Sivu 1/1

Escortin takakaarien korjaaminen

Lähetetty: 20 Helmi 2009 12:48
Kirjoittaja hp10a10
-89 Escortin takakaaret alkaa olla kypsiä vaihdettavaksi.

Motonetissä näyttäis olevan myytävänä noita kaaria:

Takakehä vasen 4-ovinen (ei Farmari). . . . . . . . . . . 25-25581 18.00 ???
Takakehä oikea 4-ovinen. . . . . . . . . . . . . . . . . . 25-25582 18.00 ???

Mitenkäs noiden vaihto, onnistuisiko ilman hitsausvälineitä jos laittais koriliimalla kiinni uudet kaaret? Lueskelin netistä että jotku ainakin on tommoisia korjauksia tehneet...

Mistäs kohtaa nuo vanhat kaaret pitäis leikkoa irti jos nuo uudet liimais siihen päälle?

Re: Escortin takakaarien korjaaminen

Lähetetty: 20 Helmi 2009 13:00
Kirjoittaja Sierra2.3-16v
Onnistuu varmasti laadukkaalla liimalla, niinhän ne on merkkiliikkeissäkin niitä laittaneet jo vuosia. Mutta jos on ekaa kertaa asialla, niin ei välttämättä ole kauhean helppo homma. Parhaimman lopputuloksen sais, kun paineilmatoimisella työkalulla tekisi pienen pokkauksen kyljen leikkauskohdan reunaan, ja siihen kantin kohtaan liimaisi uuden kaaren kiinni, ei jäisi kitattavaa kuin millin/parin ura. Sehän tuossa liimauksessa on mukavaa, kun se ei vetele ollenkaan. Miinuspuolena sitten liiman hinta, jos ei ole suhteita. Vaihdettiin mun sierraan 3M liimalla kattoluukullinen kattopelti, meni yksi tuubi liimaa, 67€.. :evil:

Kaartahan ei kannata vaihtaa yhtään enempää kuin on pakko, mutta liimalla tehtynä kannatta ehkä vaihtaa sieltä ulommasta kaaren pokkauksesta. Ja toi liimahan tarvii sitten jotain niittejä tms. millä sen saa kiristettyä paikoilleen kunnes kuivuu. Sen jälkeen niitit voi poistaa tai hioa tasaiseksi. Liima sisältää itsessään ruostesuoja-aineen, eli ei tarvi (eikä saa) maalata liimattavia pintoja.

Ja niille ainaisille itkijöille aiheesta: Liima on tätä päivää, hitsaus eilistä näissä asioissa. Lattian paikkaukset sitten erikseen. Lentokoneet on pysyneet vuosia ilmassa noilla liimoilla kasattuina, eiköhän pellinkappaleet pysy autossakin.

Re: Escortin takakaarien korjaaminen

Lähetetty: 20 Helmi 2009 13:05
Kirjoittaja tursas
Puhutaanko nyt niistä lokasuojien kaarista ?

Re: Escortin takakaarien korjaaminen

Lähetetty: 20 Helmi 2009 13:45
Kirjoittaja hp10a10
tursas kirjoitti:Puhutaanko nyt niistä lokasuojien kaarista ?
Juurikin niistä, takalokarien kaarista.

Re: Escortin takakaarien korjaaminen

Lähetetty: 20 Helmi 2009 14:15
Kirjoittaja tursas
Tää nyt on tämmönen jokakeväinen juttu, mutta ellei hitsauskokemusta ja laitteita ole, niinkuin mulla ei ole, niin ei sinne mitään pellinpaloja kannata yrittää liimailla. Rälläkällä vaan ruosteet veke, lyhytlasikuitu tai muovipakkeli, tasotus ja hionta, pohjamaali, hionta ja maali päälle :D

Ne on eri asia ne kromikaaret, jotka liimataan siihen mersun lokkarin reunaan, niitäkään ei onneks enää paljon nää..

Re: Escortin takakaarien korjaaminen

Lähetetty: 20 Helmi 2009 15:11
Kirjoittaja Sierra2.3-16v
Tommonen pakkelikorjaaminen ei ole missään tapauksessa kestävä tapa korjata, eikä edes vaihtoehto :evil:
Jos autoa meinaa pitää, ainoa tapa on vaihtaa lokasuojan kaari. Tursas on nyt joko ymmärtänyt alkuperäisen topikin aloittajan väärin, tai heittää jotain skeidaa, mutta nimenomaan niin noi kaaret korjataan, että joko hitsaamalla tai liimaamalla uusi kaari vanhan tilalle. Kun hitsataan, niin uusi kaari sovitetaan mahdollisimman lähelle vanhaa pois leikattua, mieluiten hitsataan ihan päittäin. Liimaamalla kun laittaa, täytyy jättää liimavara vanhan ja uuden väliin, mieluiten n. sentti. Ja tosiaan, kannattaa vaihtaa niin vähän kuin on mahdollista, eli ei laikat kyljestä heti sitä korjauspalan kokoista palaa pois, vaan läheltä jotain pokkausta.

Re: Escortin takakaarien korjaaminen

Lähetetty: 20 Helmi 2009 15:22
Kirjoittaja tursas
Sierra2.3-16v kirjoitti:Tommonen pakkelikorjaaminen ei ole missään tapauksessa kestävä tapa korjata, eikä edes vaihtoehto :evil:
Jos autoa meinaa pitää, ainoa tapa on vaihtaa lokasuojan kaari. Tursas on nyt joko ymmärtänyt alkuperäisen topikin aloittajan väärin, tai heittää jotain skeidaa, mutta nimenomaan niin noi kaaret korjataan, että joko hitsaamalla tai liimaamalla uusi kaari vanhan tilalle. Kun hitsataan, niin uusi kaari sovitetaan mahdollisimman lähelle vanhaa pois leikattua, mieluiten hitsataan ihan päittäin. Liimaamalla kun laittaa, täytyy jättää liimavara vanhan ja uuden väliin, mieluiten n. sentti. Ja tosiaan, kannattaa vaihtaa niin vähän kuin on mahdollista, eli ei laikat kyljestä heti sitä korjauspalan kokoista palaa pois, vaan läheltä jotain pokkausta.
Joopa joo, ei heitetä skeidaa, keskitytään nyt niihin kaariin... :D