Escortin takakaarien korjaaminen

Pellit, puskurit, maalaus, ruostevauriot, verhoilu, penkit jne.
hp10a10
Viestit: 8
Liittynyt: 31 Joulu 2008 11:23

Escortin takakaarien korjaaminen

Viesti Kirjoittaja hp10a10 »

-89 Escortin takakaaret alkaa olla kypsiä vaihdettavaksi.

Motonetissä näyttäis olevan myytävänä noita kaaria:

Takakehä vasen 4-ovinen (ei Farmari). . . . . . . . . . . 25-25581 18.00 ???
Takakehä oikea 4-ovinen. . . . . . . . . . . . . . . . . . 25-25582 18.00 ???

Mitenkäs noiden vaihto, onnistuisiko ilman hitsausvälineitä jos laittais koriliimalla kiinni uudet kaaret? Lueskelin netistä että jotku ainakin on tommoisia korjauksia tehneet...

Mistäs kohtaa nuo vanhat kaaret pitäis leikkoa irti jos nuo uudet liimais siihen päälle?
Sierra2.3-16v
Viestit: 1969
Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Escortin takakaarien korjaaminen

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

Onnistuu varmasti laadukkaalla liimalla, niinhän ne on merkkiliikkeissäkin niitä laittaneet jo vuosia. Mutta jos on ekaa kertaa asialla, niin ei välttämättä ole kauhean helppo homma. Parhaimman lopputuloksen sais, kun paineilmatoimisella työkalulla tekisi pienen pokkauksen kyljen leikkauskohdan reunaan, ja siihen kantin kohtaan liimaisi uuden kaaren kiinni, ei jäisi kitattavaa kuin millin/parin ura. Sehän tuossa liimauksessa on mukavaa, kun se ei vetele ollenkaan. Miinuspuolena sitten liiman hinta, jos ei ole suhteita. Vaihdettiin mun sierraan 3M liimalla kattoluukullinen kattopelti, meni yksi tuubi liimaa, 67€.. :evil:

Kaartahan ei kannata vaihtaa yhtään enempää kuin on pakko, mutta liimalla tehtynä kannatta ehkä vaihtaa sieltä ulommasta kaaren pokkauksesta. Ja toi liimahan tarvii sitten jotain niittejä tms. millä sen saa kiristettyä paikoilleen kunnes kuivuu. Sen jälkeen niitit voi poistaa tai hioa tasaiseksi. Liima sisältää itsessään ruostesuoja-aineen, eli ei tarvi (eikä saa) maalata liimattavia pintoja.

Ja niille ainaisille itkijöille aiheesta: Liima on tätä päivää, hitsaus eilistä näissä asioissa. Lattian paikkaukset sitten erikseen. Lentokoneet on pysyneet vuosia ilmassa noilla liimoilla kasattuina, eiköhän pellinkappaleet pysy autossakin.
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
tursas
Viestit: 4111
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Escortin takakaarien korjaaminen

Viesti Kirjoittaja tursas »

Puhutaanko nyt niistä lokasuojien kaarista ?
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
hp10a10
Viestit: 8
Liittynyt: 31 Joulu 2008 11:23

Re: Escortin takakaarien korjaaminen

Viesti Kirjoittaja hp10a10 »

tursas kirjoitti:Puhutaanko nyt niistä lokasuojien kaarista ?
Juurikin niistä, takalokarien kaarista.
tursas
Viestit: 4111
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Escortin takakaarien korjaaminen

Viesti Kirjoittaja tursas »

Tää nyt on tämmönen jokakeväinen juttu, mutta ellei hitsauskokemusta ja laitteita ole, niinkuin mulla ei ole, niin ei sinne mitään pellinpaloja kannata yrittää liimailla. Rälläkällä vaan ruosteet veke, lyhytlasikuitu tai muovipakkeli, tasotus ja hionta, pohjamaali, hionta ja maali päälle :D

Ne on eri asia ne kromikaaret, jotka liimataan siihen mersun lokkarin reunaan, niitäkään ei onneks enää paljon nää..
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Sierra2.3-16v
Viestit: 1969
Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Escortin takakaarien korjaaminen

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

Tommonen pakkelikorjaaminen ei ole missään tapauksessa kestävä tapa korjata, eikä edes vaihtoehto :evil:
Jos autoa meinaa pitää, ainoa tapa on vaihtaa lokasuojan kaari. Tursas on nyt joko ymmärtänyt alkuperäisen topikin aloittajan väärin, tai heittää jotain skeidaa, mutta nimenomaan niin noi kaaret korjataan, että joko hitsaamalla tai liimaamalla uusi kaari vanhan tilalle. Kun hitsataan, niin uusi kaari sovitetaan mahdollisimman lähelle vanhaa pois leikattua, mieluiten hitsataan ihan päittäin. Liimaamalla kun laittaa, täytyy jättää liimavara vanhan ja uuden väliin, mieluiten n. sentti. Ja tosiaan, kannattaa vaihtaa niin vähän kuin on mahdollista, eli ei laikat kyljestä heti sitä korjauspalan kokoista palaa pois, vaan läheltä jotain pokkausta.
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
tursas
Viestit: 4111
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Escortin takakaarien korjaaminen

Viesti Kirjoittaja tursas »

Sierra2.3-16v kirjoitti:Tommonen pakkelikorjaaminen ei ole missään tapauksessa kestävä tapa korjata, eikä edes vaihtoehto :evil:
Jos autoa meinaa pitää, ainoa tapa on vaihtaa lokasuojan kaari. Tursas on nyt joko ymmärtänyt alkuperäisen topikin aloittajan väärin, tai heittää jotain skeidaa, mutta nimenomaan niin noi kaaret korjataan, että joko hitsaamalla tai liimaamalla uusi kaari vanhan tilalle. Kun hitsataan, niin uusi kaari sovitetaan mahdollisimman lähelle vanhaa pois leikattua, mieluiten hitsataan ihan päittäin. Liimaamalla kun laittaa, täytyy jättää liimavara vanhan ja uuden väliin, mieluiten n. sentti. Ja tosiaan, kannattaa vaihtaa niin vähän kuin on mahdollista, eli ei laikat kyljestä heti sitä korjauspalan kokoista palaa pois, vaan läheltä jotain pokkausta.
Joopa joo, ei heitetä skeidaa, keskitytään nyt niihin kaariin... :D
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Vastaa Viestiin