Napamutterina kitkamutteri

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
fiesta89
Viestit: 151
Liittynyt: 10 Huhti 2005 11:10

Napamutterina kitkamutteri

Viesti Kirjoittaja fiesta89 »

Fiesta -01 mallin takanavan mutterina on erikoisen näköinen mutteri, mutteri näyttää siltä että sen jokaisella kuudella sivulla on pyörimisen estävä peltinen lukituslipare. Lipareet eivät kuitenkaan ole sivuun taitettavia lukituslipareita, vaan kuuluvat mutteriin kiinteänä osana.

Itse purin takajarruja ja luulin että lukituslipareet kuuluu vääntää sivuun. Kaikki kuusi sivuun käännettyäni huomasin että mutteri lipareiden sisällä koostuu neljästä erillisestä ohuesta mutterista. Ekat kolme lähti hienosti mutta neljäs jäi tiukkaan kiinni, enkä käyttämälläni hylsyllä saanut neljättä auki koska hylsyn etureuna oli viistetty, eli ei ottanut kiinni ohueen mutteriin. Hain toisen hylsyn, jonka reunoja ei ollut niin voimakkaasti viistetty, ja sain mutterin onneksi lähtemään.

Kävin fordin tiskillä ja sanottiin että mutteri on kitkamutteri, ja sitä käytetään kuin tavallista mutteria vaikka näyttää oudolta. Mutteri on kooltaan 30mm, ja maksaa fordilla vajaat 12 euroa.

Näitä kitkamuttereita on käytetty luultavasti joissain muissakin malleissa. En ollut kuulemma ensimmäinen joka on vääntänyt lipareet sivuun ja rikkonut mutterin.

Nimimerkki J otti mutterin jo puheeksi toisessa aiheessa, (jarruremppaan liittyen pari kysymystä).
mk1sierra
Viestit: 121
Liittynyt: 11 Syys 2008 23:04
Paikkakunta: Savo

Re: Napamutterina kitkamutteri

Viesti Kirjoittaja mk1sierra »

Joo et oo ensimmäinen joka sen on hajottanu, 93 mondeossa oli semmonen.. :wink:
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Napamutterina kitkamutteri

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

hep.

Tunnustan. Entisestä mk2 mondeosta sain myös sen hajalle. :twisted:
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
fiesta89
Viestit: 151
Liittynyt: 10 Huhti 2005 11:10

Re: Napamutterina kitkamutteri

Viesti Kirjoittaja fiesta89 »

Mä luulen et näit muttereit on hajotettu paljonki, sen, takia laitoin ton jutunki et kaikkien ei tarttis maksaa oppirahoja.
J
Viestit: 93
Liittynyt: 05 Syys 2006 16:29

Re: Napamutterina kitkamutteri

Viesti Kirjoittaja J »

Kaipa mulla kävi siinä mielessä hyvä tuuri, kun laakeria vaihtaessa kävin ostamassa uuden laakerin ja siinä uuden laakerin mukana tuli uusi samanlainen mutteri, niin ensin tuli tutkittua sitä mitä siinä uuden laakerin mukana tuli ja sitten tuli se napamutteri ilman ihmettelyjä avattua.

Siinä mutterissa on kuulemma fordilla joku suositus ettei yli 5 kertaa käytettäisi samaa mutteria.
Että tekee vaikka viilalla pienen merkin siihen aina kun on avannu sen.
fiesta89
Viestit: 151
Liittynyt: 10 Huhti 2005 11:10

Re: Napamutterina kitkamutteri

Viesti Kirjoittaja fiesta89 »

Siinä mutterissa on kuulemma fordilla joku suositus ettei yli 5 kertaa käytettäisi samaa mutteria.
Että tekee vaikka viilalla pienen merkin siihen aina kun on avannu sen.

Ei pöllömpi idea.
Vastaa Viestiin