Mondeo mk2 startti

Sähkölaitteet, sähköongelmat, johdot, laturit jne.
Montikka_TD
Viestit: 5
Liittynyt: 02 Helmi 2007 09:52

Mondeo mk2 startti

Viesti Kirjoittaja Montikka_TD »

Vaihdettiin Mondeo mk2:een (1.8 td, -97) startti ja muttereita/pultteja irroitellessa ei jäänyt mieleen kaikkien startille tulevien kaapeleiden liitospaikat :oops: . Oli muuten aika riesa irroittaa, kun piti irrottaa myöskin yksi moottori/laatikkokanneke, jossa startti oli kiinni.

Startillehan tulee 3 kaapelia, joista kaksi on samassa nipussa. Nipussa on jatkuva virta sekä herätevirta ja käyvät vain yhteen paikkaan startin päähän. Sitten on kolmas paksu musta piuha, joka kävisi sekä jatkuvan virran kaapelin kanssa samaan pulttiin että myöskin kolmanteen yksinäiseen pulttiin, josta on startin pinnalla vedetty joku johdon pätkä. Tämä yksinäinen piuha näyttäisi äkkiseltään menevän laturille, mutta meneeköhän kun häviää moottorin syövereihin piiloon? Osaisiko joku kertoa, onko musta kaapeli joku virran syöttöpiuha jonnekin vai startin maadoituspiuha ja kummassako pultisse se pitäisi olla kiinni?!

Ja sitten... Vaihdon jälkeen startti pyöri silloin tällöin, oli se mystinen musta kaapeli kummassa pultissa vaan kiinni, mutta auto ei enää ole käynnistynyt. Vika on ajonestossa, joka siis mosahti päälle startin vaihdon jälkeen. Auto ei käynnisty edes punaisella avaimella. Välillä ajonesto tulee päälle heti kun avaimen laittaa lukkopesään, välillä taas vasta startatessa. Sähköpalstaa selatessa löysin ajoneston vikakoodit, joten niihin täytynee yrittää illalle perehtyä ja tarkastella ajoneston villkuvaloa. Palstan perusteella yleinen vika taitaa olla ajoneston ongelmien yhteydessä moottoritilan sulakeboksi ja sen releet. Olisiko musta kaapeli polttanut sieltä jotain?! Olisiko kellään käynyt vastaavaa? Mikä avuksi?

Kiitos kommenteista jo etukäteen!
GeeTee-
Viestit: 1412
Liittynyt: 03 Kesä 2006 02:41

Re: Mondeo mk2 startti

Viesti Kirjoittaja GeeTee- »

En noista piuhoista osaa sanoa, laita niinkuin ne olikin.. :roll: Yleensä siitä ei hyvää seuraa, kun kokeilemalla syötetään jännitettä ties minne "eiku oliko tää sittekki maa vai mikä??"-mentaliteetilla, tuosta kait voi saada oikosulun aikaan ja sulake napsahtaa tms. Punasella avaimella auton ei mielestäni kuulukkaan käynnistyä, kun siinä ei muistaakseni sitä sirua ole.
Sierra2.3-16v
Viestit: 1969
Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Mondeo mk2 startti

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

Kyllä se auto vaan sillä punasella käynnistyy jos kaikki on kunnossa, sehän on se ohjelmointiavain. Jos siinä ei oo sirua, niin miten sillä muka voi ohjelmoida uusia avaimia :wink:
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
REMMIAHDIN
Viestit: 383
Liittynyt: 03 Joulu 2007 18:19

Re: Mondeo mk2 startti

Viesti Kirjoittaja REMMIAHDIN »

No jos niitä johtoja ei ole joku kyläseppä vetänyt niin se musta on maadoitus eli ei ainakaan siihen jatkuvaan- tai herätevirtaa. Olisikko mahdollista ettei musta tule ollenkaan starttiin vaan oli moottorinkannattimen pultin alla maadoituksena. Minkä värinen johto sinne laturille lähtee?
Mondeo 2.0 TDDI -01 STW Phanter black
Sierra DOHC -91
GeeTee-
Viestit: 1412
Liittynyt: 03 Kesä 2006 02:41

Re: Mondeo mk2 startti

Viesti Kirjoittaja GeeTee- »

Muistelisin käyttäjän oppaasta tms. lukeneeni, että punasella ei lähe käyntiin, vai olisko vaan ollut suositus, ettei tuota avainta käyttäisi ettei sitten kulu piloille tms.. Voishan tuota käydä sillä koittaa sahaamassa ja kattoo miten siinä käy, mutta saatan tosiaan olla väärässäkin.
Sierra2.3-16v
Viestit: 1969
Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Mondeo mk2 startti

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

Juu, saattohan siinä sellanen suositus olla, mutta sitä punasta tuli joskus käytettyä, kun ei ollut toimivaa mustaa avainta, millä olis saanut mm. bensatankin korkkia auki..
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
Montikka_TD
Viestit: 5
Liittynyt: 02 Helmi 2007 09:52

Re: Mondeo mk2 startti

Viesti Kirjoittaja Montikka_TD »

Lisää selvyyttä ajonestolaitteeseen liittyen. Ajonestolaite antaa vikakoodin 32, joka nettilöydöksien mukaan tarkoittaa seuraavaa:
32 - ECU/immo control unit comms - no response from ECU (wiring, immo control module)

Elikkäs ECU ja ajonesto ei kai keskustele nyt sitten keskenään tai lähinnä ECUlta ei tule vastausta. ECU on kai moottorin ohjausyksikkö?

Pystyisikö joku samanlaisen kulkineen omistava kurkata ne startin johdotukset, eli kumpaan napaan se yksinäinen musta johto pitäisi kiinnittää?

Ja sitten takaisin konepellin alle...

...JA TÄMÄKIN SITTEN SELVISI: Laturin vaihdon yhteydessä irroitettiin erään piuhan liitin, joka sitten jäi yön pimeinä hetkinä liittämättä takaisin. Tieto ei sitten kulkenut ajoneston ja ecun välillä ja ajonesto jäi päälle :lol: . Laitettiin piuha kiinni ja taas mennään. Tosin huomattiin myös, että uusi Motonetista hankittu Zap-akku on sökö ja korvattiin vielä se vanhalla palvelijalla. Että semmosta - tulipahan opittua taas jotain uutta Mondeon sielunelämästä ja huomattua kuinka vajavaiset on omat mekaanikon taidot.
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Re: Mondeo mk2 startti

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Meni yli "hilseen" tuo juttu! :oops:
Tarttiin yleensä, myös Voorteissa kokemani mukaan, tulee yksi paksu piuha jossa on jatkuva virta sekä yksi ohut piuha johon tulee virta vain tartatessa, siis ei voi liittää väärin? :shock:
Tietenkin tulee myös maapiuha, yleensä musta, johonkin tartin kiinnityspulttiin (yleensä?), mutta ei "pakollinen" jos motti on muuten hyvin maadoitettu? 8)
Vastaa Viestiin