Sivu 1/1

Fiestan öljymöhnä

Lähetetty: 27 Helmi 2009 19:05
Kirjoittaja pepe
Kaverilla on tollanen 1.3 -96 vuoden fiesta ja se oli unohtanu vaihtaa siihen öljyt ja oli ajellu niillä jonkun 20-30tkm. Oli kuitenki lisäilly sen minkä tarvinnu. Nyt vaihdettiin uudet fordin omat öljyt ja suodatin, samalla huomasin, että öljykorkissa ja siinä korkille tulevassa putkessa oli sellasta kellertävää vaahto möhnää. Aateltiin et putsataan ja katotaan et vieläkö se sitä lisää ja olihan sitä tuplasti kun seuraavan kerran katottiin.

Jossain autoissa on ollu kansivikoja ja kun öljy ja jäähdytinneste sekottuu nii siitä tulis sellasta möhnää? Sanoin kaverillee että käyttää sitä korjaamolla, missä siihen autoon oli tehty vuos sitte nokka-akselin vaihto.
Asentaja sit sano et kuoha saattaa tulla jostain öljy tyypistä, mut miks fordin oma öljy sit kuohaa?
Ja kaverille oli sanottu et jos ei vaihdata öljyjä säännöllisesti eikä niitä putsata öljyn vaihto välillä niitä kuohia niin siks sitä on nyt sit enemmän. Mutta miten ne muka niitä kuohia saa putsattua koneen sisältä normaali öljyn vaihdon yhteydessä?
Että yrittääkö korjaaja nyt kusettaa vai miten yleistä tää öljyjen kuohaaminen on? Kun alkaa sitä kuohaa olee niin paljon että on kohta se öljyn täyttöputki tukossa.
Että onko nyt sitte kansivikaa autossa vai mistä sitä kuohaa tulee?
Auttakaa tietämätöntä. Kiitos!

Re: Fiestan öljymöhnä

Lähetetty: 27 Helmi 2009 21:07
Kirjoittaja Herkko
Voi olla,että ei siellä öljyt ole vaahtoiset.
Kosteus talvikelillä tiivistyy huohotinputkeen
ja öljykorkkiin.
Tälläisia tapauksia olen nähnyt,mitään varsinaista
vikaa ei ole.
Mitä kuluneempi kone,niin vaahtoa
esiintyy korkissa enemmän huohotuksen vuoksi.

Re: Fiestan öljymöhnä

Lähetetty: 27 Helmi 2009 21:29
Kirjoittaja emax
Jos autolla ajetaan vain pientä matkaa ja kaupunki ajoa niin se on mitä todennäköisimmin vain kondensio vettä.

Mineraali öljy vaahtoa eniten, täys synteettinen ei juurikaan.

Re: Fiestan öljymöhnä

Lähetetty: 27 Helmi 2009 23:35
Kirjoittaja pepe
Joo, kone ei oo kyllä ajettu vasta kun n.130tkm ja vielä nokka-akselikin vaihdettu kun korjaaja niin kehotti.. Öljyt on FORD Formula-E 5W30 taitaa olla täys synteettiset. Taitaa kaverilla olla paljon kaupunkiajoa, mutta viimeks ajo pidempää matkaa ja oli huomannu että möhnää tuli ainaki tuplasti enemmän kun kaupungissa ajettaessa. Tiiä sitte näistä.

Re: Fiestan öljymöhnä

Lähetetty: 28 Helmi 2009 00:03
Kirjoittaja Sierra2.3-16v
Fordin formula E 5w30 on kylläkin mineraaliöljy. Johtunee toisaan kondensiosta ja huohotuksesta, kuten herkko epäilikin.. Jos öljyn mittatikusta katsoessa öljy on oikean väristä, niin ei muuta kun kovaa ajoo.

Re: Fiestan öljymöhnä

Lähetetty: 28 Helmi 2009 00:13
Kirjoittaja pepe
Joo, no hyvä niin.. Kiitos vastauksista.

Re: Fiestan öljymöhnä

Lähetetty: 28 Helmi 2009 08:24
Kirjoittaja Hoppa
Vielä tähän..

Eli KYLMÄLIMA on se "ongelma".
Lyhyttä kaupunkiajoa talvella pienillä kieroksilla... ja vielä hieman väärät öljyt?
Ongelma on sitten kun huohotin jäätyy umpeen ja kone puhaltaa ölynsä pihalle :cry:

Kokemuksen mukaan Moben1 5w50 teki enemmän limaa kun taas Shell ultra 5w40 :?

Kondenssivettä

Lähetetty: 28 Helmi 2009 15:28
Kirjoittaja Jusu
Talvella moottorin huohotinjärjestelmän puutteellinen toiminta ja moottorin- ja etenkin öljyn alhainen lämpötila aiheuttavat kondenssiveden syntymistä moottorin öljypohjaan. Toiset käyttävät vedestä nimitystä lauhdevesi mutta palamisprosessissa syntyvää vettä se kuitenkin on.

Tärkeää on vaihtaa talveksi täyssynteettiset öljyt ja varmistaa, että moottorinlämpötila nousee riittävän ylös. Huohotinjärjestelmän tulee poistaa kosteus ja syntyvä vesi, koska vesi rikastuu öljypohjaan ja vesipitoinen öljy ei voitele moottoria, vaan se rikkoo sen. Vesijäätää suodatinta ja imusihtiä. Moottorivaurioita on kerrottu olleen uusissa C- Max ja Focus 1,8 TDCi malleissa, etenkin 1,8 dieseleissä. => hakusana uusi focus

Re: Fiestan öljymöhnä

Lähetetty: 01 Maalis 2009 10:03
Kirjoittaja fiesta89
Hyvää asiaa huohotuksesta.

Mulla aikoinaan oli E30 bemari ja sen huohotus-systeemi män pakkasilla tukkoon sillä seurauksella että öljypohjan tiiviste pullahti ulos ja öljyä alko ilmestymään auton alle.