Tulppia olen yrittänyt irroittaa biltemasta hankitulla 16mm pitkävartisella tulppa-avaimella.
Millaisia tulppa-avaimia clubilaiset ovat käyttäneet ja paljonko uskaltaa voimaa käyttää, entä jos tulppa katkeaa ennen irtoamistaan...?

Jos tää oin sellanen missä on vaan sellanen T kahva siinä nii heitä mäelle. Niin pienellä kahvalla ei saa vääntövoimaa ja jos siihen askartelee vähän vipuvartta niin se nivel siinä avaimessa menee pas2. Pätee muihinkin tollasiin avaimiin kuin vain Biltemaan.hamatiju kirjoitti:Tulppia olen yrittänyt irroittaa biltemasta hankitulla 16mm pitkävartisella tulppa-avaimella.
Siinä se just onkin, kun sillä T-avaimella niitä ei myöskään saa väännettyä liian kireelle....Krisse kirjoitti: Jos tää oin sellanen missä on vaan sellanen T kahva siinä nii heitä mäelle. Niin pienellä kahvalla ei saa vääntövoimaa ja jos siihen askartelee vähän vipuvartta niin se nivel siinä avaimessa menee pas2. Pätee muihinkin tollasiin avaimiin kuin vain Biltemaan.
Veikkaampa että ihan oikealla tulppahylsyllä+vääntimellä lähtee helpostikin.
Ei kai kukaan niitä nyt ilman momenttiavainta paikalleen laitakkaantursas kirjoitti:Siinä se just onkin, kun sillä T-avaimella niitä ei myöskään saa väännettyä liian kireelle....
En mä ainakaan oo ikinä mitään momenttiavainta käyttäny.koskar kirjoitti: Ei kai kukaan niitä nyt ilman momenttiavainta paikalleen laitakkaan.
Sitä varmaan koskar tarkottikin, momentti näyttäis olevan Sierrassa 20-28 OHC, 18-33 CVH ja DOCH 15-21, eli väännetään tiukkaan, mutta ei liian kireelle... 8)Beornegar kirjoitti: En mä ainakaan oo ikinä mitään momenttiavainta käyttäny.
Hyvä, nyt voidaan nukkua rauhassa...hamatiju kirjoitti:Tulpat irtosivat täysin kivutta oikeanlaisella työkalulla![]()
Räikkävääntimellä ja oikeanlaisella sytytystulppa hylsyllä tosiaan homma onnistui, bilteman t-kahva avain virityksellä ei tulppiin saanut riittävästi vääntöä.
Kiitos hyvistä neuvoista jokaiselle ideoita tarjonneelle.