyvä :wink: . Vielä pitäisi jaksaa kuskinpuolelle samat toimenpiteet :wink: . Menee nopeammin kun tietää nyt miltä alalta ainakin joutuu ottamaan.

Rost Stopperin asemasta käy Dinitrol varmaan mainiosti. Maaliliikkeessä sanottiin että siinä on lisänä jokin komponentti mikä puuttuu monista ruosteen neutraloijista / pysäyttäjistä.
Heinämies
Viestit: 348
Liittynyt: 04 Joulu 2008 21:05

Re: Pikku pikku ruostevaurio

Viesti Kirjoittaja Heinämies »

Pitäisikö uusi paikka saada käsiteltyä sinkkimaalilla heti välittömästi, vai onko haittaa jos homma jää seuraavaan päivään? Apparin etujalkatilan laajat alueet ei menneet ihan kerralla valmiiksi eilen, vaan langan loputtua jäi hieman vaille. Yön aikana on ollut kosteutta tietysti mikä ainakin näin aamulla näkyy huuruna ikkunoissa. Uuteen metalliinhan tulee tosi helposti pintaruostetta... siis sitä mikä tosin lähteekin kun vaikka paperilla pyyhkäisee. Sisäpuolelle laitoin valmiiksi saaduille alueille sinkkimaalin heti töiden jälkeen, mutta pohjan puoli vaatii auton nostoa tunkilla ja alle ryömimistä. Se jäi iltamyöhäisellä tekemättä, lisäksi on tarkoitus tänään vetää vielä yksi kohta pohjankin puolelta koska hankalassa paikassa olevasta saumasta ei meinaa saada sisäkautta tiivistä.

Teräsharjalaikallahan pohjan puolen käyn läpi ennen kuin laitan sinkkimaalin, mutta jos tällaista aamukasteen synnyttämää "hämyruostetta" jää kuitenkin vaikkapa johonkin saumakohdan koloseen niin "hyytyykö" se sinkkimaalin alle vai alkaako prosessi elää saman tien? Jos tällaisesta kosteuden aiheuttamasta pintaruosteesta on epäilystä, niin onko parempi suihkaista saumakoloihin Dinitrolia ennen sinkkimaalia?
Beornegar
Viestit: 351
Liittynyt: 27 Elo 2008 10:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Pikku pikku ruostevaurio

Viesti Kirjoittaja Beornegar »

Kuten aiemmin sanoin, niin sinkkimaali ei pysäytä ruostetta mikäli se on jo alkanut. Jos on pienikin epäilys että on ruostetta jäänyt jonnekin, niin ruiskuttele sitä Dinitrolias (en vieläkään oikein tiedä mitä mönjää sulla on, eikös Dinitrol ole merkki? :o ). Vaikka pintaruosteen muodostuminen "oikeaksi" ruosteeksi voi viedä aikaa, niin joskus se kuitenkin tapahtuu.
http://corvettewoundedwarrior.blogspot.com/
Ei sillä auton merkillä niin väliä oo, kunhan se on Ford

Entiset:
-1.6 Escort -89
-1.6 cvh Sierra -90
Nykyset:
-2.6 Taunus 17M -70
Vastaa Viestiin