1,4 Mk4 Escortin viritys.

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Mastech
Viestit: 3
Liittynyt: 11 Touko 2009 13:55

1,4 Mk4 Escortin viritys.

Viesti Kirjoittaja Mastech »

Tekisi tässä mieli vähän virittää omaa escorttia ja kysyisin, etttä mikä olisi paras tapa nostaa tehoa? Mietin jos kantta laskisi ja kanavia viilaisi vähän, mutta mietityttää kuinka kone kestää jos kantta lasketaan. Turbotuskaan ei ole mikään mahdottomuus, mutta kuinka vaikeaa tämmöisen kaasari vehkeen turbotus sitten on? Onko tämän mallin esko myös helppo katsastaa turbolle, kun ei taida olla mikään vähäpäästöinen auto?
nestori
Viestit: 493
Liittynyt: 03 Helmi 2005 21:16
Paikkakunta: Joensuu

Re: 1,4 Mk4 Escortin viritys.

Viesti Kirjoittaja nestori »

Helpoin, yksinkertaisin, järkevin ja luultavasti halvin jne tapa on hankkia 1.6 cvh siihen, teho pomppaa samantien melkein 20hp. Jos enemmän haluaa tehoa, niin samantien koko 1.6 rs turbon tekniikka.

Voithan toki laskea kantta, viilata kanavat, vaihtaa nokka-akselin (ja samalla nostajat), jonka jälkeen sinulla on ongelmana saada ensinnäkin nokka ajoitettua kunnolla, sen jälkeen saada sopivasti bensaa sinne koneeseen, eli etsiä jostain oikean kokoiset suuttimet kaasariin tai vaihtaa esim. 1.6 cvh:n kaasari, jota varten taas pitää vaihtaa imusarja ja säveltää vivusto ja ryyppy toimimaan kunnolla... loputon kierre pieniä asioita :wink:

Mutta jos ihan vaan kokeilemisen halusta aikasi kuluksi teet, niin laske ihmeessä kantta ja porttaa kanavat + kiillota venttiileistä karstat pois ja hio seetit (vinkkejä esim. tuolta http://www.pumaracing.co.uk/CVH.htm) ja pistä läjään. Sittenhän sen näkee miten kestää :) Nuo 1.4 koneet on niin halpoja, että jos on vara höyläyttää kantta+ostaa uudet tiivisteet ja kannen pultit, niin on myös vara ostaa "uusi" kone. Itse kaupittelin vuosi sitten kantta ja lohkoa erillään 10€ / kpl, ja ei kelvannut kenellekkään, eli sopivassa raossa noita löytää ilmaiseksi.
Kuga PHEV
Mastech
Viestit: 3
Liittynyt: 11 Touko 2009 13:55

Re: 1,4 Mk4 Escortin viritys.

Viesti Kirjoittaja Mastech »

Jos tuon 1,6 koneen ostaisi, niin eihän muita muutoksia tarvitse muutoskatsastukseen tehdä?
nestori
Viestit: 493
Liittynyt: 03 Helmi 2005 21:16
Paikkakunta: Joensuu

Re: 1,4 Mk4 Escortin viritys.

Viesti Kirjoittaja nestori »

Taakse isommat jarrurummut muistaakseni, tosin voit tuurilla selvitä ilmankin jos käyt joltain tutulta katsastusasemalta kysymässä ennakkoon, mitä muutoksia he vaativat...
Kuga PHEV
koskar
Viestit: 334
Liittynyt: 21 Helmi 2005 19:09
Paikkakunta: Kurikka

Re: 1,4 Mk4 Escortin viritys.

Viesti Kirjoittaja koskar »

http://faq.ford77.ru/info/eng_escort_mk3_4.htm <- tuola tärkeimmät erot. Katsastuskonttorilta varmaan valmiiksikin löytyy vastaavat taulukot mistä katsoa (ja missä on S2 tiedot väärin/puutteelliset :mrgreen:). Itse vaihdoin 1.6 CVH -> 2.0 moniventtiilikone.
nestori
Viestit: 493
Liittynyt: 03 Helmi 2005 21:16
Paikkakunta: Joensuu

Re: 1,4 Mk4 Escortin viritys.

Viesti Kirjoittaja nestori »

Pitääkin mainita, että tähän mennessä kolmesta eri 1.4 cvh Orionista (Escortin "sisarmalli", tekniikaltaan pitäisi olla identtinen) on löytynyt edestä valmiiksi nuo jäähdytetyt jarrulaikat, joten jos Escortissa on sama homma (luulisin että on), niin tuon taulukon mukaan ei tarvitse mitään muutoksia jarruille :)
Kuga PHEV
Mastech
Viestit: 3
Liittynyt: 11 Touko 2009 13:55

Re: 1,4 Mk4 Escortin viritys.

Viesti Kirjoittaja Mastech »

Tuossa pihassa onkin yksi vähän kolaroitu 1,6 esko. Voisi lähtee halvalla kun ei vuoteen ole liikkunut.
Vastaa Viestiin